Mun kanat sairastaa. Toissapäivänä yksi kukoista rohisi, eikä se eilen saanut kieuttua. Tänään se oli jo normaali, mutta yksi kanoista ja toinen kukko oireilee samalla tavalla. Eli ovat suu auki ja rohisevat ja välillä aivastavat, jonka jälkeen hetken on hengitys parempaa. Tuo sairas kana on vielä tänään ainakin muninut normaalisti.
Tarttuva henkitorven ja kurkunpääntulehdus (ILT)
Aiheuttaja: Herpesvirus (alfaherpesvirus,Gallid herpesvirus 1)
Isäntäeläin: Vain siipikarja ja satunnaisesi fasaani
Esiintyminen: Maailmanlaajuisesti. Tanskassa ja Ruotsissa rajoittunut
harrastekanaloihin. Todettu Suomessa viimeksi vuonna 1978.
Leviäminen: Horisontaalisesti. Suoran ja epäsuoran kontaktin välityksellä.
Virus voi pysytellä latenttina isäntäeläimessä, kunnes stressin seurauksena
viruseritys alkaa uudelleen .Osa sairastuneista linnuista jää viruksen
kantajiksi
Oireet: Tartuntaa esiintyy kaikenikäisissä. Itämisaika on 6-12 päivää. Linnut
toipuvat yleensä parissa viikossa. Parvessa ja yksittäisessä linnussa tauti voi
olla subakuutti, akuutti, lievä tai oireeton. Hengitystieoireet esiintyvät
subakuuteissa, akuuteissa ja lievissä muodoissa, lisäksi munivilla kanoilla
esiintyy muninnanlaskua (korkeintaan 40%). Linnut hengittävät nokka auki,
hengitys rahisee, linnut yskivät jopa verensekaista limaa ja niillä on usein
konjuntiviittia ja sierainvuotoa.
Diagnoosi: Kliiniset oireet ja tyypilliset patologisanatomiset muutokset,
serologiset tutkimukset ja mahdollisesti viruseristys
Tuo tulehdus ei kyllä pitäisi mennä noin nopeasti ohi, miten se tuolla ekalla kukolla meni. Auttakee onnetonta!
mulla yksi nuorikko on oireillut samalla lailla pari päivää, ja nyt oireet ovat poissa. koko aikana se ei ole vaikuttanut kipeältä sillä lailla kuin kanat vaikuttavat kun niillä on joku vikana (=kyyhöttää, ei puuhaile, pörrössä). ajattelin, että se on saanut kylmää kun on ollut pakkasia ja meillä meni sähköt kanalasta yhtenä päivänä ja kanat joutuivat miinukselle koko päiväksi. lisäksi lattianrajassa vetää, vaikka olen yrittänyt tukkia kaikki mahdolliset reiät. vanha kanala on vanha kanala.. eikös kanoilla voi olla myös flunssaa? itse en huolestunut kun kana kuitenkin puuhasteli koko ajan ihan normaalisti, söi ja joi ja kylpi, meni orrelle. pitäisikö nyt kuitenkin huolestua kun taudilla voisi olla noin kamala nimikin..? jos se nyt on sitä.
Meilläkin yksi kana oli flunssassa, ensin hengitys rohisi, seuraavana päivänä yski ja kolmantena päivänä kana niiskutti sitten tauti meni ohi. Muille ei tarttunut, mutta yksi kana rökitti kipeetä kanaa. Pariin viikkoon tuo kana ei muninut, mutta nyt on rauha maassa ja kaikki munivat. En osannut pitää sitä mitenkään vakavana, eiköhän noita flunssia ole ollut maailman sivu.
Onko teillä näkynut sairaita virherpeippoja lähistöllä loppusyksystä tai alkutalvesta. Mulle tuli tämän loisen: Trichomonas gallinae -aiheuttama ongelma heti mieleen.
Onko kokonaan poissuljettu mahdollisuus? Tohon olis lääkekin olemassa. Kannattas varmaan tutkituttaa elikkolääkärillä. Tavis kanat ei välttämättä kuole tohon, viherpeipot on vaan jostain syystä jota ei tiedetä aika herkästi tohon menevii...
Ootko kurkkinu sinne nieluun. Tässä on aika hyvä kuva kyyhkyn tartunnasta: http://www.albertaclassic.net/trichomon ... omonas.php
hei, mulla oli tismalleen samaa oiretta, haukko henkee, limainen yskä ja verinen lima, ja on ib virusta.
