Vaisu kana

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

jokunen

Re: Vaisu kana

Viesti Kirjoittaja jokunen »

Meillä tuli tänään eka takapakki kanalassa. Mun lempikana oli selkeesti huonovointisen olonen ja vaisu. Sitä siinä aikani pyörittelin, mitään vikaa (ulkoista en löytänyt) mutta se ei näyttänyt voivan lentää. Söi ja joi ihan ok, mutta muuten hidas ja aneeminen. Kana oli aika lailla kaksivuotias, hyvin viimekaudella muninut. Meillä ei tälle keväälle ole muninta vielä alkanut, kanalassa ei ole keinovaloa vaan kanat elävät luonnonvalon mukaan. Joka tapauksessa totesin kanan olevan sen verran huonovointisen olonen että päätin lähettää sen viimeiselle matkalle.

Lopetuksen jälkeen ajattelin vähän tutkia kanaa tarkemmin ja kevyt kaulan/vatsan alueen kyniminen paljasti tulehtuneita ihoalueita. Päättelin farmit.netin kortiston perusteella kanan sairastuneen kolibasilloosiin, mahdankohan olla ihan hakuteillä? Eviraan lähettämistä harkitsen jos laumasta vielä toinen sairastuu samalla tapaa. Ensiavuksi siivosin kanalan, poistin kestopehkun (joka oli paikotellen pohjasta märkä) ja tutkin muut kanat, jotka onneksi vaikuttivat jänteviltä, terveiltä ja hyvinvoivilta.

Äh, tympäsee ja toisaalta myös huolestuttaa :smt022
munakas

Viesti Kirjoittaja munakas »

Minulla on nyt yksi maatiainen alkanut oireilemaan. Epäilen joko Marekin tautia tai New Castlen tautia. Kana makaa suuren osan ajasta nurkassa ja on jotenkin vaisu. Kävelee myös muualla välillä ja nokkii ja syö, sekä juo, mutta laihtunut ja heltta on vaalentunut ja takapuoli on ollu ripulissa. On myös orrella normaalisti, mutta kerran näin kun putosi orrelta ja alkoi pyörittämään päätään ympäri ja ei reagoinnut kosketukseen. Tämä pään pyöritys on toistunut myös pari kertaa muulloinkin. Sulkapeite on vielä kunnossa, mutta jotenkin kärsineen näköinen. Mitä epäilette? varmaan parempi lopettaa kana? Kysyn teiltä ensin kuitenkin ensin mitä veikkaatte mikä vikana.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Veikkaan mieluummin marekia kuin newcastlea. Ruotsissahan oli hiljattain newcastlea villikyyhkyissä ja munintakanaloissa, mutta toivottavasti se ei ole Suomeen saakka kulkeutunut [-o<
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

vardenji kirjoitti:Mua huolettaa nyt tää ihana uusi kukko... Se ei syö! :smt009 Yritin tarjota eteen ruokaa, tarjolla on koko ajan vähän kaikkee, mutta mitään se ei syö. Maistaa vähän ja jättää sikseen. :smt022 Tätä on jatkunu ny luultavasti muutama päivä mutta huomasin äsken navetassa käydessä tän. Kupua en löytäny, on varmaan aivan tyhjä... Juo kyllä paljon, joten ajattelin viedä vielä ennen töihin menoa sille maitoa, josko se siitä sais vähän ravintoa.
Onko kellään tullu vastaavaa vastaan? mitä mä voin tehdä?!
vardenji kirjoitti:Mun alkaa usko loppua, Lance nukku pois eilen illalla. Töiden jälkeen sain nielemään pikkutipan kunnolla ravistettua ja hiilihapotonta jaffaa enkä juur lainkaan maitoo(huomasin hiltan kommentin vasta kukon kuoltua). Kukko vaan nukku 3-4 tuntia ja sitten alko kouristelemaan, heiluttaan päätään ihan outoihin asentoihin ja sit kuoli :smt010 Nyt on kylmässä odottamassa eviraan lähetystä. Vielä en oo tänään käyny aamun jälkeen kanalassa, kun vasta tulin kotiin töistä. Äiti sano et alkoholimyrkytys, mulla on käyny mielessä niin marek, salmonella, suolitukos ym. :smt009
Tuntuu tää kevät olevan ihan onnetonta mun kanojen kohtaalta :smt022 Rei on lopetettu, Lance vasta tuli taloon ja nyt lähetetään eviraan, haudonnat menny pieleen... Mitähän seuraavaks... :smt088
Ruumiinavaus tuotti tulosta. Voimakas listeria-bakteerin aiheuttama sydänlihastulehdus. Ei siis ollut alkujaankaan mitään tehtävissä. Ainoa toimenpide kukon hyväksi olisi ollut pää poikki, sillä tulehdus oli aiheuttanut märkiviä kuolioita sydämeen. :smt010
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

