Varin projektit, ja kanojen...

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
vardenji

Re: Varin projektit, ja kanojen...

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Yritän vaan sit saada syömään tota piimää ja kuttujen poikimisen jälkeen kefiiriä. :smt045 Nyt ruoho menee alkuun hitaasti kun on uutta, mutta kyllä ne äkkiä oppii.
vardenji

Re: Varin projektit, ja kanojen... Sukupuoliarvontaa

Ekoista piiperoista hiukan kuvia. Miltä toi mustasiipinen näyttää teille, musta kukko? Tiput siis alhoja.
Mustasiipinen Chokobo
Kuva
Kuva

Sitten toinen tipu, mä luulen kanaks
Kuva
Kuva

Kukko?
Kuva

Ja loput meni jo piiloon, eikä renkaat näy. Vielä on muutama, joista toivoisin tunnistusta, mutten saanu hyviä kuvia vielä.
vardenji

Nyt näyttäis harjojen kasvusta siltä että olis 6 kanaa ja 8 kukkoo :smt017 Itkevät muuten kovin jos vien ruuan jäämättä seurustelemaan vähäks aikaa :smt001 Ja ovat tänään ollee pettyneitä, kun kaurahiutaleet loppu ja saavat vaan kädenlämpöstä vasta keitettyä 4-viljan puuroa. Nyt odottelen että pikkunen määrä mannaryynejä turpoo iltapalaks puuron päälle. Ruohoa ovat syönee paljon. Meteli nousee joitain desibelejä, kun ne näkee vihreetä mun käsissä ja kaikki on tarhan aitaa vasten piipittämässä :smt005
Mimi30

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

Ihania! :smt007 Onnea täältäkin jos en oo vielä muistanu sanoa! :smt041
pinka

Viesti Kirjoittaja pinka »

Onnea suoloisista tipuista :smt007
vardenji

Kiitos :smt003 Heitättekö arvauksia? Nyt toi musta tipu vaikuttaa kanalta...
helleena

Viesti Kirjoittaja helleena »

Onnea Vari tirppanoista :smt049 . Noi Alhot on vaan musta niin södejä :smt060 . Mulla suunnilleen samoihin aikoihin kuorituneista alhoista toinen kana ja toinen kukko. Se kukko oli het alkuun aivan hirveen paljon äänekkäämpi. Sanoinkin jo silloin et varmaan on kukko ku noin huutaa :smt042 . Tosin silloin sanoin sen leikkimielellä. Ajatuksena et noi urospuolet rotuun tai ikään kattomatta vaan ovat aina niin naaraiden perään et hätää ovt kärsimässä jos ei ihan koko aikaa olla ihossa kii :smt047
vardenji

Kiitos! Mun tarttee keksiä keino saada äistä tunnistettavista parempia kuvia :smt003 Toi musta tipu mua mietityttääkin sen takia et on alho... Se vaikuttaa kanalta, mutta voiko alhoissa olla mustia kanoja? Nyt tosin kaulassa ruskeaa ja selkä ruskeaa, joten mustaa on vaan siivissä. Yritän kuvia valkosen pyyhkeen päällä, kun ehdin :smt002 Millähän saisin tuplana tipuista kuvat jottei 14 kuvaa tarttis lisätä :smt005
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Mustasiipisiistä pidän kanana, mutta tuo beigesiipinen on selvä kukko (katso harjaa)
Kyllä alhoissa aika mustia tipuja löytyy, kukkotiput voivat alkuun olla melko mustia, mutta myöhemmin kun aikuistuvat saavat punaista ja oranssia väriä.
vardenji

Harjoista myös epäilen noita 8 kukoks :smt045 Niistä 6 on aika samanvärisiä, ruskean kirjavia mutta sitten on kaks poikkeevaa, joista toinen todella vaalea beigen ja harmaan sekoitus ja sitten toi jolla on sulkien alareunat harmaat. Nää on kans suurikokosimmat, ja mitä todennäköisimmin 4 erisukuisesta munasta noihin loppuihin 10 nähden. Ne ajattelin pitää.

Kuvat näistä kukoista ei onnistunu oikein hyvin... Varjo ja Plumpy(vaalea)
Kuva
Kuva

Sitten tuhkimo, eli Tuhka, jonka uskon ja toivon olevan kana
Kuva
Kuva

Ton mustan lisäk tää on ainut toisista poikkeava, muut aika ruskeevoittosia, toiset vähän vaan vaaleempia kun toiset.
Kanaparvi, hieman pelotti pojista erottaminen
Kuva

Ja kukkoparvi, joilla kans oli aika kova ikävä muiden luo omaan aitaukseen.
Kuva

Sallivat syliin ottamisen yksitellen, mutta tällasen kuvaussession aikana kaikki juoksee karkuun, äiti on kamala peto joka vie kaverit pois ja hätä on kova. Siks en kuvaa kovin kauaa ja jokasta. Yritin pareina, mut ekan parin jälkeen oli jo niin pelokasta porukkaa et luovutin.
Vielä uus köynnösverkosta tehty tipuaitaus(mä pesen lattiat ERITTÄIN hyvin kun tiput siirtyy ulos...) Kunhan vielä kasvavat teen uuden ulos. Isomman ja katolla, sekä lattialla. Mutta vasta kun tarkenevat :smt023

Kuva
vardenji

Tänään päätin ottaa tulevilta patakukoilta renkaat pois, etten kiinny niihin liiaksi yksilöinä. Harmittaa, kun Nuoli olikin kukkopoika :smt009 Kanoille yritän saada keksittyä kaikille nimet. Ei toi yks voi enää kauaa olla vaan 'se kakkapylly'. Nyt kaverit luulee kait että se on sen nimi :smt005
vardenji

Tiput tuli ton huoneen ovella vastaan kun tulin töistä... Eipä 50 cm noita enää siis pidättele :smt013 Yks keikku oikein aidan päällä tyytyväisen näkösenä :smt005 Saivat iltapalaks taas lämmintä puuroo soijalla ja kyllä kova tohina ja nokkiminen alko! Nyt ei enää kelpaa kauraryynit. Kaura, puuro ja vihree ynnä pieni määrä rehua on ruokavalio. Kananmunan kuoria tarttis taas niille rouhia pieneks.
vardenji

Olivat taas aidalla kun menin katsomaan. Chokobo juoksenteli pitkinhuonetta ja mä annoin aamulla niille mustikkapuuroo :banghead: Onneks ei ehtiny noi violetit läjät kuivua lattiaan kiinni... Laitoin lisää kuiviketta ja ruokaa. Toi aidalla lentely tuntuu nyt olevan ihan hirveen kiva leikki tipujen mielestä.... Josko alkaisin rakentaa niille pientä katettua ulkotarhaa.
vardenji

Käämit palo kun löysin tänään kotiin tullessa kaksi tipua tarhasta. Muut vilisti kakkimassa ja ruopimassa pitkin huonetta... Saivat muuttaa ulos. Nyt vaan hirveen huolestunu olo, josko mun pikkuset ei pärjääkään vielä :smt010 Taidan vaan pian hakee ne takas sisälle ja jatkaa tarhan ideoimista huomenna... Johan ne sen huoneen likas. Vedellä se kuitenkin lähtee...
jokunen

Viesti Kirjoittaja jokunen »

verkkokatto häkkiin?

Meidän kakskymmentä tipua asuu tuollasessa häkissä, siinä on ohuesta paneelista katto. Umpikatto siksi ettei isommat pääse sontimaan niskaan....

Kuva
Vastaa Viestiin