Sitä on luultavasti joka paikassa, valitettavaa mutta siltä se alkaa näyttää
t:teija
kuukernuppi kirjoitti: http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... ilm%C3%A4t To Marras 08, 2007 21:25 Mulla on muutamana syksynä ollu tuota lenssua johon liittyy pään turpoamista ja limaisuutta ja aivastelua. Tämä on siitä outo tauti että se ilmenee vain kukoissa ja menee ohi muutamassa viikossa-kuukaudessa Ovat pyrstö nuupallaan ja pää turvoksissa...Valkosipulilla ja c-vitamiinilla olen potilaita lääkinnyt. Mutta tämä ei ole siis ollut mitään tappavaa vaan mennyt itsestään ohitse ja liittyy vain syksyyn, muulloin ei tätä ilmiötä ole ollut. Voikohan kanoillakin olla samanlainen flunssa-aika kuin ihmisilläkin..?
mutta lähettikö kukaan yhtäkään kanaa tutkittavaksi Eviraan. Vaikka kuolleisuutta olisi useissa paikoissa ollutkin, linnut ovat kuitenkin toipuneet ja sitä on ehkä huokaissut helpotuksesta. Käsittääkseni pään turpoamista on myös bakteeriperäisissä sairauksissa mutta Onko kuitenkaan näihin "flunssa"oireisiin kuulunut vaahtoavat tai kuplivat silmät?? Tämä oire on ollut mun käsittääkseni esillä vasta nyt.
Täytyy muistaa, että kanojen sairauksia on vaikka ja kuinka eikä jokainen nuha tai aivastus vuosien varrella ole välttämättä ollut tätä IB:tä. Toki sekin on mahdollista, jos kuolleita ei ole lähetetty Eviraan tai jos onkin, mutta IB:tä ei ole osattu epäillä ja testata, koska sitähän ei ole Suomessa vuosikymmeniin ollut..
(Muoks: Tämä ketju on siis aloitettu vuonna 2009, jos kaikki eivät hoksanneet..)
Tässä muuten linkki Eviran sivulla oleviin siipikarjan sairauksiin. Ja tässä lainaus, jonka pohjalta voisi uskoa, että IB:kin olisi testausten joukossa, kun kanoja lähetetään kuolinsyytutkimukseen:
"Lisäksi siipikarjan tautitilanteesta saadaan tietoa vapaaehtoisen siipikarjan terveystarkkailun avulla. Terveystarkkailuohjelmassa kanojen tautitilannetta seurataan tutkimalla verinäytteistä vasta-aineita tarttuvan bronkiitin (IB), henkitorven tulehduksen (ILT) sekä Mycoplasma gallisepticum - ja M. synoviae -tartuntojen varalta. Näitä tauteja ei esiinny Suomessa. Kanoista tutkitaan lisäksi Gumboro-taudin (IBD), tarttuvan aivo- ja selkäydintulehduksen (AE) sekä sinisiipitaudin (CAV) rokotusvasta-aineita."
Tarkoitan, että kun kerran IB on terveystarkkailuohjelmassa, luulisi, että se tarkistetaan ainakin tämän tästä myös Eviraan lähetetyistä raadoista. Vai?
Kyllä ne munkin käsityksen mukaan ovat testejä tehneet ja osalla sairastuneista on nähtävissä myös muutoksia sisäelimissä.
tinttuli kirjoitti:Onko kuitenkaan näihin "flunssa"oireisiin kuulunut vaahtoavat tai kuplivat silmät??[/b] Tämä oire on ollut mun käsittääkseni esillä vasta nyt.
Ajatukseni olikin, että menneiden vuosien pärskinnät olisivat jotain muuta tautia, vaahtoavista tai kuplivista silmistä kun on nyt vasta puhuttu.
Aiemmissa ketjuissa vain rähmivistä, turvonneista tai vuotavista.
Meillä silmä oireet eivät välttämäti ole kytköksissä tähän ib tartuntaan, koska toinen ib:seen kuollut kana ei oireillut silmiään. Sillä oli vain hengitys ahtaalla ja limainen/verensekainen yskä. Minä luulen että tätä on ollut jo kauan ja sitä löytyy varmaan lähes joka harrastekanalasta, mutta kun eivät ihmiset lähettele yleensä yhtä tai kahta kuollutta kanaa mihinkään!
Meilläkin kuoli 2tähän ja loput 30 kanaa voi hyvin????
Näistä kaksi lopetin kun oli oireita ja nyt ei ole mitään,, noh sen näkee nyt kun evira selvittää että kuinka laajalti tätä nyt on.
Hyvä pointti Mimmi..
heh luonnolinnuissa on tavataan yli 150 erilaista A -tyypin viirusta.. muut taudit sitten siihen päälle.. ja KAIKKI aivastelut ei oo yhtään mitään kummoisempaa kuin normaali nuha ihmisellä...lisäksi tässä on ollut se loinen, joka on voinut tarttu viherpeipoista... ym ym...
Tossa taudissa on tosi lyhyt itämisaika, epäilen enemminkin sitä, että ollaan oltu talvilomilla , kuin että olis jyllännyt tosi pitkään...Suomessa, ja heti kotio tullessa rynnätty niine vaatteineen ja kenkineen kanalaan. Onhan täällä moni niitä kanojaan laittanut eviraan...
toi on hyvä ja helppo tautisulku, jos kanat ovat aina sisällä tai tarhassa, mutta mulla (niin kuin varmaan aika monella muullakin) kanaset juoksentelevat kesät pitkin pihoja ja siinä ei sitten auta mikään kenkien vaihto... ja kenkiin käydään jopa munimassa.