Onko muut ostaneet "huijarilta" siitosmunia?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
max3

Re: Onko muut ostaneet "huijarilta" siitosmunia?

Viesti Kirjoittaja max3 »

Mäkin oon noita hautonut ja mokomia kukkoja tunkee niin viirukanan- kun tavallisen kanankin munista! Minkähän takuun mä saan itslleni??? :smt005
Seitsemästä munasta oli vain 4 hedelmöittynyt, kukolta pää poikki, kun polkee vain lempikanojaan, ihan kaljuksi asti? Eikä loputkaan ollut kaikki kanatipuja, joten niiden emolta kans pää poikki? :smt002

Ei vaiskan ihan huippua, jos joku pystyy antamaan jotain takuita, mut kyllä se taitaa aika heikkoa olla harrastajapiireissä...
PieniHopea

Viesti Kirjoittaja PieniHopea »

Kyllä se mun mielestä näin ummikkona reilulta tuntuisi, että lähettäisi uusia, vaikka sitten postikuluja vastaan. Siinä mielessä ymmärrän aloittajaa - vaikka taidan ainoa ollakin.
Itsekin kasvattajana koen kuitenkin olevani vastuussa aika paljostakin.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ei kai tämä mitenkään "arka aihe" ollene? Minusta ainakin kovin mielenkiintoinen, josta on hyvä keskustella, koska se ei ole hetikään yksiselitteinen...siitosmunat eivät ole ihan helpoin kauppatavara :smt045

Jos jonkinmoisen 'takuun' haluaa yksityishenkilöiden välisessä kaupassa, niin siitä kannattaa sopia etukäteen ja siltikin voi käydä niin, ettei se toinen osapuoli enää muistakaan mitä tuli luvattua :smt016 (Kirjallinen sopimushan auttaa kovasti muistamaan ;))

Yleensäkin ostajan kannattaa koettaa sopia etukäteen kaikki mieleen tulevat yksityiskohdat ja jos myyjä ei niihin suostu, niin jättää sitten ostamatta ja ostaa jostain toisaalta, jossa myyjä suostuu ostajan asettamiin ehtoihin.
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

Tarkottikohan pipsa tuossa välissä sitä että jos ostaa nuoria tipuja joista myyjä ei osaa sukupuolia vielä varmaksi sanoa. Ainakin mä myin ekoja tipuja niin (ja myyn kyllä vieläkin jos en ole ihan 100% varma sukupuolesta) että jos kanana myyn ja onkin kukko niin tottakai vaihdan (tämä nyt taitaa täällä olla kaikilla "takuu", luulisin :) ). Itse asiaan en osaa sanoa muuta kuin että vähän arpapeliä se munien hautominen aina on, asiasta enempää tietämättä en ota kantaa :smt003 .
lautapihti
silkki

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Kuinkas sitte asia käänteisenä :smt017 munien ostaja saa munista tipuja mutta väittää tulosta huonommaksi ja pyytää uusia munia,tälläistäki oon kuullu tapahtuneen.
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Kyllä minä kasvattajana tunnen olevan vastuussa myymistäni eläimistä ja siitosmunistakin. Ajattelen asiaa niin päin, että jos myyn "sekundaa", en voi saada siitä täyttä hintaa, vaikka se virhe ilmeneekin vasta kaupan teon jälkeen. Olisihan eläin voinut kuolla ennen myyntiä, enkä olisi saanut siitä penniäkään, niinkin on käynyt. Kyllä minua harmitti maksaa takaisin puolet koiranpennun myyntihinnasta, mutta kun koira todistettavasti oli viallinen ja hoitokulutkin aika isot, niin ei voi mitään. Eikä siinä tarvittu juristeje riitaa selvittämään, itse palautusta ehdotin.
Jos kukon myyn varmana kanana ja otan siitä kanan hinnan, niin kyllä välirahan ainakin maksan jos ei uutta kanaa ole tilalle antaa. Tipuina marekkiin kuolleiden kanojen ostajille olen antanut uuden tipun tilalle jne. Jos siitosmunien itävyys on ollut tosi huono, ei minusta ole paha asia lähettää postikulujen hinnalla jokunen muna tilalle. Huonosta kuoriutumisprosentista, tipujen kuolemasta tai sukupuolesta en kyllä koe olevani vastuussa. Jos joku minua hujariksi syyttäisi, tuskin minäkään mitään palauttaisin.
Kasvattajan vastuu on myös se, ettei lupaa turhia. Ja ennen kaikkea hoitaa kasvatit hyvin, kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, myös siitosmunat.
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Eka meni huonosti mutta myyjän kanssa oli asiasta sovittu jo etukäteen jos ei tipuja niin saa uusia toisesta lähetyksestä sainkin sitte nämä 3 iloista veijaria
Viimeksi muokannut harrastaja, 27 Huhti 2011, 12:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

