kysymyksiä ankanpoikasia

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kanat

kysymyksiä ankanpoikasia

Viesti Kirjoittaja kanat »

Mistä saa oluthiiva?? Saan vappuna ankanpoikasia ja olen lukennut että täytyy antaa heille oluthiiva, kuinka usein ja kuinka paljon?Kuinka kauan he täytyy syödä pikkupunahelta, olen ymmärtänyt että voi anta samaa kun kanoille? Voitko ankanpokasia juoda kanoille tarkoitettu juomaautomaatti?
Nämä poikasia ovat minu ensimmäiset ankat.
ninnu

Re: kysymyksiä ankanpoikasia

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Oluthiivaa saa maatalous- ja ainakin hyvinvarustelluista lemmikkieläinliikkeistä.

Ankanpoikaset voi juoda -ja juokin kanojen automaateista, mutta ei riitä ankkojen ainoaksi vesipisteeksi, silmätkin täytyy päästä pesemään. Tykkäävät muutenkin lotrata veden kanssa, eikä kanojen automaatti riitä näihin vesileikkeihin. Mutta ole varovainen, etteivät huku liian isoihin vesiastioihin, jos ovat vielä ihan pieniä ja konehaudottuja.
kanat

Kiitos oikein paljon! Kuinka kauan ne täytyy syödä pikkupunaheltta? olen luennut että ilman emo ne ei saa tulla märäksi ennen höyhet ovat kasvaneet noin 6 vko ,täytykö ne kuitenkin saada silmät pesty ennen sitä? Ehkä tyhmä kysymys mutta se on kaikki uutta minulle vielä.
Räpylä

Viesti Kirjoittaja Räpylä »

Onko muuten teillä muilla kissat ahdistelleet ankanpoikasia? Itse suunnittelen sulkevani kissat pois navetasta siksi aikaa kunnes ankat ovat isompia.... :smt027
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mun kissat ei ahdistele ankkoja, tai muitakaan pikku vipeltäjiä.

Pikkupunahelttaa suositellaan viiden viikon ikään saakka, mutta jos sen 40 kg säkin ostat, niin syötä vain loppuun, tosin ankat syö yllättävän paljon. Seuraava rehu on sitten kasvatus punaheltta. Itse en ole mitenkään orjallisesti noudattanut noita ikäsuosituksia, ne on enemmänkin tarkoitettu tuottajille, kuin ihan harrastuseläimille. Itse syötän ankanpoikasille paljon muutakin, kuin rehua, kasviksia, vaalea leipää, kananmunaa, piimää jne. Muista hommata myös poikaskalkkia, tai rikkoa sitten kanamunan kuoria!

Kyllä poikastenkin täytyy päästä kastamaan silmiä ja muutenkin olisi hyvä, jos niillä olisi joku oma pikku lutraamispaikka. :smt045 Itse käytän pienillä niitä mustia, muovisia vateja, joissa kaupoissa on mm. lihoja. Alkuun sitä matalareunaista, että pääsee helposti poiskin. Miten vanhoja sulle tulevat poikaset ovat?

Kauniina kesäpäivinä, kun on lämmintä olen aika nuoria pitänyt ulkonakin, kovasti tykkäävät ja eivät tarvitse niin pitkään lämpölamppua, kuin kananpoikaset.

P.S: Laittelit mulle muuten sähköpostia, mutta vastailen nyt tätä kautta :smt006
kanat

Meillä on ollut ja varmaan saamme lisä kanatipuja niin on kotona valmis 40 kg säkki ja se menee varmasti :smt001 . Ainakin medän kissa pelkää kanoja ja ei se paljon välitä ihan pikkusia tipuja,mutta varmuuden vuoksi olen laittanut niin että vain ihmisiä pääse kanoille ja tulevat ankoille. Ne asuvat meidän autotalissa/varastossa, tai entinen autotalli :smt003 .
Ja sitten täällä käy myös muita kissoja... Eniten pelkän että haukkaa tulee,ja tulee varmasti katsomaan, mutta olen laittanut ja laitan verkkokatto tarhan yli.
Munat on ollut tänään 16 päivää koneessa.
Sitten kun ne ovat kuoriutunut ajattelin että pidät niitä sisällä päivän tai pari ja sen jälkeen siirtä ne ulos omassa "varastopuolelle" lämpölampun alle.onko se hyvää idea? Sitten kun ne ei tarvii lisälämpö ja pärjää yölläkin ulkona ilman lisälämpö ne saa muuttaa kesätaloon, se ei ole eristetty. Täytyy laitta lampi, ja tarhaa valmis vielä.
Ja sitten hoita esille joku sopiva astia heille. Jännä se tulee, ja ne ovat varmaan niin ihania :smt060 . Ja tosi kauniita aikusena.
Jo olin laittanut sähköposti sulle ninnu, ei ole saanut vastaukset mistään,oli pakko kirjoitta jonkulle minkä on itse ankoja ja kokemuksia. olen niin kiitollinen :smt006
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Hitsi kun mä en muista ulkoa sen oluthivian ja kananpoikasrehun sekoitussuhdetta. Joskus sen olen tänne jonnekkin kirjoittanut. Sitä pitää laittaa kuitenkin yllättävän paljon. Sillä siis ehkäistään jalkaongelmia. Pitää muistaa tutkailla kirjallisuutta jos kukaan muu ei muista miten se meni!

Mun 5 vrk ikäiset ankkavaavit ovat melkoisia "suihkareita", huitelevat kauheaa vauhtia kasvatuslootassa. Välillä sitten lämpölevyn alle lämmittelemään. Kirjallisuuden mukaan lämpöpaikassa maalämmön pitää ekan viikon aikana olla 32-35 C, joten vajassa tms. kannattaa mitata että lämpöpisteessä on riittävän lämmintä.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Räpylä kirjoitti:Onko muuten teillä muilla kissat ahdistelleet ankanpoikasia? Itse suunnittelen sulkevani kissat pois navetasta siksi aikaa kunnes ankat ovat isompia.... :smt027
Meillä on taasen vähän toisenlainen kissa; en uskaltaisi päästää sitä lähellekään ankkoja. On sellainen ´peto`luonteeltaan.
kanat

Jo olen aina laittannut mittari lampun alle että tiedän kuinka lämmintä siellä on. Sai nyt selvä sitä oluthiivan annoistus. 1-2 ruokalusikka päivässä viikon ajan, ja sitten toistetaan kuukauden päästä sama juttu.Ihmettelin mistä sitä saa kun agrmarketissa ja k-maataloussa ei oli sitä,mutta se on samaa oluthiiva mikä annetaan hevosille,sitten rupee löytämääm :smt023 . Taas sitten seuravaa juttu mikä tuli mieleen, voinko antaa se heti ensimmäinen viikko kuoriutumisen jälkeen?
Pirjo

Mä olen antanut heti toisena päivänä, koska tärkeintähän on että saavat vitamiinia jo heti kun alkavat kasvaa: sekoita vain pikkaisen munankeltuaisen joukkoon.
kanat

ok,kiitos. sinäkin asuu länsi-turunmaassa :smt023
Pirjo

Jep Korppoossa Elvsön saaressa (Korppoon länsipuolla) -täällä jumalan selän takana :smt005
-missä sinä?
kanat

Asumme paraisilla. ehkä se oli sinä kun soitti aikoja sitten ja kysyi jos meillä olis uros ankka lainattavaksi tai oliko se niin että halut ostaa urosankka. :smt003
Pirjo

Joo! soitin sinulle :smt006 kevät terveiset Paraisille
kanat

kiitos samoin sinne Elvsönille! :smt006
Vastaa Viestiin