UUSI IB-tauti tila löytynyt
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt
Ja minun kanoissani, joista osa oli Herrtahelmerillä tavihoidossa, tulos oli positiivinen. Meillä siis osa näytteistä positiivisia, osa negatiivisia ja linnut kaikki samassa tilassa. ja Herttahelmerillä negatiivinen tulos. HUH HUH!
Ei mene minun putkiaivoihini läpi tämä IB juttu lainkaan.. Tuntuu kuin jokaiselta maaseutuasiamieheltä,kunnan eläinlääkäriltä, läänin eläinlääkäriltä olisivat menneet puurot ja vellit sekaisin jokaisella on aivan eri kommentit tähän asiaan..Maaseutuasiamies"katsotaan miten etenee,ja sen mukaan mennään" Läänin ell " odotellaan ett päätöksiä. Kunnan ell " Kaikki linnut saneerataan" Niin mihin tässä nyt pitäisi uskoa
Ja tuokin haiskahtaa jokseenkin oudolta osa linnuista positiivisia ja osa negatiivisia vaikka samassa kanalassa ovat.......? Alkaa tuntua joltain salaliitolta meitä takapiha/harraste kanaloita kohtaan ensin piti rekisterölityä viimeinen päivä huhtikuuta ja sitten tuleekin joku tauti epidemia.,haluavatkohan he ehkä karsia meitä pieniä pois?? Minähän en mun kotkoista taistelutta luovu 

ja niit tuloksia ei sit varmaankaan saa yksilötasolla? Et pystyis päättelemään taudin ajankohtaa?monnilainen kirjoitti:Ja minun kanoissani, joista osa oli Herrtahelmerillä tavihoidossa, tulos oli positiivinen. Meillä siis osa näytteistä positiivisia, osa negatiivisia ja linnut kaikki samassa tilassa. ja Herttahelmerillä negatiivinen tulos. HUH HUH!
Siis eihän siihen tautiin kaikki sairastu, kuten ei mihinkään tautiin. Toiset on niin vastustuskykysiä, et ei vaan tauti osu.
Juu ei varmaan sairastu, voivat olla kuulemma oireettomia...MUTTA voiko osa kanoista muka olla niin immuuneja virukselle, ettei virus aiheuta vasta-aineita vereen ja että IB ei näy testeissä? Mikäli voi, niin sitten kyllä haluan tietää yksilötasolla missä kanassa IB on ja missä ei.mik kirjoitti:ja niit tuloksia ei sit varmaankaan saa yksilötasolla? Et pystyis päättelemään taudin ajankohtaa?monnilainen kirjoitti:Ja minun kanoissani, joista osa oli Herrtahelmerillä tavihoidossa, tulos oli positiivinen. Meillä siis osa näytteistä positiivisia, osa negatiivisia ja linnut kaikki samassa tilassa. ja Herttahelmerillä negatiivinen tulos. HUH HUH!
Siis eihän siihen tautiin kaikki sairastu, kuten ei mihinkään tautiin. Toiset on niin vastustuskykysiä, et ei vaan tauti osu.
Onneks olkoon Herttahelmeri
Löytyyhän niitä negatiivisiakin tiloja huh.

