Butteja keväälle 2011

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
siimis

Re: Butteja keväälle 2011

Viesti Kirjoittaja siimis »

Teurastuksessa on myös iloinen urakka. Viiskymmentä, näkisin painajaisia jo toukokuussa :smt005
mik

Re: Butteja keväälle 2011

Viesti Kirjoittaja mik »

mä en ottanut myyntitarkoitukseen, mutta otin "matkarasittumisen" varalta muutaman ylimääräisen. Eli jos kaikki tossa säilyy hengissä, niin muutama ylimääräinen on ja yritän myydä ylimääräiset pois.
omena

Re: Butteja keväälle 2011

Viesti Kirjoittaja omena »

Meillä menee meidän lisäksi yhteen paikkaan tosta kymmenestä missä on kyllä isompi kulutuskin, mut katotaan kuin ahneita ollaan ite (eli kuin paljo mahtuu pakastimeen :smt003 ). Mä kans nauroin kun käytiin ne 3 hakemassa et taidetaan ny eka tää kesä kattoo paljonko noi paskoo ja otetaa sit ens kesänä enemmän jos tuntuu et pärjätää :smt005 En mä silti aatellu että me 10 kalkustakaan syötäis sitä lihaa koko ens talvi :smt017
Paltsi

Re: Butteja keväälle 2011

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Meillä kalkkujen keskipaino teurastettuna on ollut 10 kg hujakoilla eli nuo meille jäävät 45 kalkkua tarkoittaa 450 kg lihaa. Jonkin verran tulee myös lammasta ja hirveäkin joutunee pikku palan taas ostamaan ja lihakanejakin on kasvamassa. Jokainen varmaankin ymmärtää, että ei ole todellakaan tarkoitus syödä itse kaikkea. Kalkkunoita myydään teuraskokoisena ja nimenomaan teurastettuna. Saa nähdä paljonko jää käsiin, aiempina vuosina on mennyt helposti kymmenen kalkkua ja kun kysyntää tuntuisi olevan niin ajateltiin, että levitetään tätä lähilihan ilosanomaa.

Ei noilla kummoista tiliä tee jos laskee jotain hintaa sille paskan määrälle ja teurastustyölle sekä teurasjätteiden hävittämiselle. Viimeksimainittuja ajattelin loppusijoittaa karhun haaskoille joita täälläpäin on useammalla yrittäjällä. Pitää vielä selvittää laillisuuspuoli tuossa hommassa. Ajatuksena olisi lähinnä saada kulut kuoletettua eli saada ilmaista lihaa itselle :smt003
omena

Re: Butteja keväälle 2011

Viesti Kirjoittaja omena »

oho, ai siitä tuli niin paljo lihaa per kalkku :shock: kuinka mä muistin vähemmän :smt017 no, ei se haittaa, en vaan sit jätä omaan pakastimeen niin paljo :smt003
uusikananen

Re: Butteja keväälle 2011

Viesti Kirjoittaja uusikananen »

Minkä ikäisenä ootte teurastanu ?
Avatar
jopekka
kana
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Loka 2008, 19:36
Paikkakunta: Heinävesi

Re: Butteja keväälle 2011

Viesti Kirjoittaja jopekka »

Viime kesänä teurastettiin ja palvattiin 18.6 neljä 26.2 kuoriutunutta buttia jotka painoivat 8, 8.5, 8.5 ja 9 kg. Eli noin neljäkuukautisena saa jo syötävää.
hellu

Re: Butteja keväälle 2011

Viesti Kirjoittaja hellu »

Mulla oli kans haaveena tälle kesää saada butteja kasvamaan ainakin se 10 kappaletta. No tais tuo IB tehdä nyt nää haaveet tyhjiksi, ainakin hetkellisesti.
Meillä on nyt mustaakalkkuna tyttö ja sitten 2 musta x butti tyttöä ja sitte samanlainen kukko. Toiottavasti nuo 3 frouvaa alkaa taas munimaan, jospa niistä sitten meille tulisi noita kalkateita lisää :smt023
vardenji

