Kalkkijalka -oireet ja hoito

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
saralele

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja saralele »

Apuaaaa!!!! Meidän yhdellä kanalla näyttäis nyt olevan kalkkijalka!!! Ei kovin paha, vähän on "suomujen" alla karheaa röhnää.... Mä jo aattelin että tähänkö loppu mun kanojen pito, pää poikki kaikilta, kanala maan tasalle, ja heippa vaan. Mut sitten aattelin että no ehkä tälle on jotain tehtävissä, muiden jalat näyttävät kuitenkin ihan terveiltä (vielä). Poltan siis orret, soitan huomena eläinlääkärille ja kysyn ivomektiinia?? Sitä joka kanan niskaan tippa sekä tälle kalkkijalkaisille myös koipiin? Parin viikon päästä uusintakäsittely.. YYh, mä en ilkee kyllä mitään ruveta niitä koipia rapsuttelemaan!! Tarviiko niitä vai tehoaako toi pelkkä lääke? Eleleekö se öttiäinen myös pehkussa?
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Ei niitä orsiakaan tartte polttaa. Sen kuin vain laitat ivermektiinin kanoille pariin otteeseen parin viikon välein.

Meidän kammokoivet on jo huomattavasti parantuneet, pelkällä ivermektiinillä on menty. Isoimpia pahkoja olen nyppinyt irti sen mitä nätisti lähtee mutta mitään liotuksia sun muita rasvauksia en ole tehnyt. Kyllä ne röhnät putoaa kun iho uudistuu alta päin!
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mä en oo toistaseks rapsutellu koipia, kun eivät ole ollee niin pahat. Ivermektiiniä(ivomec, animec ved tms) 10 päivän välein niskaan, kunnes oireet häviää, ell antaa annostus ohjeet. Kaikki irtoin kanalasta kannattaa hävittää, ellei oo pestävissä oikein hyvin, sano meidän ell.
Seinien pesu ja desinfiointi, mahdollisesti uudelleen maalaus on ainakin meillä tulossa(kokeilen kalkkimaalia heti kun taas työtilanne selviää) Äiti kehotti pesemään vahvalla tuhkavedellä, se kun toimii hyönteismyrkkynäkin ainakin äitin pihalla.
katiska

Viesti Kirjoittaja katiska »

Kannattaaa harkita tuon ivermektiinin käyttöä oikeesti! Alla lainaus kommentista, mitä en nyt tähän hätään löytänyt, mutta mitä lainasin just toisaalle....... Minen kyl ainakaan uskalla kanojani myrkyttää.

"Re: Kalkkijalasta
Kirjoittaja Rusina » Ke Maalis 17, 2010 16:41

Kyselin kalkkijalan hoidosta eläinlääkäriltä, joka sitten vastaavasti kyseli siitä joltakin erikoislääkäriltä. Kuulemma mäntysuopa-käsittelyn tai parafiiniöljyn pitäisi riittää. Lääkkeitä vain jos tapaus on paha. Lääkäri painotti, että Ivomecilla, Amimecilla(?) ja Stronholdilla ei saa koskaan lääkitä munivia kanoja. Sen verran lievensi, että jos omien kanojen munia haluaa syödä, niin omalla vastuulla. Myyntiin noilla lääkittyjen kanojen munia ei saa kuulemma enää koskaan laittaa. Ja oli kannassaan aivan ehdoton!
Samalla varoitti, että ivomecin sukuiset lääkkeet voivat olla kanoillekkin hengenvaarallisia, varsinkin suun kautta annosteltuna. Lopulta kuitenkin lupasi sekoitella ruiskuun valmiiksi pienen lääkeannoksen... mutta lujille otti."
saralele

Ai siis mikä irtoin? Irtoroskat vai mitkä?? :smt017

Orret nyt poltan jokatapauksessa ja teen uudet kun on talven jälkeen niin likaiset..

Mistä saa parafiiniöljyä?? Pitääkö kaikkien kanojen ja kukon jalat alkaa sit liotteleen ja voitelemaan vaik ei niissä vielä mitään näkyiskään?? Varalta, jos se ötökkä piileskeleeki jo siellä jaloissa mut ei oo kerinny alkaa tekemään mitään möhnäkerroksia....
katiska

Apteekista :smt001
siimis

Hmm... Ivermektiiniä ei ole rekisteröity kanoille eikä sitä saa käyttää tuotantokanoille. Sen siirtymistä kananmunaan ei ole tutkittu. Tuotantokanoille yleensä ottaen ei saa käyttää juurikaan mitään lääkkeitä, hoitona tautiin kuin tautiin on lopetus. Harrastekanoista ja niiden munista eivät lääketeollisuus ja tutkijat tunnu olevan kiinnostuneita.

