Siis mulla on samassa tilassa (vanha lantala verkotettuna) puhtaita mustakalkkunoita ja aikuinen riikkipariskunta. Laitoin kevään 12 ensimmäistä kalkkunanmunaa koneeseen. Yhdeksän lähti kehittymään. Nyt muutama päivä sitten kahdeksan kuoriutui. Yksi oli jäänyt väärään asentoon munan sisällä.
Kun kahdeksas tipu kuoriutui, ohimennen ihmettelin, että onpa vaalea. Kun se kuivui, tajusin, että herttileeri, sehän on riikintipu! Että riikinkana on muninut jo (muina keväinä aloittanut vasta touko-kesäkuussa) enkä ole munaa erottanut. No sitten tutkin kuoriutuneiden tipujen munankuoria oikein urakalla, mutta ne kaikki olivat kermanvaaleita ja pilkullisia. Muistelen, että riikinmuna on selkeämmin vaaleanruskea ja ilman pilkkuja.
Joten sitten.. Muut tiput on siis mustia ja niillä on keltaiset "kasvot". Tämä yksi tipu on ruskean sävyinen ja mahan alta kellertävä. Voiko se olla kuitenkin kalkkuna? Voiko mustakalkkuna saada eri värisiä poikasia? Vai voiko näissä mun kalkateissa olla vaikka pronssia seassa (Paltsi!!!) ja onko pronssikalkkunan poikanen ruskea?
Mä laitan kohta kuvia. Mut arvailkaa nyt siihen asti.