:smt056
Eikö listeriaa voida hoitaa, niin kuin ihmisilläkin?
vardenji

Voidaanhan sitä kaiketi, mutta muistaakseni antaa yleensä ruokamyrkytysoireet. Mulle ei käy järkeen kuinka se on menny sydämeen, kun se on ruuansulatusjärjestelmän bakteeri. Tavallisimmat oireet tais olla vatsakipu ja ripuli.
Lukasin tossa, että tauti on vaarallinen yleikunnoltaan heikoille kuten vanhuksille ja jotain pitkäaikaista tautia sairastaville. Aiheuttaa näille mm. aivokalvontulehdusta. Vastustuskykyisemmillä menee antibiootilla vatsaoireina ohi.

Kukko oli mulla kaks viikkoa, ja oireet alko äkillisesti ja meni tosi nopeesti huonoon kuntoon. Tuntuu siltä etten mä ehtiny tekemään yhtään mitään asialle...
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

:smt056 Bakteerit voivat kulkeutua verenkierron kautta myöskin :smt049 ja aiheuttaa myokardiitin, sydänlihastulehduksen, joka hoitamattomana johtaa kuolemaan. Samaisesta syystä ihmisiä kehoitetaan välttämään aktiivista, kovaa liikuntaa esim. flunssaisena tai sen jälkeen ... joskus tulehdus voi tulla todella rajuna ilman mitään etukäteis sairastelua, kuten allekirjoittaneella :smt012 muutamia vuosia sitten.
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Veikkaan mieluummin marekia kuin newcastlea. Ruotsissahan oli hiljattain newcastlea villikyyhkyissä ja munintakanaloissa, mutta toivottavasti se ei ole Suomeen saakka kulkeutunut [-o<
Eihän siitä vissiin kauaa ole kun täällä Lännessä päin oli new castlea :smt017 ? Jooossain Porin eteläpuolella. Ell vaan jutteli kun puhuttiin noista sisälläpitojutuista ja rekisteröitymisasioista.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mulla meni pässi listeria bakteerin aiheuttamaan aivokalvontulehdukseen. Vuotias, kastroitu terve pässi, löytyi loppu kesällä makoilemasta pensaiden alta, liikkui tosi huonosti. Eläinlääkäri tuli kahdessa tunnissa ja sai lääkityksen, tästä huolimatta kuoli yön aikana. Mitään silmällä nähtäviä oireita ei ollut edellisenä päivänä. Meilläkin lampaat kun kulkee vapaana tässä pihassa, niin niitä tulee aktiivisesti katselta useaan otteeseen päivän mittaan. Vähän nyt lähti raiteiltaan juttu, mutta listeriaan liittyen kuitenkin. :smt045
vardenji

Kaverille mainitsin just asiasta puhelimessa ja se mietti kuinka noi kanat pysyy edes hengissä kun aina tarttee jotain asiaa parantaa. En vaan tajunnu mainita että osa näistä on kanoilla ollu jo aikaa mun tietämättömyyden takia ja nyt vaan tiedon lisääntyessä vähennetään vaivoja. Nyt on kanoilla pyllyt suttusia ja koska tolla kuolleella kukolla oli kans vähäinen määrä kokkideja(ripulia) niin katson viikon ell ohjeiden mukaan ja sitten aloitetaan antibiootti. Tää meni kans hieman ot.

Tosta kukosta vielä että oireethan oli horjuminen ja syömättömyys sekä väsymys. Muistaakseni kesti kolme päivää ensin vähäsenä ja koko ajan paheten. Ja noi oireet sopii moneen tautiin... Ei tullu sydän ihan ekana mieleen! Ekana oli marek ja suolitukos.
vardenji

Kukon lasku evirasta tuli perjantaina. 86,10e... Mun on pakko myöntää et ei rohkase lähettämään kovin montaa :smt009 Vaan epäilyttävät tai mystiset/huolestuttavat tapaukset.
Vastaa Viestiin