Oman eläinlääkärini kanta oli, pidä nyt ainakin kuukauden tauko - eikä ollut tässäkään kovin ehdoton :smt002 Olen käyttänyt ivermektiiniä linnuillani useita vuosia, enkä ole kenenkään koskaan saaneen siitä mitään oireita. Ivermektiiniä käytetään muuten myös ihmisten loistartuntojen hoitoon ja ehkäisyyn - tosin Afrikassa - mutta ei kai se afrikkalaiselle ole sen vähempää myrkyllinen kuin eurooppalaisellekaan... Ivermektiinillä käsiteltyjen kanojen munia olen syöttänyt koirilleni (ei colliensukuisille!) ja myös haudottanut. Koirissa tai tipuissa en ole huomannut mitään erikoista.
vardenji

Mulle forssan kunnan ell anto samantyyppisen selonteon kun siimiksellekin. Kys. ell tekee mm. tarkastukset alueen pientiloilla, mitä mä rivien välistä ymmärsin, joten uskoisin asiasta olevan selvillä. Pahoitteli mulle ettei kanoille oo omia lääkkeitä, vaan joudutaan käyttämään nautojen lääkkeitä. Koiralle munat saa kuulemma syöttää, mut itselle ei suositella kuukauteen lääkkeen lopettamisesta. Sääli ettei tepsi koiran suolinkaisiin :smt012 Kysyin... Olishan se ollu mainioo et koira sais samalla loishäädön munia syöttämällä :smt005

Eiköhän tuotantokanoissa oo kans hieman syynä et uudet nuoret munivat kustantaa vähemmän kun kipeen hoito...
siimis

Kustannuskysymyshän se nimenomaan on. Ja sitten tää elintarviketurvallisuus, sehän on Suomessa uskonto suorastaan.

Mä voisin ajatella että ivermektiinistä voi myös muniin tulla makuhaittaa. Meidän ell sanoi, että kun hän on antanut naudoille ivermektiiniä ja joskus sitä aineta on mennyt iholle, niin pian suuhun tulee metallinen maku :shock: Eli ko. eläinlääkäri on ainakin testannut ainetta ihan itseensä ja todennut sen tehokkaasti iholta imeytyväksi :smt005
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Kyllä tuota ivermektiiniä ihan Suomessakin ihmisille annetaan Stromectol®) nimistä lääkettä saa ertyisluvalla myös Suomessa. Käytetään joidenkin ulkomaantuliais suolistomatojen ja syyhypunkin hoidossa. Meillä sitä töissä on aina lääkekaapissa, infektio-osatolla kun olen töissä. En muista, että kukaan lääkettä saanut olisi valittanut mausta mitään.
vardenji

Mä vaan yhä harmittelen ettei tosiaan ivermektiinimunat toimi muiden eläinten loisiin :smt005 Taitaa vaan se annostuskin olla niin pieni ettei oikeestaa mitään muniin tuu, mut se on varotoimi JOS vaikka oliskin menny läpi :smt002

Vähän ot mut huh, täällä tuli kylmä kun laitoin ikkunan kiinni!
siimis

Sepä oliskin - uusi myyntivaltti :smt002 Onnellisen kanan munia, syö makoisa aamiainen ja pääse samalla eroon satiaisista ja päätäistä :smt005 Helppoa ja herkullista!
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

siimis kirjoitti:Sepä oliskin - uusi myyntivaltti :smt002 Onnellisen kanan munia, syö makoisa aamiainen ja pääse samalla eroon satiaisista ja päätäistä :smt005 Helppoa ja herkullista!
... eikä lapamadollakaan olisi enää hyvä elää Toivossa :smt044 :smt043 :smt044
saralele

No soitin ell:lle ja hän ei missään nimessä suosittele ivermektiiniä, ei todellakaan kannata, katotaan nyt ja seuraillaan.. :smt019

Parafiiniöljyn mainitsin sitten niin se sano että no joo, mut ruokaöljy ajaa ihan saman asian.

Eli mäntysuopa-parafiiniöljy käsittelyyn pitää tyytyä. Kauanko tuolla vedessä liotetaan??
katiska

Pöljää, kun en löydä sitä ketjua, mitä just noita juttuja muutama päivä sitten luin....... Mut jollain oli hyvä idea liotukseen: laitetaan ämpärin pohjalle lämmintä vettä ja mäntysuopaa, kana/kukko ämpäriin ja pyyhe päälle. Oli kuulema pysynyt kaveri rauhallisena hämärässä kylvyssään puoli tuntia. Ajattelin kokeilla samaa, ja sit öljyä pumpulilla kinttuun, toisto parin viikon päästä. Meillä siis yhdellä kanalla toisessa jalassa on nyt muutama suomu kohollaan, ja olen tässä myös pähkäillyt hoitovaihtoehtoja...
Vastaa Viestiin