Meillä on siis Alhon kantaa olevia kanoja, joista tällä hetkellä 5kpl munii ja yksi (Maisa) pitää taukoa.. Parvessa on kaksi kukkoa, joista Roope johtaa ja astuu ja Lassi syö ja paistattelee päivää, näin pienessä parvessa ei tarvitsisi olla kuin yksi kukko, mutta koska ovat sulassa sovussa: Lassi tietää paikkansa isomman kukon rinnalla..niin olen antanut olla

Nyt siis kysyisin viisaammilta neuvoa: Siina tyttönen on alkanut hautomaan. Jätin tarkoituksella ottamatta siitä pesästä munat, kun Siina vielä aktiivisemmin liikuskeli ja siitähän kananen innostui...Siina ei enää poistu pesästä ja sinne ei auta viedä lähellekkään kättä kun se nokkii ja kovaa ja kuin konepistooli..eli kädet on lähes verillä, vaikka äkkiä vaan yrittäisi sujauttaa käden kanan alle.. Eli nyt kysyisin, että muniiko tämä hautova Siina haudonnan aikana lisää munia? Siina ei pesästä liiku, kun varmaan juurikin sen pari pakollista syömis, kakkaus ja juomis kertaa, eli näin pienessä laumassa olen tähän asti pystynyt laskemaan, että koska muissa pesissä on joka päivä ollut 4 munaa, niin ei pitäisi olla Siinan pesässä muiden munia enää..
Kysyn näitä asioita siksi, koska minua ei oikein hirveästi haluta käydä tunkemassa kättäni sinne pesään joka päivä ja ottaa Siinan alta ylimääräisiä munia.. ja jos hautova kana ei muni, niin tiedän muiden pesien munien lukumäärästä, että täytyykö mennä kanan alle..

Saisin tähän kysymykseen kyllä vastauksen silläkin, että käyn muutamana päivänä vielä laskemassa munia ja jos ei lisäänny, niin ei muni... mutta mielummin jättäisin nämä muutamankin laskukerran tekemättä, jos se vaan mitenkään on mahdollista..

P.S. kokeilin äsken laskea munat nahkarukkasten kanssa, koska nokkiminen ei satu niiden läpi, mutta koska Siina ei vahingossakaan liiku munien päältä niin en tietenkään näe munia vaan tunntustelen niitä ja eihän ne rukkaset kädessä tunnu+rukkaset ei suojaa käsivarsia..