BUT-tipuilla joku tauti?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
vetehinen

BUT-tipuilla joku tauti?

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Kiinnitin tänään huomiota kalkkutipuihin, jotka ovat tähän asti voineet kaikki tosi hyvin, mutta nyt näyttäisi olevan jotain häikkää. Osalla on kakka vaaleaa ja vaahtomaista, näyttävät olevan vähän kylmissään (mun mielestä lämpöä on kuitenkin riittävästi?), ja parilla oli tullut vähän verta pyrstön tyvestä. Olen olettanut, että Iso-Punaheltta I sellaisenaan riittää, niin kuin vastaava rehu kanatipuille, mutta voisko olla jotain ruokintaan liittyvää? Ihan kuin nyppisivät toistensa pyrstösulkia - voisiko olla joku puutos? Ovat kaksiviikkoisia ja olosuhteiden pitäisi olla kunnossa, tilat on kuivat, kuivitus kunnossa, ei vetoa jne. Netistä muualta ei paljon löydy tietoa kalkkunoiden sairauksista. Olisko jollain kirjaa, josta löytyis paremmin?
mik

Re: BUT-tipuilla joku tauti?

Viesti Kirjoittaja mik »

voisko olla kokkidioosi? Eiks tuotantolaitoksissa noille syötetä sitä cc (?) rehua, jossa on antibioottia just kokkidioosin varalle?
vetehinen

Miksei, mutta vähän vaikea uskoa, kun puru on rutikuivaa. :smt017
vetehinen

Ja tarkennuksena vielä, ettei ulosteissa ole verta, eivätkä kalkkunat muuten kipeiltä vaikuta. Laskin lämpölamppuja alemmas, jos kuitenkin olisi lämpötila liian alhainen.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mä en tiedä päteekö kalkkuihin, mut mulla oli nyt tipuparvessa yks tollanen, löysä vaalee jätös, joka jäi pyllyyn kuivumaan, hiukan verta näkyvillä ja untuvat niin likaset ettei riittänee lämmittään lainkaan. Toiset tiput nokki kans takapuolta. Pesin ja kuivasin tipun ja laiton muiden joukkoon ja takapuoli parani eikä toiset enää noki. Tää kyseinen tipu oli se jolla kuoriutuessa munankuori kuivu peffaan kiinni. Näin jälkeenpäin mä luulen että suttusten persuntuvien takia sen pyllyä paleli ja se aiheutti ripulin. Ja pesun jälkeen kakastakin tuli normaalia. Puoleen vatsaan asti sen untuvat sai pestä ja hiljaksiin sukia kuivaks, mutta kyllä se kannatti :smt023
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mulla oli ekassa butti-satsissa yksi, joka nokki toisten peräpäitä, se nimettiinkin Perseensyöjäksi :smt003

Ipanoita oli neljä, ja ne asuivat alkuun meillä ihan sisällä, lämpöspottejen alla. Saivat isopunaheltta 1:stä. Erotin tämän terroristin omaan yksiöönsä hetkeksi ja kun yhdistin takasin, ei enää nokkinut toisten pyllyjä verille. En tiedä mistä johtui, mutta ihan verille se muiden takapäät nokki :smt017 Samasta tyypistä kasvoi oikein mukava ja terve ukko, joka päästettiin reilu vuotiaana kalkkunoiden taivaaseen, painoa 30 kiloa ja näytti ettei sydän ja keuhkot jaksa menossa mukana.
vetehinen

Munpa täytyykin tarkkailla, jos siellä vaan on tuollainen Perseensyöjä II joukossa :smt017 . Luulin, ettei kalkuilla ole kannibalismia, mutta kovinhan ne uteliaasti kaikkea nokkii kyllä... Mun mielestä oli vaikutusta sillä lämmön lisäyksellä. Näköjään nyt, kun ulkolämpötila ei nyt ole kovin korkea, niin tipulan lämpötila laskee ja tarvitaan lämpölamput lähempänä ja tuuletusikkunat kiinni.
Palmikko

Viesti Kirjoittaja Palmikko »

Toivottavasti lämpö auttaa vetehisen tipuihin!

Meiltä kuoli viisi eka viikolla, syynä mahtoi olla syömättömyys, olivat reilusti muita pienempiä eivätkä lähteneet kasvamaan. Nyt ovat pirteitä ja tasakokoisia, mutta havaittavissa on toistensa nokkimista, sulkien kasvaessa nahka paistaa siipipankoista houkuttelevasti ja saa nokkaisemaan. Yhdellä oli verta tullut ja on tarkkailun alla joutuuko erottamaan.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Viime vuonna kasvattaja varoitti tuosta nokkimisesta ja sanoi, että lämpölamppuna kannattaa pitää punavalo. Liian kirkkaassa valossa alkavat nokkimaan toisiaan. Tosin mulla ei ollut tällaista ongelmaa, mutta ehkei mulle vaan sattunut perseensyöjiä :smt002
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mulla oli juurikin noilla käytössä kirkas valo, ne asui terraariossa sisällä ja myöhemmin kanihäkissä, joten sellainen katosta roikkuva tuntui vähän liian kömpelöltä. Seuraava satsi, heti sitten 50 poikasta :smt002 , muutti heti navettaan, punaisen valon alle, eikä tässä porukassa ollut lainkaan perseensyöjiä :smt003
Joten varmasti tuolla valolla merkitystä :smt001
vetehinen

Ilmankos! Mulla on toisessa häkissä punainen valo ja toisessa tavislämpölamppu (kun Agrissa ei enää ollut punaisia). Ja sitä nokkimista oli juuri siinä tavislampullisessa häkissä. Tosin se on laantunut nyt, ei verta näkyvissä eikä muutenkaan ongelmia. Tämä tautitilanne taitaa nyt vähän kanakkoa hermostuttaa ja tulee syynättyä tavallista tarkempaan kaikkien lintujen ulosteet jne.
Vastaa Viestiin