Re: Butteja keväälle 2011

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mä odottelen patakalkkunahaaveineni ens kesää. Josko sillon olis paremmin tilaa ja varaa kasvatella joulukalkkuna ittelle ja äitille.
noouska

Re: Butteja keväälle 2011

Viesti Kirjoittaja noouska »

Mites muitten BUTit jakselee? Meillä on edelleen kaikki 5 hengissä ja hyvissä voimissa. Kovia ovat juomaan ja syömään. Innoissaan tulevat vastaan, ku kalkkulaan menee :smt001

Vaikka ovatkin kovia syömään, ni eihän tosta rehu-säkistä oo kulunu ku ehkä pari kiloo. Mitä ihmettä teen tolle loppu säkille? Iso-Punaheltta 1 siis kyseessä. Voiko sitä syöttää kanatipuille tai aikuisille tai noille kalkateille sit myöhemmin? Ei varmaan kukaan haluu ton IB:n tms. takia ostaakaan tota loppusäkkii?! :smt017

Ja toinen kysymys. Koskas noista vois alkaa veikkailee sukupuolia?

4 kk:n iässä ovat jo teuraspainossa, mut kuinka vanhaks voi kasvattaa, et liha on edelleen syötävää?
Paltsi

Re: Butteja keväälle 2011

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Meillä on 6 kuollut eli 49 jäljellä. Toinen säkki ykköstä jo menossa ja kasvuvauhti on hirvittävä. Isompiin tiloihin on siirrettävä tänä viikonloppuna.

Ykkössäkin voi ihan hyvin syöttää loppuun niille kalkuille, ei kannata säästellä. Meillä on syöty butteja vielä reilu vuosikkaina mutta se ei ole kovin järkevää. Kasvu tyssää viimeistään puolivuotiaana ja jalka- ym. ongelmia on luvassa kun ruokahalu ei kuitenkaan vähene :smt003 Lannan määrä on myös vakio...
vetehinen

Re: Butteja keväälle 2011

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Meilläkin on kaikki 20 edelleen hengissä ja hyvässä hapessa. Välillä kuvittelin niillä olevan ties mikä tauti, mutta taisi olla lämpölamput vain liian ylhäällä. Nyt olen siirtänyt butit kanalaan tipulasta, kun kasvuvauhti on ihan käsittämätön. Toivottavasti tuo nykyinen tila riittää kunnes ovat tarpeeksi isoja ulos siirrettäviksi. Tästä tuleekin vinkeä kesä, jos meilläkin todetaan IB - kalkkunoita ja kanoja on sitten ihan RIITTÄVÄSTI. :smt002
uusikananen

Re: Butteja keväälle 2011

Viesti Kirjoittaja uusikananen »

Meilläki kaikki 10 voimissaan ja pääsivät isompaan boksiin kasvamaan. Koska meinaatte laittaa ulos? Juhannuksen kieppeillä?
noouska

Re: Butteja keväälle 2011

Viesti Kirjoittaja noouska »

Mä jotenki aattelin, et vois 6-viikkosena laittaa ulos? Eli touko-kesäkuun vaihteessa. Silloin pitäis kai sulkapeitteen olla valmis?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Butteja keväälle 2011

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Nyt iski hätä kun taas kerran lueskelin ja kertasin kalkkusivuja :oops: Butit ovat tulossa huomenna, ovat 5 viikkoisia, alunperin pitivät olla 6 viikkoisia jolloin kasvattajan mukaan ne olisi voinut laitta ulos, mutta täältä ( ja muualta) löytyy myös erilaista tietoa joten pakko kysyä. Butit tulevat asumaan vanhassa hirsiaitassa jossa kyllä paksut hirret mutta ei eristetty.Pärjäävätkö ne siellä aitassa jossa ei vedä ilman lämpölamppua ja voiko ne päästää tarhaan viikon päästä?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Vastaa Viestiin