UUSI IB-tauti tila löytynyt
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt
^Siinä yhdessä Muorin laittamassa englanninkielisessä linkissähän taidettiin sanoa, että virus nimenomaan elää keuhkojen lisäksi myös siellä "munantuotanto-osastolla".
edit: oliko se Muori? Jos oli joku muu, niin sori.
edit: oliko se Muori? Jos oli joku muu, niin sori.
Tuota minäkin mietin että voiko virusta kantava kana tehdä sisältä puhtaan munan. Minä kerkesin viedä kaverin kanan alle kaksi munaa ennenkuin tämä ib:n mahdollinen levinneisyys paljastui. Munat olivat olleet useamman päivän jääkaapissa, joten periaatteessa pinnalla ei olisi pitänyt viruksen enää elää. Mitenkähän lie sitten se munan sisus? Jos sieltä kuoriutuu tipu, niin voiko se tartuttaa kanan ja toiset tiput? Olisiko parasta hävittää ne munat vai annetaanko hautoa loppuun?
Hiisi kirjoitti:Keskustelin juuri ETT: terveydenhuoltoeläinlääkäri Hannele Nauholzin kanssa.
Vastauksia aikaisemmin esittämiini kysymyksiin tuli:
Tuleeko rokotus saataville? Mitä maksaisi?
Yritetään välttää loppuun asti tilannetta, jossa kanoja tarvitsisi alkaarokottamaan. Tällä hetkellä maassa ei edes ole sopivaa elävää rokotetta saatavilla. Vain yksi kuollutta virusta sisältävä rokote on saatavilla.
Mitä tehdään tartunnan saaneille kanoille?
Tartunnan todetusti (eviran testi) saaneet kanat suositellaan lopetettaviksi. Mitään pakkokeinoja ei käytetä.
Jos tilalta ei myydä, eikä siirretä kanoja, eikä kontakteja synny muihin tiloihin, voi kanat pitää munintansa loppuun.
Lopetetut kanat: keräilyalueella keräily , jokaisessa tapaksessa kunnan ell ohjeistaa tapauskohtaisesti esim. hautaamaan
Kauanko kestää mahdollinen karanteeni?
Virus ei häviä. Untuvikot ja uudet kanat saavat tartunnan, jos tilalla ollut tartuntatapauksia.
Kanojen hävitys tilojen pesu ja desifiointi, lannan hävitys: kalkitus ja maakuoppaan, karenssi noin 1kk ennebn uusia lintuja
Voiko munia myydä haudontaan turvallisesti?
Munien siirtäminen on ehdottomasti turvasllisempi tapa.Munien oltava ehjiä ja puhtaita, desinfiointi virkon S sopii tähän, sumuttaa munien pinnoille lähtiessä tilalta ja saapuessa uudella tilalle. Haudonnassa noudatetta erityistä tarkkuutta, tilat, munat kuljetettava puhtaissa muovi - metalli tai lasi astioissa, jotyka voi luotettavasti desinfioida.
Tarttuminen luonnosta:
Mahdollista tarttua villilinnuista
Fasaani voi sairastua teoriassa.
Virus leviää noin kilometrin verran tuulen mukana.
Tarttuminen ihmisestä ja välineistä:
Virus pysyy noin kaksi vuorokautta ihmisessä, työvälineissä, kengissä, autoissa etc tartuntakykyisenä
Suurin riski on elävän kanan siirtäminen.
Säilyttäjät: Munia voi siis puhtaissa oloissa hautoa lissä myls tartunnan saaneista kanoista.
Mica Virtanen
Siis tämän mukaanhan tauti ei kulkeudu munan sisällä kuten ei marekkaan.
Te joilta näytteet otettu tai muutkin jotka tietävät kertokaa kuinka näytteiden otto toimii? Käsittääkseni verinäyte mutta otettiinko se kaikilta linnuilta vai satunnaisotantana muutamilta? Täytyykö olla kunnaneläinlääkäei vai voiko kuka vaan ell ottaa ja lähettää Eviraan?
Te joilta näytteet otettu tai muutkin jotka tietävät kertokaa kuinka näytteiden otto toimii? Käsittääkseni verinäyte mutta otettiinko se kaikilta linnuilta vai satunnaisotantana muutamilta? Täytyykö olla kunnaneläinlääkäei vai voiko kuka vaan ell ottaa ja lähettää Eviraan?