mun mielestä huijari on sellainen, joka esim ois ottanut maksun etukäteen, eikä olis sit lähettänyt munia. Tai rikkonut jonkun muun lupauksen. Toki, jos pystyy todistamaan, et munat ovat olleet selvästi lähetyshetkellä jo pilaantuneita, niin ehkä sit.

Mut jos joku myy keskivertoa laaduttomampia munia, niin ei se ole huijari. Se vaan myy laadultaan heikompia ja ei kannata ostaa.

Mun mielestä näin. Mut tää siitosmuna-asia taitaa olla niin hankala, et mä en myy siitosmunia, tutuille voin, mut en tuntemattomille.
gallia

Viesti Kirjoittaja gallia »

Elävien eläinten, myös eläinten alkujen, kanssa voi tapahtua mitä vaan. Olen ostanut pari kertaa siitosmunia ja myynytkin vähän. Ei olis kyllä tullu mielenkään myyjiä syyttää, jos tipuja ei olis tullu! Samaten untuvikkojen kanssa. Moni ei halua maksaa kalliimpaa hintaa sukupuolitunnistetuista tipuista, vaan haluaa halvempia. Silti kun oletetuissa kanapoikasissa onkin mukana kukkoja, vaaditaan takuuta, vaikka kukkojen mahdollisuus oliskin ostaessa kerrottu. Mä en kyllä untuvikkoja ole ikinä myynyt. On se sukupuolitunnistus sen verran hankalaa, ainakin sekuleilla. Monien vuosien kokemuksen jälkeenkin melkein joka poikueessa on joku, joka vaihtaa sukupuolta. Jotkut jopa useempaan kertaan! :smt003

Epärehelliset kauppiaat on ihan oma lukunsa, kuten epärehelliset ostajatkin. Molempia löytyy varmasti yhtä paljon. :smt012

Näihin eläintouhuihin ruvetessaan ottaa jo tietoisen riskin. Pari tonnia maksanut hieho voi ekaa kertaa poikiessaan kuolla ja menettää vasikankin. Siinä menee hankintahinta ja kuljetuskulut kankkulan kaivoon. Eikä todella voi olettaa, että myyjä olis korvausvelvollinen. Jos olis, kukaan ei enää myis yhtään eläintä. Aika moni tuttu koirankasvattaja aikoo lopetella kasvatustoimintaa juurikin takuuvaatimusten takia.

Kristallipallo olis näissä touhuissa ihan kiva! :smt040
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Ottamatta sen enempää kantaa pipsan viesteihin, hoh hoijaa! Tosin eipä kai enempää kannanottoa tietysti tarvitakaan... Siitosmunien myyntiin liittyvä lista, joka on nähtävillä mustien tipujen myynti-ilmoituksessani, on vapaasti kopioitavissa ja kaikkien käytettävissä.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Ja mä vaan varaudun aina huonoon tulokseen ostamalla munia kerralla vähän enempi. Tiedän että hukkamunia on alottelijalla uskallan sanoa aina. 25 munasta kuoriutui 17 joista elossa 14 ja mä olen enemmän kun tyytyväinen yhä tohon tulokseen(taitaa ekakertalaisena olla syytäkin). Kukkojen määrää en tiedä, mutta jos edes 4 olis kanoja on kaikki ok. Saampahan pakastimen täyteen :smt005 Kolme kertaa olen ostanu munia(viimeiset vasta 5ttä päivää koneessa) ja vastaisuudessakin ostan henkilöiltä, joilta tiedän saadun hyvin itäviä munia. Jos ne ei sitten mulla idä, on postin tai mun moka ja myyjällä ei ole asiasta vastuuta mun mielestäni. Ainahan tietenkin voi kysyä, jos sais toisen erän pienemmällä summalla tms, mutta ekana tarkistaisin omat virheet haudonnassa.
pipsa

Viesti Kirjoittaja pipsa »

