tipu kipeänä

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
mokomaki

tipu kipeänä

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

meijjän reilu 3vk vanha tipu nyt tänä aamuna vain nökötti nurkassa, ei mene ollenkaan muitten mukana, kävelee kuin humalassa. Olen yrittäny lueskella mutten mitään halua ainakhan uskoa toeksi! Kupu tuntuu olevan täynnä, mitä minä ite voin tehä? :smt013 tällä perällä tuskin eläinlääkärikään muuta tekkee ku käskee raavon lähettää jonnekki! :smt010 mitä sitte jos se on joku tauti, marek tai joku muu yhtä hirveä? Pittääkö tämä nyt äkkiä eristää jonnekki, tai kylläpä se näihin kuuteen sisarukseen on tarttunu jos on tarttuakseen...hui kamala...Nytkö jo minun pittää tarttua kirhveesseen :smt027 :smt022 huonostippa tämä alako... :smt010
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Re: tipu kipeänä

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Voi kuinka kurjaa :smt009 Joltain hermostolliselta jutulta tuo humalaismainen kävely kuulostaa...eli ekana tulee valitettavasti marek mieleen. Oletko kysäissyt kanojen tulopaikasta, että onko heillä ollut vastaavia tapauksia?
Jos tirppa syö ja juo, niin älä ihan vielä kirveeseen tartu. Onko olotilassa tapahtunut mitään muutoksia päivän mittaan?
mokomaki

On tapahtunu, tipu nimittäin kuoli. :smt010 Miten voi nuin nopeaa sairastua ja kuolla?!?Tietenki joku turbohirmumarekki joka niittaa multa kaikki kanat!!! :smt013 Uskallanko ees pittää ennään kanoja, tai tilata niitä siitosmunia joita oon haaveillu... :smt011 noh päivä kerralhan... :smt012
sera1

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Siivekkäät sairastuessaan menevät äkkiä huonoon kuntoon.
Ei ole sekään harvinaista, ettei ole edes ehtinyt huomata mitään sairauden merkkejä, mutta silti lintu saattaa löytyä aamulla jo kuolleena.
Ei yhden tipun menetys aiheuta vielä aihetta epäillä mitään ruton lailla leviävää sairautta.
Ota rauhallisesti .
Voit tarkkailla niitä tipusen sisaruksia, jos niille ilmaantuu jotain oireita.
Jospa tämä kuollut tipu vain oli jostain syystä muita heikompi yksilö.
Silvia Sommarlat

Viesti Kirjoittaja Silvia Sommarlat »

Ikävää, että menetit yhden kanasen. :smt010 Mulle kävi samoin ennen joulua Hildan, valkoisen leghorn-ladyn kohdalla: aamulla ruokaa viedessäni hämmästelin kun se ei tullut syömään muiden kanssa,seisoi vain paikoillaan.Päivällä kanalassa käydessäni se makasi orren alla liikkumatta , Siirsin sen koriin eristykseen pois muiden jaloista , mutta iltaan mennessä se oli mennyttä. Mitään sairauden merkkejä en edellisenä päivänä huomannut.Kanaseni ovat todellisia tehomunijoita, muna per päivä. Se ja korkea ikä vievät kaiketi hengen ilman marekkiakin. Jäljellejääneet ovat toistaiseksi hyväkuntoisia ja liiankin ahkeria munanpyörittäjiä.En ole vain keksinyt keinoa hillitä niiden munimisintoa.
Uskalla vain hankkia siitosmunia.Uudet tiput tuokoon iloa kanalaasi.
mokomaki

Vielä ainakii kaikki muut on terveen näkösiä. Hirvittää vain että nuin nopeaa saattaa sairastua ja kuolla! :smt019 ajatelkaa ny vaikka muita elukka lajeja, aikas harvinaista on että nuin nopsaan sairastumisesta sitkahtaa :smt017 No, tulipa tuoki koettua ja nähtyä, tietää varautua...Villi juttu vain että oli just se komein tipu joka kuoli, vissiin se komiana olo on niin raskasta... :smt036
mokomaki

Nyt sitte toinen tipu kuoli, tällä kertaa plymouth rocki :smt010 Käveli päivällä vähän hassusti ja nyt löyty poikaslämmitimen alta kuolleena :smt013 :smt022
petskin

Viesti Kirjoittaja petskin »

Meillä kuoli viime perjantai-lauantai välisenä yönä mystisesti yksi vielä hautumakoneessa oleva tipu. Se kuoriutui perjantaina,
oli saanut munaan reijän ja jaksoi ponnistaa munasta uloskin kun olimme vähän laajentaneet reikää. Tipu ei jaksanut kannatella
päätään, kun se yritti nousta seisomaan niin pää roikkui alhaalla. Illalla se nukkui selällään siivet levällään. Yhdeltä yöllä tipu
oli vielä ihan kunnossa, mutta aamulla se löytyi kuolleena. No, neljäs kerta toden sanoo :smt110
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Tänään ainut ruskee tipu hälytti mut katsomaan hirveellä itkulla. Kuoli käsiin, löysin sen makaamasta tipulan lattialta. Tuntia myöhemmin kävin katsomassa(välissä vaihdettu kuivikkeet ja pesty astiat) ja yks tipu hoippu ja roikotti siipiä. Lopetin sen äsken. Oireet viittaa marekiin kaiketi, joten saa nähdä kuinka moni noista jäljellä olevista 14 selviää aikuseks... :smt010 Toi ruskee oli mun lemppari...
Vastaa Viestiin