Iloisten Munatalo kirjoitti:Toi oireettomuus kyllä tekee asiasta ja taudista monimutkaisemman, vaikuttaisi sille että tauti on jo alkuperäisestä muuntunut jonkin verran kun noin osaa olla salainen ja kyteä terveenoloisissa kanaloissa. >Toisaalta se voi myöskin tarkoittaa sitä että olisiko mahdollista että nytkin oireettomat kanat, jotka ovat taudin posittivisia kantajia ovat jo muodostaneet immuniteetin tautia vastaan sairastettuaankin sen oireettomana? Silloinhan olisi mahdollista otattaa testejä selvästi sairaista kanoista ja näistä oireettomista kantajista ja saada selkoa onko taudin kanta muuntautunut alkuperäisestä, eikö? No tämä nyt vaan tuli mieleen....
Maattari kirjoitti:Eikö se ole niin että jos IB vasta-aineita löytyy niin kana on sairastanut taudin joskus. Mä tarkoitan näitä oireettomista kanoista löytyneitä tapauksia. Taudinhan voi sairastaa melko vähäisin oirein joita ei huomaakaan mutta näin jälkiviisaana tuleeko mieleen aikaa jolloin kanat olisivat voineet olla kipeinä? Uteliaana vaan kyselen. Ja tämä on nyt väärän topicin allakin
Tätä samaa ajoin takaa tällä aiemmalla kirjoituksellani kuin Maattarikin nyt tuossa yllä. Jo muodostunut immuniteetti kantajana ja siis veressä vasta-aineet ...
Eviraan voi myös lähettää kuolleen linnun/lintuja joista tutkivat. Ei siis välttämättä vaadi elliä lainkaan paikalle. Eri asia on onko lintuja sen verran että raaskii muutaman uhrata.Laventeli kirjoitti:Te joilta näytteet otettu tai muutkin jotka tietävät kertokaa kuinka näytteiden otto toimii?
-
- silkki
Verikoe otetaan siis siiven alta,näytti että mitä pienempi kana sen helpommin koe onnistui,kukkopojilta sen onnistui helpoiten,prahmakana oli vaikein,kyllä verikokeen vois ittekki ottaa jos sais näytepullot ja neuloja,näin säästyis ell maksu,meillähän 9 kymmenestä näytteestä oli positiivinen,mietinki eikö sitte oo kaikki taudin kantajia.
Ell. tulee kymmenestä kanasta ottamaan näytteet. Mieitin vain, voiko samassa parvessa olla negatiivisia, että positiivisia tuloksia, kun aiemmin oli puhetta että 10 nätettyä on varmempi, kuin yhden kuolleen lähettäminen 

Harrastekanaloissa otetaan yleensä 10 näytettä ja isommassa 200 linnun kanalassa 20 näytettä. Kyllä kai näytteen voi ottaa kuka tahansa eläinlääkäri. Multa läänineläinlääkäri kysyi kuka meidän ell on ja antoi hänelle määräyksen testien ottamisesta. Kontaktitiloille testi on maksuton, joten jos tietää olevansa jonkun IB-positiivisen tilan kontaktitilan kontaktitila niin ehkä kannattaa odottaa maksutonta testiä. Esim. jos meillä on +tulos, niin vajaan viikon päästä on kontaktitiloilla jo näytteenotto. Tuohon kontaktitilojen kontaktitilojen joukkoon taitaa kuulua aika moni...
Mä ajattelin ehdottaa lekurille että osa näytteistä otettais vanhoissa "kananuhan" läpikäyneistä kanoista ja osa taas uusimmista tulokkaista. Vois antaa suuntaa siitä, onko virus meillä vielä aktiivinen. (Oon siis ihan varma että meillä on tuo virus.)
Mä ajattelin ehdottaa lekurille että osa näytteistä otettais vanhoissa "kananuhan" läpikäyneistä kanoista ja osa taas uusimmista tulokkaista. Vois antaa suuntaa siitä, onko virus meillä vielä aktiivinen. (Oon siis ihan varma että meillä on tuo virus.)
Mulla esim on kanoja kolmessa eri rakennuksessa, niin on varmaan fiksuinta ottaa jokaisen rakennuksen asukkaista? Onko muuten väliä, keistä ne otetaan, onko parempi ottaa vanhoista 12-vee mummelikanoista, vai nuorista, vai onko mitään merkitystä moisella?
Joo, mutta toisesta kohti keskustelua ymmärsin, että tästä on tullut ristiriitaista tietoa:Laventeli kirjoitti:Siis tämän mukaanhan tauti ei kulkeudu munan sisällä kuten ei marekkaan.
