Mitä Hanhet tarvitsevat pesää varten? Tekevät ilmeisesti sen kuitenkin ihan itse Meidän poika joka vietti talven yksinään ei oikein tajua tyttönsä päälle, vaan yrittää kosiskella miestäni, mutta toivottavasti vielä tajuaa olevansa hanhi
Olen laittanut esim. sellaisen pahvisen, aika matalan hedelmälaatikon, jossa omenia ja appelsiineja tulee kauppaan. Pitää olla tarpeeksi tukeva, että kestää kosteutta. Laatikon olen täyttänyt heinillä, voi laittaa myös sahanpurua pohjimmaiseksi. Hyvin on kelvannut. Sitten olen vielä laittanut heiniä reunan ympärillä ja viereen, että voivat itse rakentaa ja lisätä fyllinkiä. Täytyy varmaan vielä kehittää joku seinä, ettei toinen tytöistä innostu liikaa nähdessään kaverin kuoriutuneet poikaset ja unohda omia muniaan. Luin jostain, että niin voi käydä. Mutta mitenkäs sitten, kun ne poikaset hyörii lattialla...
Karvahaalari kirjoitti:Mitä Hanhet tarvitsevat pesää varten? Tekevät ilmeisesti sen kuitenkin ihan itse Meidän poika joka vietti talven yksinään ei oikein tajua tyttönsä päälle, vaan yrittää kosiskella miestäni, mutta toivottavasti vielä tajuaa olevansa hanhi
Onko niiden karsinassa betoni lattia? jos on niin kannattaa laittaa joku matto alimmaiseksi sitten reilusti purua tai turvetta, kasa heinää tai olkea päälle ja siihen se sitten itse kaivaa pesänsä. Anki tuskin suostuu pahvilootaan munimaan kun on aina lattialle ja maahan muninut.
Joo niillä on betonilattia, missä on purua ja turvetta sekaisin päällä. Heinät ne on melkeinpä syöneet kaikki, joten niistä ei riitä pesäksi Täytyy kokeilla vaikka tehdä turpeesta alkua ja laittaa siihen heinää. Vähän oli tänään sentään romantiikkaa ilmassa, kun pääsivät meidän lammelle kylpemään jään päälle nousseeseen veteen
Jos se kaivaa pesän betonilattiian asti niin munat saa kylmää lattian kautta ja niistä ei kuoriudu poikasia, siksi kannattaa laittaa joku matto sinne alle. Tyroksi ja vaahtomuovi ei käy koska syövät sitä ihan hulluna.
Omilleni en ole koskaan erikseen laittanut pesää valmiiksi, vaan ne on ihan itse sen tehneet, juurikin heinästä, oljista, sulista ja havujakin on sinne roudanneet. Mitkään mökit ei ole koskaan kelvanneet, mutta hämyisän nurkan esim tai mökin seinän vierustan ovat sitten kelpuuttaneet. Betoni lattia on, mutta tekevät yllättävän korkean siitä pesästä ja alla on vielä hyvin purua ja turvetta, vaikka pesä onkin kuoppa.
Öö, polkeeko hanhet kuivalla maalla ollenkaan vai vaan vedessä? Meirän nuori pari tuntui etes vähän intoutuvan hommiin tänään, kun olivat lammen jäälle nousseessa vedessä pulikoimassa ja muuten niitä ei homma tunnu kiinnostavan
Se kai riippuu uroksesta, toiset polkee kuivallakin maalla ja toiset. Ankin iskä oli semmoinen kuivanmaan polkija, sai hyvin kevät talvella haudottua poikasia koneella kun eivät itse vielä halunneet hautoa. Kyllä tää skånekin mikä mulla on polkee kuivallakin maalla.
Pikkuisen ihmetyttää mun hautova hanhi.... se nimittäin kulkee "pesästä" mahallaan, ilman jalkoja ulos syömään, ja muna/munat siellä alla kokoajan "Pesä" siis sisällä kopissa, josta oviaukko aitaukseen.
Naurattaa ihan pirusti siis tulee pesästä jalattomana, munat mukana mahan alla, vai ymmärsinkö nyt ihan väärin?
Mun eukot, kaikki kolme hautoo samaa pesää kimppaan, ne ei kyllä nyt pääse yhtään jäähtymään, kun aina on kaksi vuorossa kerrallaan, mutta JOS ne pesän jättäisi niin huolella peittelee pesän ja käy syömässä/juomassa, ihan normaalisti kävellen
Älä kuule naura... niin on vakavaa toi hautominen tolle Joo, siis oikeesti se tulee maha maatavasten, ja munat kokoajan alla... ei oo vissiin sillä ihan kaikki vaistot kohdallaan.... vähän mä oon sitä tossa katellut ja ihmetellyt. Ankathan peittää pesän hienosti ja huolella, siksi tätä nyt kyselen, että onks tää akka ainut, joka näin tekee
ei helkutti hannaw .. ookko varma ettei teillä oo pigviini siellä muniensa kanssa söhläämässä... se on vissiin ainut lintu jonka tiiän tähän mennessä kuljettavan munaa.. huom YHTÄ munaa räpylöissä .. uroksella on hautomavuorossa siis kaks...