Myyjä kertoi minulle etukäteen että munat ovat itäneet hyvin...puhui seitsemän kymmenestä kuoriuteneen.
Kun kerroin että munat räjähtelivät koneessa,eikä ainutkaan hänen lähettämä muna edes yrittänyt kehittyä...hän kommentoi että syy on kuljetuksessa,turhan vatkaavaa ,liian kylmä jne....
(Koneessa oli muita munia ja ne kehittyivät hyvin)

Sitten hän yksinkertaisesti päätti olla vastaamatta mihinkään yhteyden ottoihin. Ennekuin olin edes päässyt keskustelemaan uusista munista. Olisin voinut hakea autolla uudet munat,maksaakin niistä...mutta eipä tätä myyjää saa kiinni enää :smt023
omena kirjoitti:Tarkottikohan pipsa tuossa välissä sitä että jos ostaa nuoria tipuja joista myyjä ei osaa sukupuolia vielä varmaksi sanoa. Ainakin mä myin ekoja tipuja niin (ja myyn kyllä vieläkin jos en ole ihan 100% varma sukupuolesta) että jos kanana myyn ja onkin kukko niin tottakai vaihdan (tämä nyt taitaa täällä olla kaikilla "takuu", luulisin :) ). :smt003 .

Juu tuota tarkoitin ja minun mielestä se on reilua kaupankäyntiä!

No lopuksi voin todeta että onneksi meitä on moneen junaan ja toivottavasti joku myy mulle vielä jotain ja joskus.
Jos uskaltaa nostaa kissanpöydälle saa näköjään haukut niskaansa :smt009
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Ei kai tässä kukaan halua erityisesti sinua haukkua. Tässä on vain kerrottu tosiaisiota. Jos tiput myy sukupuolitunnistamina se tarkoittaa sitä, että ne myydään halvemmalla ja on todennäköisesti niistä on puolet kukkoja. Jos kanan hinta on 30€ ja kukon 5€ ja sukupuolitunnistamattomat 10€, niin voit helposti laskea, että vielä jäät voitolle jos onnistut viisi kanaa kymmenestä tipusta saamaan.
:smt001
AnetteMilli

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

Itse yhdet munat tilannut, valitettavasti osa oli mennyt rikki ja sotkenut samalla muut. Paketissa oli särkyvää leimat. Ilmoitin asiasta myyjälle joka lupasi lähettää uusia munia kuluitta (posti). En pyytänyt tätä myyjältä vaan ehdotti itse. Vaikka en uusia munia tilannutkaan, niin hyvä mieli jäi jo pelkästään siitä, että myyjä tarjoutui tälläiseen sopimukseen. Joten tiedän, että jos tulevaisuudessa tilaan munia, käännyn tämän rehelliseltä vaikuttavan myyjän puoleen. :smt001

Jonkinlainen takuu kyllä munissa pitäisi olla, (kalkkunoista en tiedä) jos esim. kaikki munat särkyneet todistettavasti (esim. valokuva) tai jos kaikki mätiä tai yksikään ei ole hedelmöittynyt. Aloittajan tapauksessa ei varmaan varsinaisesta huijauksesta ole kyse, mutta ymmärrän kyllä harmistuksen. Ja kuten otsikossa on "huijari" . huomatkaa siis nämä merkit ""
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

pipsa kirjoitti:Sitten hän yksinkertaisesti päätti olla vastaamatta mihinkään yhteyden ottoihin. Ennekuin olin edes päässyt keskustelemaan uusista munista. Olisin voinut hakea autolla uudet munat,maksaakin niistä...mutta eipä tätä myyjää saa kiinni enää :smt023
Tätä et maininnut aiemmin. Muuttaa asiaa mun näkökannaltani hieman. Saattaa olla pahastunut. Jos myyjä uskoo munien oikeasti olleen pilalla jo lähettäessä, voi olla myös pahoillaan tai häpeissään.
pipsa kirjoitti:Jos uskaltaa nostaa kissanpöydälle saa näköjään haukut niskaansa :smt009
Käypä lukasemassa toi rekisteröintipalsta, ja se mitä mulle vastattiin ko lain tullessa voimaan :smt002 Joten yritä olla ottamatta itseesi, ihan hyvä että tästä asiasta on keskustelua, saattaapi hätkähdyttää mahdollisesti epärehellisiä kaupantekijöitä. Ja muutenkin siitosmunien takuu on niin vaihteleva, että useat mielipiteet vois hieman vakauttaa asiaa. Monesti käy niin että se törröttävä naula lyödään takaisin lattiaan, mutta se muistetaan pitkään.
Vastaa Viestiin