no, meillä poikasena saavat jauhelihaa ja muikkuja. Aikuisena ei ole enää varaa ostaa ainakaan jauhelihaa, kuin joskus ja muikkuja saa onneksi naapurista (ankkoja n. parikymmentä). Pitääkin kokeilla tuota makkaraajussi63 kirjoitti:b-luokan jauhomakkara
ankkojen ruokinnasta
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
taikku
Re: ankkojen ruokinnasta
-
jokunen
Meille pitäisi kuoriutua pikkuankkoja lähiaikoina. Paljonko ankkatipujen hoito poikkeaa kanatipujen hoidosta? Mitä muuta varaan ruuaksi kuin Pikku-Punahelttaa?
Oluthiivaa ehdottomasti pikkupunaheltan joukkoon! Sitä myydään esim. (hevosille tarkoitettuna) maataloustarvikeliikkeissä, tai ainakina iemmin oli Kelle-callexillakin nettikaupassa. Sitä saa lisätä aika paljon, jotta ankanpoikaset saavat niasiinin tarpeensa tyydytettyä. Itse olen lisännyt n. ruokalusikallisen puoleen litraan rehua, mutta lueskelin tossa (ja jos käännin mitat oikein amerikkalaisista eurooppalaisiksi), niin n. vajaa 1 dl punahelttaa/kilo rehua! Mutta tuolla mun annostuksella ovat pysyneet terveenä; niasiinin puute siis aiheuttaa jalkaongelmia.
Piiperoille voi antaa lisäksi mm. salaattia (esim. juomakippoon niin pysyy tuoreena), muikku (mieluiten ensin pakastettuna ja sulatettuna) on herkkua. Lisäksi ruoho, pehmeä kuivaheinä yms. tekee kauppaansa, ja mikä estää tekemästä puuroa johon sotkee vihanenksia ja perunaa ja muikkua yms.
Hiekkaa tarjolle pienestä pitäen
Piiperoille voi antaa lisäksi mm. salaattia (esim. juomakippoon niin pysyy tuoreena), muikku (mieluiten ensin pakastettuna ja sulatettuna) on herkkua. Lisäksi ruoho, pehmeä kuivaheinä yms. tekee kauppaansa, ja mikä estää tekemästä puuroa johon sotkee vihanenksia ja perunaa ja muikkua yms.
Hiekkaa tarjolle pienestä pitäen
Ankkoja, kanoja ja lampaita.