Saralelen ja kanasten haudonnat
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
lautapihti
- silkki
Re: Haudontaa mini advancella
Kyllä mun mielestä tipurehu on se ensisijainen ruoka alusta lähtien,raejuustoa en antaisi ollenkaa,keitetynmunan keltuaista lisäksi,onhan niitä meilläki kuollu joskus montaki koneellisesta,joskus onnistuu joskus ei.
-
saralele
Mistä mä oon saanu käsityksen et keltuainen riittää aluksi
No jospa seuraava koneellinen pysyis hengissä paremmin. Mitä mä nyt siis syötän niille?? Rehua ja vettä? Millon niille voi sit jotain muutaki antaa?
-
flai
Keltuainen sopii hyvin ensipäiville rehun lisäksi, mutta ei sillä pelkästään kovin pitkälle pötkitä. Syötä vaan rehua ja vettä, sekä kupukiviksi jotain pienirakeista hiekkaa. Kalkiksi vaikka pieneksi hienonnettuja kananmunankuoria tai poikaskalkkia. Pikkuhiljaa siihen lisäksi sitten muuta, vaikkapa kaurahiutaleita. Minun kokemuksen mukaan konehaudotut tipuset on herkempiä, ruokinnan tärkeyttä ensiviikkoina ei voi liikaa korostaa. 
-
saralele
No nyt on tipuilla pikkupunahelttaa, vettä ja soraa. Laitoin soran kanssa samaan kippoon myös pieneksi hienonnettua kananmunan kuorta.
Se yks ei sitte kuollutkaan, eli on niitä kolme.....
Se yks ei sitte kuollutkaan, eli on niitä kolme.....
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Hienoa saralele, että hankit tipurehua! Nyt ei ole ainakaan ruokinnassa vikaa.
Minä olen antanut Pikku-PH:n rinnalla samoja ruokia mitä aikuisille kotkoillekin tulee annettua, mutta vain pikkumääriä ja niin pieniksi silputtuina, että saavat helposti nieltyä.
(Pikkutipujen nokissa ei ole kovin paljon voimaa rikkoa suuria ruokapalasia, mutta kyllä ne jo yllättävän nuorina koettavat jotain siperrellä, esim. kokonaista porkkanaa, kun emo opastaa.)
Siksi näin, että tottuvat kaikkeen mitä meillä normaalisti tarjoillaan ja koska kuitenkin teolliset rehut ovat mielestäni tarkoitettu siihen huippuunsa viritettyyn tuotantoon. Meillä ovat lemmikkejä ja en tähtää mm. mahdollisimman aikaiseen munintaan enkä mahdollisimman suureen munamäärään. Eikähän näillä meillä olevilla rotukanoilla+sekarotuisilla siihen edes pystyisi, koska meillä ei ole huippumunijoiksi jalostettuja hybridejä.
Mutta semmoisina päivinä, kun en kerkiä/viitsi kokkailla mitään kotikutoista, niin on hyvä mieli, että tipurehusta saavat varmasti sen mitä tarvitsevat
Minä olen antanut Pikku-PH:n rinnalla samoja ruokia mitä aikuisille kotkoillekin tulee annettua, mutta vain pikkumääriä ja niin pieniksi silputtuina, että saavat helposti nieltyä.
(Pikkutipujen nokissa ei ole kovin paljon voimaa rikkoa suuria ruokapalasia, mutta kyllä ne jo yllättävän nuorina koettavat jotain siperrellä, esim. kokonaista porkkanaa, kun emo opastaa.)
Siksi näin, että tottuvat kaikkeen mitä meillä normaalisti tarjoillaan ja koska kuitenkin teolliset rehut ovat mielestäni tarkoitettu siihen huippuunsa viritettyyn tuotantoon. Meillä ovat lemmikkejä ja en tähtää mm. mahdollisimman aikaiseen munintaan enkä mahdollisimman suureen munamäärään. Eikähän näillä meillä olevilla rotukanoilla+sekarotuisilla siihen edes pystyisi, koska meillä ei ole huippumunijoiksi jalostettuja hybridejä.