Ja joka tapauksessa meidän harrastajien käyttämä tapa pakata siitosmunia (pahvikennot, puru, paperit, pahvilaatikko) on riskialtista.Rusina kirjoitti:Mulle läänin ell sanoi ettei virus leviä munan sisällä. Eikä munan kuoressakaan jos se on puhdas ja desinfioitu. Mä oon onneksi upottanut kaikki myyntimunat virkon-liuokseen. Suurin riski on pakkausmateriaalit. Munat pitäisi pakata esim. helposti puhdistettaviin muovirasioihin, ei mihinkään munakennoihin. Tosin ell kehoitti harrastajia välttämään myös munakauppaa. Kehui muuten kovasti tätä harrastajien viidakkorummun tehokkuutta, se on tehnyt vaikutuksen.
Lautapihtille ell oli taas vastaavasti sanonut että virus leviää munissa. Ota tästä sitten tolkkua.
TOISAALTA NC-purkauksen aikana puhuttiin kans, että leviää tuulen ja ihmisten ja tarvikkeiden välityksellä, mutta käytännössä tauti kuitenkin rajoittui niihin tiloihin, joilla oli ollut siipikarja- tai kyyhkyskontakteja (osto/myynti/vaihto) keskenään. Ainoa poikkeus taisi olla kyyhkysnäyttely, jonka vierekkäisissä häkeissä tauti oli tarttunut, tosin siinäkin apuna oli tainnut olla ihmiskosketus. Eli eipä nyt ihan vielä uskota sitäkään, että tauti ihan lounatuulen selässä laskettelisi joka torppaan..

Muuten, kun ell tuli silloin meille ottamaan NC-verikokeet, olivat päästä varpaisiin valkoisissa kertakäyttösuojahaalareissa, jotka jättivät minulle poltettaviksi. Muistuttivat lähinnä astronautteja tai teletappeja.

- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
‘Siitosmunat ja IB‘-aiheesta on tosiaan ristiriitaista tietoa…tässä yksi näkemys lisää.
Lainaus Siipikarjan taudit-kirjasta (Per Andersson, toinen painos, vuodelta 1973):
“ Kun tauti puhkeaa siitoskanoissa, heikkenevät haudontatulokset noin 5-10 %-yksikköä samalla kuin epämuodostuneet ja huonokuoriset munat on hylätävä haudonnasta. Sairaan kanan munan sisältöön kulkeutuu IB-virus toisinaan, mutta tartunta ei leviä munan kautta poikaseen. Tämä johtuu siitä, että IB-virus vaurioittaa sikiötä johtaen epäepämuodostumiin ja sikiön kuolemaan. Sikiölle muodostuu papukaijanokka ja raajat jäävät lyhyiksi. Koko kehitys hidastuu ja poikanen kääpiöityy. “
Eli luonto karsisi pois jo ennen kuoriutumista sikiön, joka on saanut tartunnan munan sisältä.
Tässä on kuva, jossa oikealla terve sikiö ja vasemmalla kaksi kääpiöitynyttä sikiötä:
http://www.infectious-bronchitis.com/la ... sts-ib.asp
Miten nyt muuten menee kontaktitilan määritelmä, ovatko kyseessä vain eläviä lintuja sisältävät kontaktit vai myös siitosmunakontaktit?
Lainaus Siipikarjan taudit-kirjasta (Per Andersson, toinen painos, vuodelta 1973):
“ Kun tauti puhkeaa siitoskanoissa, heikkenevät haudontatulokset noin 5-10 %-yksikköä samalla kuin epämuodostuneet ja huonokuoriset munat on hylätävä haudonnasta. Sairaan kanan munan sisältöön kulkeutuu IB-virus toisinaan, mutta tartunta ei leviä munan kautta poikaseen. Tämä johtuu siitä, että IB-virus vaurioittaa sikiötä johtaen epäepämuodostumiin ja sikiön kuolemaan. Sikiölle muodostuu papukaijanokka ja raajat jäävät lyhyiksi. Koko kehitys hidastuu ja poikanen kääpiöityy. “
Eli luonto karsisi pois jo ennen kuoriutumista sikiön, joka on saanut tartunnan munan sisältä.
Tässä on kuva, jossa oikealla terve sikiö ja vasemmalla kaksi kääpiöitynyttä sikiötä:
http://www.infectious-bronchitis.com/la ... sts-ib.asp
Miten nyt muuten menee kontaktitilan määritelmä, ovatko kyseessä vain eläviä lintuja sisältävät kontaktit vai myös siitosmunakontaktit?
Mä kuulemma olen Lautapihdin kontaktilistalla, kun olen lähettänyt hälle siitosmunia. Ei tosin ole tietoa tutkitaanko myös siitosmunakontaktit.HiltaHelikopteri kirjoitti:‘
Näytteen ottajia odotellessa

hömm? Pitäiskö minunkin olla Lautapihtin kontaktilistalla? Lautapihti roudas (kiitos!) talvella minulta kukon sinne pohjosemmas. Siitä minulla ei ole tietoa, et missä se kukko seikkaili...