Puhtaita maatiaisia, voisitteko suositella mitä kantaa?
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
vardenji
Re: Puhtaita maatiaisia, voisitteko suositella mitä kantaa?
Mä olen itse jotenkin päätyny siihen lopputulokseen että konehaudotuista kanoista saa kesyjä, koska hautoja on niiden emo. Tästä päästään siihe että kesy kana opettaa jälkikasvunsa kesyks, koska antaa käsitellä tipuja. Riippuu tietysti yksilöstä, mutta äksy kana ei anna käsitellä ja tipuista tulee arkoja... Näin päädyin siihen että haudon ekat konella ja siitä annan niiden sitten jatkaa. Tiput kasvaa ensin mun sängyn vieressä. Mahtaa olla pelottavaa nähdä mut heti heräämisen jälkeen 
-
lautapihti
- silkki
Näinhän se juuri menee 
-
Iloisten Munatalo
Tarkoittaako toi nyt sitten tulevaisuudessa sitä, että jos haluan sylikanoja niin haudon ne itse ja munakennot on mun ja miehen välissä makkarissavardenji kirjoitti:Mä olen itse jotenkin päätyny siihen lopputulokseen että konehaudotuista kanoista saa kesyjä, koska hautoja on niiden emo. Tästä päästään siihe että kesy kana opettaa jälkikasvunsa kesyks, koska antaa käsitellä tipuja. Riippuu tietysti yksilöstä, mutta äksy kana ei anna käsitellä ja tipuista tulee arkoja... Näin päädyin siihen että haudon ekat konella ja siitä annan niiden sitten jatkaa. Tiput kasvaa ensin mun sängyn vieressä. Mahtaa olla pelottavaa nähdä mut heti heräämisen jälkeen
-
vardenji
Joo, tarkottaaIloisten Munatalo kirjoitti:Tarkoittaako toi nyt sitten tulevaisuudessa sitä, että jos haluan sylikanoja niin haudon ne itse ja munakennot on mun ja miehen välissä makkarissavardenji kirjoitti:Mä olen itse jotenkin päätyny siihen lopputulokseen että konehaudotuista kanoista saa kesyjä, koska hautoja on niiden emo. Tästä päästään siihe että kesy kana opettaa jälkikasvunsa kesyks, koska antaa käsitellä tipuja. Riippuu tietysti yksilöstä, mutta äksy kana ei anna käsitellä ja tipuista tulee arkoja... Näin päädyin siihen että haudon ekat konella ja siitä annan niiden sitten jatkaa. Tiput kasvaa ensin mun sängyn vieressä. Mahtaa olla pelottavaa nähdä mut heti heräämisen jälkeenVaikka onhan se jo nykyäänkin niin ilman hautomakonettakin, että "hyrinän myötä munat kääntyy"
![]()
![]()
-
joustopahis
Suosittele meille maatiaista
Haluaisin yhdeksän kääpiö-kochinin parveen muutaman harvemmin hautovan ja isompia munia munivan maatiaisen.
Ajatus olisi hankkia muutama siitosmuna. Hautojia on tälläkin hetkellä useampia :/
Lueskelin täällä jo useampaan kertaan maatiaiset lävitse kyllä mutta vielä toivoisin vinkkejä.
Toivomuksena olisi löytää mukavan luonteisia ja monenvärisiä kanoja (munina ja ihan vain muutama kappale), jotka munivat kohtuullisen usein eivätkä haudo kaikki koko ajan eivätkä kokonsa puolesta ala isottelemaan pienempien seassa. Tämän vuoksikin haluaisimme munia eikä nuorikoita.
Mitään risteytyksiä ei ole tarkoitus saada aikaiseksi, jatkossa ei varmaan tipuja omista kanoista oteta, kun kukot on tällä hetkellä kochineja, eikä tilaakaan talvikanalassa ole liiaksi.
Pihamme on kaupunkialueella ja pienehkö (1100m2) ja ympärillä on pensasaitaverkkoa ja pensaita. Kanamme ovat pihassa olleet vapaana päivisin ja sitten illalla ne sitten itse hipsivät takaisin kanalaan. Munat ovat tulleet pesiin. Pihassa on myös koiria ja lapsia vapaana, jotka antavat kanojen touhuta omiaan, mutta luoksepäästävyys ja ystävällisyys luonteessa on tietysti plussaa.
Kun muutamasta kanasta puhutaan, ei varsinaisesta säilytysohjelmasta tietenkään ole kyse. Mutta silti olisi kiva valita muun lisäksi vaikka senkin perusteella, mille kannalle on säilytystarvetta enemmän. Mutta tosiaan, nuo muut kriteerit ovat tärkeämpiä.
Olin ymmärtävinäni, että savitaipalelaiset ja horniolaiset eivät välttämättä pysyisi niin hyvin pihassa ja olisiko sama pulma ilmajokisten uteliaisuuden kanssa...
Piikkiöläiset ja tyrnäväläiset ovat ainakin mukavan värisiä ja kesyyntyviä. Alhot pysyisivät ehkä parhaiten pihassa. Vai olenko ihan hakoteillä...?
Ajatus olisi hankkia muutama siitosmuna. Hautojia on tälläkin hetkellä useampia :/
Lueskelin täällä jo useampaan kertaan maatiaiset lävitse kyllä mutta vielä toivoisin vinkkejä.
Toivomuksena olisi löytää mukavan luonteisia ja monenvärisiä kanoja (munina ja ihan vain muutama kappale), jotka munivat kohtuullisen usein eivätkä haudo kaikki koko ajan eivätkä kokonsa puolesta ala isottelemaan pienempien seassa. Tämän vuoksikin haluaisimme munia eikä nuorikoita.
Mitään risteytyksiä ei ole tarkoitus saada aikaiseksi, jatkossa ei varmaan tipuja omista kanoista oteta, kun kukot on tällä hetkellä kochineja, eikä tilaakaan talvikanalassa ole liiaksi.
Pihamme on kaupunkialueella ja pienehkö (1100m2) ja ympärillä on pensasaitaverkkoa ja pensaita. Kanamme ovat pihassa olleet vapaana päivisin ja sitten illalla ne sitten itse hipsivät takaisin kanalaan. Munat ovat tulleet pesiin. Pihassa on myös koiria ja lapsia vapaana, jotka antavat kanojen touhuta omiaan, mutta luoksepäästävyys ja ystävällisyys luonteessa on tietysti plussaa.
Kun muutamasta kanasta puhutaan, ei varsinaisesta säilytysohjelmasta tietenkään ole kyse. Mutta silti olisi kiva valita muun lisäksi vaikka senkin perusteella, mille kannalle on säilytystarvetta enemmän. Mutta tosiaan, nuo muut kriteerit ovat tärkeämpiä.
Olin ymmärtävinäni, että savitaipalelaiset ja horniolaiset eivät välttämättä pysyisi niin hyvin pihassa ja olisiko sama pulma ilmajokisten uteliaisuuden kanssa...
Piikkiöläiset ja tyrnäväläiset ovat ainakin mukavan värisiä ja kesyyntyviä. Alhot pysyisivät ehkä parhaiten pihassa. Vai olenko ihan hakoteillä...?