Mutta semmoisina päivinä, kun en kerkiä/viitsi kokkailla mitään kotikutoista, niin on hyvä mieli, että tipurehusta saavat varmasti sen mitä tarvitsevat
-
saralele
Nyt voivat kaikki hyvin!!
Eikö tuolla tipujen hoito-ketjussa kannattais lukea että tipuille ehdottomasti tipurehua, kun sieltä ainaki minä sain käsityksen että mainiosti pelkkä keltuainen riittää muutaman päivän.. Kuitenki 2-3 päivän sisällä kuoriutumisesta kuoli 3 tipua, 2 ainakin lultavaksi ruokinnan vuoksi...
Eikö tuolla tipujen hoito-ketjussa kannattais lukea että tipuille ehdottomasti tipurehua, kun sieltä ainaki minä sain käsityksen että mainiosti pelkkä keltuainen riittää muutaman päivän.. Kuitenki 2-3 päivän sisällä kuoriutumisesta kuoli 3 tipua, 2 ainakin lultavaksi ruokinnan vuoksi...
-
Iloisten Munatalo
Aloittelijoille kun olisikin tosi tarkat ohjeet tipujenkin ruokintaan niin sitten ei ainakaan tarttisi tyriä heti alkuunsa tietämättömyyttään ...
Vaikka kuinka lukee joka kohdasta "Ensimmäisinä päivinä tipuille tarjotaan esim. keitettyä kananmunaa
murskattuna, kaurahiutaleita, leivän tai pullan muruja, hienoksi
silputtua ruohoa ja pieniä siemeniä. Saatavilla on myös ns.
poikasrehua, joka sopii tipuille heti ensipäivistä alkaen.
Tiput täytyy aluksi ruokkia 2-3 kertaa päivässä, jos ruoka ei ole koko ajan
tarjolla. Vesi tarjotaan aivan matalasta astiasta, jossa vielä
mieluusti on kiviä estämässä tipuja kastelemasta itseään tai
hukkumasta ....." niin aina jokin jää huomaamatta... eli toiveena topikilla TIPUJEN RUOKINTA ohjeet:
Vaikka kuinka lukee joka kohdasta "Ensimmäisinä päivinä tipuille tarjotaan esim. keitettyä kananmunaa
murskattuna, kaurahiutaleita, leivän tai pullan muruja, hienoksi
silputtua ruohoa ja pieniä siemeniä. Saatavilla on myös ns.
poikasrehua, joka sopii tipuille heti ensipäivistä alkaen.
Tiput täytyy aluksi ruokkia 2-3 kertaa päivässä, jos ruoka ei ole koko ajan
tarjolla. Vesi tarjotaan aivan matalasta astiasta, jossa vielä
mieluusti on kiviä estämässä tipuja kastelemasta itseään tai
hukkumasta ....." niin aina jokin jää huomaamatta... eli toiveena topikilla TIPUJEN RUOKINTA ohjeet:
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Tarkoittikohan saralele tätä samaa, jonka IloMuna kopsasi vai jotain muuta
Tipujen ruokinnasta on aika vaikea laatia kaikenkattavaa ja täysin oikeaa ohjeistusta, koska osa tykkää ruokkia tipunsa vain pelkällä rehulla ja osa vain pelkällä kotiruualla ja osa sitten siltä väliltä. No, pistetään ko. toivomus harkintaan...
Tipujen ruokinnasta on aika vaikea laatia kaikenkattavaa ja täysin oikeaa ohjeistusta, koska osa tykkää ruokkia tipunsa vain pelkällä rehulla ja osa vain pelkällä kotiruualla ja osa sitten siltä väliltä. No, pistetään ko. toivomus harkintaan...
-
Iloisten Munatalo
Kiitos ja niiausHiltaHelikopteri kirjoitti: No, pistetään ko. toivomus harkintaan...
-
saralele
Juu tuota samaa IloMunan kopsaamaa tarkoitin!
Viimeksi muokannut saralele, 28 Huhti 2011, 10:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
saralele
Oon kyllä tyytyväinen, et kaikki noi henkiinjääneet on noinki eri värisiä!!