IB-tautia :(
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
IB-tautia :(
"Kanoista löytynyt tarttuvaa tulehdusta Etelä-Suomessa
Perjantai 15.4.2011 klo 16.05
Eteläsuomalaisesta kanalasta on löytynyt siipikarjan tarttuvaa keuhkoputkentulehdusta eli IB-tautia, kertoo elintarviketurvallisuusvirasto Evira.
Tartuntatilalle ei saa tuoda eikä viedä pois siipikarjaa.
Siipikarjan keuhkoputkentulehdus ei tartu ihmiseen. Kanassa se aiheuttaa muninnan vähenemistä, munien laatumuutoksia ja hengitystieoireita.
Tauti on aiheuttanut maailmanlaajuisesti isot tappiot munan- ja broilerintuotantoon. Suomessa edelliset oireita aiheuttaneet tautitapaukset ovat 70-luvulta. "
STT
Perjantai 15.4.2011 klo 16.05
Eteläsuomalaisesta kanalasta on löytynyt siipikarjan tarttuvaa keuhkoputkentulehdusta eli IB-tautia, kertoo elintarviketurvallisuusvirasto Evira.
Tartuntatilalle ei saa tuoda eikä viedä pois siipikarjaa.
Siipikarjan keuhkoputkentulehdus ei tartu ihmiseen. Kanassa se aiheuttaa muninnan vähenemistä, munien laatumuutoksia ja hengitystieoireita.
Tauti on aiheuttanut maailmanlaajuisesti isot tappiot munan- ja broilerintuotantoon. Suomessa edelliset oireita aiheuttaneet tautitapaukset ovat 70-luvulta. "
STT
Re: IB-tautia :(
Paranee itsekseen, pikkutiput saattavat kuolla.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Onkos tältä nyt mitään mahdollisuutta suojata omia kanasiaan, vai tuleeko jos on tullakseen ja paranee sitten itellään?
Sitähän ei nyt tiedä miten laajalle on jo kerinnyt leviämään. Paras suoja on olla ostamatta uusia lintuja, olla vierailematta muilla tiloilla/ottaa itse vastaan muita kanailijoita.
ninnu kirjoitti:Sitähän ei nyt tiedä miten laajalle on jo kerinnyt leviämään. Paras suoja on olla ostamatta uusia lintuja, olla vierailematta muilla tiloilla/ottaa itse vastaan muita kanailijoita.
Samaa mieltä! Nyt kannattaa tarkkaan miettiä kontakteja ja vaikka mitään hysteriaa ei kannata lietsoa, niin ei myöskään kannata ottaa yhtää ylimääräisiä riskejä.
Ihan noin "helpolla" ei varmaan pääse, jos tautia esiintyy. Eviraan yhteys, kontaktitilojen selvitys, ja kuten Teijan tapauksessa pahimmillaan kaikkien lintujen lopetus, koska taudista selvinneet saattaa jäädä kantajiksi.Jemuli kirjoitti: vai tuleeko jos on tullakseen ja paranee sitten itellään?
Mulle ainakin kaikkien lintujen tappo olisi jotain ihan järkyttävää, onhan niissä rahaa kiinni ja paljon, mutta se, että mun ekat mummokanani, joita olen tuossa vuosia katsellut tepastelemassa tapettaisiin. Uudet linnut ei korvaisi edellisiä mitenkään. Mulle ne kuitenkin on kaikki omia persooniaan, eikä vain munia varten. Henkisesti se olisi kyllä tosi kova pala!
Mulle olis kans tosi paha paikkaninnu kirjoitti:Ihan noin "helpolla" ei varmaan pääse, jos tautia esiintyy. Eviraan yhteys, kontaktitilojen selvitys, ja kuten Teijan tapauksessa pahimmillaan kaikkien lintujen lopetus, koska taudista selvinneet saattaa jäädä kantajiksi.Jemuli kirjoitti: vai tuleeko jos on tullakseen ja paranee sitten itellään?
Mulle ainakin kaikkien lintujen tappo olisi jotain ihan järkyttävää, onhan niissä rahaa kiinni ja paljon, mutta se, että mun ekat mummokanani, joita olen tuossa vuosia katsellut tepastelemassa tapettaisiin. Uudet linnut ei korvaisi edellisiä mitenkään. Mulle ne kuitenkin on kaikki omia persooniaan, eikä vain munia varten. Henkisesti se olisi kyllä tosi kova pala!

Pitäisköhän tässä nyt ilmoittaa yks puoliksi littana kananmuna, vaikka kaikki on muuten ihan terveitä? 

Taitaa se sun lituska olla vaan luonnonoikkuja, jos tulee useampia niin sitten ehkäs?max3 kirjoitti:Pitäisköhän tässä nyt ilmoittaa yks puoliksi littana kananmuna, vaikka kaikki on muuten ihan terveitä?

ETT ry suosittelee tällä hetkellä tilojen välisen eläinkaupan välttämistä kaikkien kanojen osalta taudin leviämisen estämiseksi. Varmasti IB-negatiivisia kanoja voi ostaa vain siipikarjan terveystarkkailuun kuuluvilta tiloilta, joiden linnut on tutkittu IB:n varalta.
Lisää aiheesta ETT:n sivuilla:
http://www.ett.fi/ajankohtaista/erityis ... jatiloilla
Ylläpitäjät! Olisiko asiasta hyvä laittaa ilmoitusta myynti ja ostopalstalle? Kaikki eivät tätä ohi aiheen-palstaa käy lukemassa ja taudin etenemisen estäminen olisi nyt ensisijaisen tärkeää!
Lisää aiheesta ETT:n sivuilla:
http://www.ett.fi/ajankohtaista/erityis ... jatiloilla
Ylläpitäjät! Olisiko asiasta hyvä laittaa ilmoitusta myynti ja ostopalstalle? Kaikki eivät tätä ohi aiheen-palstaa käy lukemassa ja taudin etenemisen estäminen olisi nyt ensisijaisen tärkeää!
Viimeksi muokannut ninnu, 22 Huhti 2011, 23:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
joo, ehdottomasti joku ilmo, joka jo otsikossa kertoo, et kaupankäyntiä ei suositella.
Käynpä kuittaamassa oman ilmoni...
Käynpä kuittaamassa oman ilmoni...
Tuo Etelä-Suomalainen kanala, jolta tautia on löytynyt on lähellä Ahvenkoskea Ruotsinpyhtäällä. Itselläni matkaa tuolle tilalle on noin 45 km. Jos tuo tauti kerran leviää tuulen mukana, niin ei kai auta kuin toivoa parasta ja pitää kanat erityistarkkailussa ja pientenkin oireiden ilmaantuessa ottaa yhteyttä eläinlääkäriin. Toivotaan, että tartuntoja ei tule lisää ja tauti saadaan kuriin. Itse en aioi päästää kanalaani nyt ketään, en muita kanailijoita enkä kanailijoimattomiakaan... Sisätiloihin en kuitenkaan kanojani aio eristää ja siitä tuskin mitään hyötyä olisikaan, ilma kuitenkin tulee ulkoa