UUSI IB-tauti tila löytynyt

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
minnimanni

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja minnimanni »

^ :shock: :smt017
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

tuota. Meillä ei testejä tee kunnaneläinlääkäri, et ei mee hätäresursseista. Testit tulee tekemään tämän alueen eläinsuojelusta vastaava eläinlääkäri, joka ei siis ole ns kunnaneläinlääkäri. Vaan usean kunnan yhteinen, joka sit hoitelee näitä muita eläinlääkörille kuuluvia asioita. Et jos mulle tulee ne testi, niin ei ole kenenkään muun hyvinvoinnista pois.
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Vielä vähän tarkennusta. Meillä siis linnut täysin oireettomia, olemme huoletta laventelin (ent. Herttahelmeri, kunnes hukkasi tunnuksensa :smt003 ) kanssa kulkeneet toistemme kanaloissa ja liikuttaneet lintujamme puolin ja toisin. Molemmilla oireettomia ja meillä positiivisia. Meidän tila nyt karanteenissa, ei minkäälaista lintuliikennettä ja hyvä niin. Aika ikävä yllätys tällainen.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Hulivili: eli karkeasti, meidän kaikkien olisi nyt syytä kieltäytyä testeistä? Ja periaatteessa jättää jatkossa muutkin eläimet hoitamatta, koska koskaanhan ei voi tietää jos vaikka mun koiran hammaskiven poiston yhteydessä tulee poikimahalvaus jollekkin tilalliselle? Oma koiranihan ei hengenhädässä ole hammaskiviensä kanssa. :smt017 (meillä tilanne onneksi se, että on eri lääkärit pieneläimillä, kuin tuotantopuolella, myös päivystysaikaan)

Esititkö Eviraan näkemyksesi? Miten suhtautuivat, heiltähän tämä testaustoive on lähtöisin?

Mä en puolestani näe mitään järkeä kieltäytyä testeistä. Tällöinhän ei saada kokonaiskuvaa tilanteesta ja sen laajuudesta. Jos suurin osa meistä on positiivisia, ei karanteeneissa oikein ole mitään mieltä, eikä järkeä. Paljon on myös tiloja, jotka jää tämän testauksen ulkopuolelle, kaikki kun ei ole munislaisia, tai missään tekemisissä munislaisten kanssa. Joten IB pääsee jatkossakin leviämään muita teitä :smt017
rituritu

Viesti Kirjoittaja rituritu »

:smt023 meiltä tänään testattiin ,itsellä aika" POSITIIVINEN " :smt047 asenne tulevaan,nyt vaan odotellaan tuloksia
pönde

Viesti Kirjoittaja pönde »

Rusina kirjoitti:Kaikki kontakteiksi ilmoitetut tilat eivät ehkä halua tulla testatuksi. Olen käsittänyt että testaukseen ei ole mikään pakko suostua jos ei mitään oireita ole, vaan siitä voi halutessaan aivan hyvin kieltäytyä.
Tällaista mä en ymmärrä ihmisissä - että parempi olla epätietoinen ja pää pensaassa kuin että voisi suunnitella tulevaisuutta tiedostaen missä mennään :shock: . Uskon että näin on kuin Rusina kirjoitti, mutta silti se on kummallista... Meille tulee varmaankin testiryhmä piakkoin - toivotan tervetulleeksi koska se on ainut tapa lopettaa tämä pähkäily siitä että onko meillä vai eikö meillä ole tautia. Kanat voivat hyvin ja se tässä lohduttaa :smt007
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

Meillä kyllä menee aina hätätapaukset kunnaneläinlääkärillä muun edelle, on muutamaanki kertaan soittanut ja siirtänyt meidän jotain kiireettömämpää asiaa kun on ollut jotain kriittisempää hoitamassa, en voi moittia. Ja kyllä mä ainakin aion ne testit itelle haluta kunhan vaan soitetaan, vaikkei yhdelläkään kanalla tai tipulla oo oiretta ja munivat normaalisti ym.
Laventeli

Viesti Kirjoittaja Laventeli »

kaakatin kirjoitti:Kestää hyvinkin pari viikkoa ennen kuin vasta-aineita muodostuu. Eli samalta tilalta parin viikon päästä otetuissa näytteissä positiivisia tuloksia on todennäköisesti enenmmän.
Eviran eläinlääkäri virologian osastolta sanoi että virus näkyy veressä 8h tartunnasta.
lautapihti
silkki

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Minä annoin hulivilin nimen ja paikkakunnan lainkuuliaisena viranomaisille,tottakai hyviin tapoihin vois tosiaan ajatella kuuluvan ilmoittaa asiasta asianomaiselle,mutta mä en tiedä mikä ihme minuun on menny viimepäivinä ei oikein oo osannu huomioida kaikkea,on jotenki ollu niin väsyny ja unohdellu asioita,varmaan tää kevät tekee sellaista,pianhan minä nyt vähätöisenä miehenä olisin neuvotellu kontaktitilallisten kanssa että saako heidän tietoja antaa,eihän noita kontaktitiloja ollut kolmeakaankymmentä,olen pahoillani hulivi.
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Laventeli kirjoitti: Eviran eläinlääkäri virologian osastolta sanoi että virus näkyy veressä 8h tartunnasta.
Siis virus vai vasta-aineet?
milkkis]

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Eli siis hulivili on vetänyt herneen nenään kun hänet on ilmoitettu kontaktitilaksi? No voi iso sinivalkonen kyynel sanon minä jos sellasesta jaksaa urputtaa...jos joku meidät ilmottaa niin saa ihan vapaasti tulla ottamaan kokeensa. Mitään oireita ei ole täälläkään ollut, mutta väkisinhän sitä miettii että mitäs jos...
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Onnea herttahelmeri/Laventeli negatiivisestä tuloksesta :smt041!

Meillä tulos oli odotusten mukainen eli positiivinen. Tänään on kuulemma tullut 4 positiivista tulosta ja 2 negatiivista. Kontakteista tutkitaan toistaiseksi (ainakin meillä päin) vain kanojen siirrot, ei kanalavierailuja, eikä munien myyntejä. Evira on tosi kiireinen, mutta huomenna alkavat taulukkomuodossa olevat päivitykset positiivisista tiloista. Tutkittujen tilojen määrää ja tietoa negatiivisista tiloista ei toistaiseksi ole tulossa, koska resurssit eivät riitä.

Mulle sanottiin että vasta-aineet eivät ennätä kehittyä kovin lyhyessä ajassa. Esim. meille pari viikkoa sitten tulleelle kukolle, jos se on saanut tartunnan vasta täällä, ei välttämättä ole vielä kehittynyt vasta-aineita niin paljoa, että näkyisivät testissä.
vetehinen

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Rusina: :smt056 Nyt pitäisi siis viikon sisällä tulla soitto meillekin eläinlääriltä - vaiko viikon sisällä testaus? Taitavat tosiaan olla kiireisiä nyt, mutta mahdottoman hyvä juttu on saada varmuus asiasta, oli tulos mikä hyvänsä.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Rusina, otan osaa.
Vastaa Viestiin