Löytyyhän niitä negatiivisiakin tiloja huh.
Virusten pikatestit, ainakin esim kissoilla eivät ole 100% luotettavia. Silloin tällöin kun yksilöä testataan tulee ns. virhenegatiivisia tuloksia ja kun epäillään virustartuntaa oireiden perusteella joudutaan ottamaan useampi näyte. Tähän käsittääkseni perustuu se että tiloilta otetaan useampi näyte jolloin virus saadaan ns. kiinni. Negatiivinen tulos ei silloin tarkoita sitä että yksittäinen lintu olisi terve.
Jos tilalta löytyy postiviinen tulos on virus tilalla. Tämä selvennykseksi sille miksi kaikki näytteet eivät ole positiivisia.
Jos tilalta löytyy postiviinen tulos on virus tilalla. Tämä selvennykseksi sille miksi kaikki näytteet eivät ole positiivisia.
Kestää hyvinkin pari viikkoa ennen kuin vasta-aineita muodostuu. Eli samalta tilalta parin viikon päästä otetuissa näytteissä positiivisia tuloksia on todennäköisesti enenmmän.
Hienoa, että negatiivisiakin tiloja löytyy....mutta toisaalta negatiivinen tila voi siis olla kahden viikon kuluttua positiivinen, joten se siitä ilosta?kaakatin kirjoitti:Kestää hyvinkin pari viikkoa ennen kuin vasta-aineita muodostuu. Eli samalta tilalta parin viikon päästä otetuissa näytteissä positiivisia tuloksia on todennäköisesti enenmmän.
Niin kai periaatteessa, mutta jos kanalaan ei ole tullut uusia kanoja tai ollut muuta kanakontaktia, niin silloihan ne vasta-aineet ovat ainakin joillekkin ehtineet muodostua.Bean kirjoitti: Hienoa, että negatiivisiakin tiloja löytyy....mutta toisaalta negatiivinen tila voi siis olla kahden viikon kuluttua positiivinen, joten se siitä ilosta?
Niin kai periaatteessa. Mutta ainahan tuo voi kulkeutua omaan kanalaan vaikka kauppareissun yhteydessä tai kulkiessaan kadulla ihmisvilinässä....kaakatin kirjoitti:Niin kai periaatteessa, mutta jos kanalaan ei ole tullut uusia kanoja tai ollut muuta kanakontaktia, niin silloihan ne vasta-aineet ovat ainakin joillekkin ehtineet muodostua.Bean kirjoitti: Hienoa, että negatiivisiakin tiloja löytyy....mutta toisaalta negatiivinen tila voi siis olla kahden viikon kuluttua positiivinen, joten se siitä ilosta?

Uskokaa pois, tämä kohu on taas vain yksi muiden joukossa ja laantuu yhtä nopeasti kuin ilmaantuikin. Se ei tietenkään poista IB-virusta keneltäkään sitä todetulta, eikä pelasta jo kuolleita kanoja, mutta toisaalta tämä on hyvä muistutus siitä, että meidän kaikkien pitää olla jatkossa tarkempia siitä, että todella vaarallista epidemiaa ei pääse kanoihimme tarttumaan esim. tuontilintujen mukana ja ettemme sitten sen leviämistä toimillamme tai huolimattomuudellamme pahenna.
Maatiaiset ovat olleet olemassa jo 1970-luvulla ja selvinneet jos jonkinlaisista oloista ja taudeista tähänkin päivään asti....eiköhän niitä ole vielä jatkossakin kun niistä hyvää huolta pidämme. Olkoon sitten IB-positiivisia tai negatiivisia, Marekin kantajia tai ilman.
-
- silkki
jaha KANASETÄKIN on vielä hengissä,joko pian laitetaan siitosmunia tulemaan..
aika jännä. Läänineläinlääkäri ei ole halukas testauttamaan mun kanoja. Mut lupas palata asiaan vielä. Eli hänen mielipiteensä oli, et jos mun kanoilla ei ole ollut oireita, eikä munissa muutoksia (ohut- tai huokoisuutta kuorissa) niin ei viiti testaa. Mut lupas vielä selvitellä, et tuleeko testit.
Meille soitteli kans läänineläinlääkäri. Meidän kanoja ei testata, kun meillä ei suoraa kontaktia ole ollut, vain postitettuja siitosmunia, eikä kanoilla mitään oireita.
Nyt kuitenki oon alkanu miettiin et onkohan noilla sittenki jotain.. Kukko välillä vähän rohisee
Pitäisköhän ilmoittaa eläinlääkärille.
Nyt kuitenki oon alkanu miettiin et onkohan noilla sittenki jotain.. Kukko välillä vähän rohisee

Kysäisin ed. asian tänään Evirasta, pitää muuten paikkansa. Voi hyvät ihmiset, ottakaa ny järki käteen tässä vouhottamisessa! Esim.lypsykarjatilan isäntä soittaa hätäännyksissä ell:lle, paras lehmä tekee kuolemaa poikimahalvauksessa. Vastaus: En minä nyt ehdi, kun pitää mennä ottamaan näytteitä tuolta muutamasta lemmikkikanastaRusina kirjoitti:Kaikki kontakteiksi ilmoitetut tilat eivät ehkä halua tulla testatuksi. Olen käsittänyt että testaukseen ei ole mikään pakko suostua jos ei mitään oireita ole, vaan siitä voi halutessaan aivan hyvin kieltäytyä.