Kalkkijalka -oireet ja hoito

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
lahjakanala

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja lahjakanala »

Minä olen niin tohkeissani kanalaani hoitanut, en ole lainakan katsellut niiden jalkoja. Viime viikolla huomasin, että kukkoni ei pysy kunnolla pystyssä. Kun olen lukenut näitä kirjoituksia täällä munanetissä, olen tullut siihen tulokseen, että kukollani on kait sitten se kalkkijalka. On samannäköinen kuin noissa kuvissa.

Ongelmani on se, että kukkoni (kuten myös kanani) eivät anna ottaa yhtään kiinni. Miten voin selviytyä siitä mäntysuopaliuotuksesta?

Onko kenelläkään hyvää neuvoa siihen puoleen?

Toiseksi. Jos haluaisin käyttää kanalani munia, riittääkö vain se mäntysuopaliuotus vai onko siihen pakko ottaa myös se lääke?
Ja vielä. Onko kenelläkään tietoa, että jos kukon jalat hoitaakin sillä parafiiniöljy ja lääkeseoksella, haittaako se munien käyttöä kun kanoilla kalkkijalkaa ei ole?

Voitteko auttaa minua aloittelijaa, ystävät?
Maatikko

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

^Saathan sä ne ainakin myöhään illalla pimeessä orrelta kiinni :smt002
Yks kerrallaan reippaasti kainaloon ja käsittelyyn.
lahjakanala

Vielä tällainen lisäkysymys: Täytyykö ne kanatkin käsitellä, vaikka niillä ei mitään jaloissa ole?
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Toinen vielä enemmin aloittelija, eli mullahan ei ole edes kanojakaan vielä, mutta laittaisin kyllä kanoillekin käsittelyn tai ainakin sen parafiinin ... kyllä kohta joku osaavampi antaa oikean vastauksen meille molemmille :smt002
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Periaatteessa se kalkkijalka voi olla jo kanoillakin piilevänä, mutta toisaalta kalkkijalka on siitä jännä, ettei se välttämättä tartu hetikään kaikkiin yksilöihin. Toisilla ilmeisesti parempi vastustuskyky kuin toisilla. Itse tekisin ehkä niin, että aluksi lääkitsisin vain kukon ja kanoille vain pelkät rasvaukset ilman lääkettä. Ja toki tarkka seuranta, että niillekin heti lääkitystä, josta oireita rupeaa ilmaantumaan.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Tässä mietin sitä ell käyntiä, jos menen ilman eläintä kysymään asiasta ja mahd. ostamaan lääkkeen, tartteeko mun varata aika :smt017 Tuntuu jotenkin häiritsevältä mennä ilman ajan varausta... Työpaikka on ihan vastaanoton lähellä ja pääsen töistä n. puol tuntia ennen kun vastaanotto menee kiinni, joten en ehdi kanaa kotoa hakemaan ja töihin en sitä voi ottaa, en kanan itsensä takia enkä työkaverien takia...
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Munia voi syödä jos lääkitsee vain kukon. Mä olen lääkinnyt vain oireilevat. Mullakaan ei ole sylikanoja joten illalla orrelta nappaan kainaloon. Alttius saada kalkkijalka on myös perinnöllistä toisen foorumin mukaan joten karsimalla sairastuneet tai haudottaa vain terveiden munia siitä voi myös päästä eroon. Kellään tietoa tästä?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
lahjakanala

Minä soitin vain eläinlääkärille, niin hän laittoi ruiskuun 5 ml Ivomeciä. Ei tarvinnut ostaa koko pulloa. Eläinlääkäri ei kyllä ollut koskaan hoitanut kalkkijalkoja, mutta pyynnöstäni antoi kuitenkin lääkkeen. :smt002 Kertoi kuullensa, että sitä käytetään kyseiseen vaivaan.

Nyt sitten alkaa kukon hoito! Jalat ensin lamppuöljyyn ja sitten parafiini + Ivomec -liuos perään. Katsotaan mitä tulee :smt003

Seurailen kanojani ja hoidan ne sitten, jos tarvitsee.
Pitäisikö orsi käsitellä samalla liuoksella ? Jos pyyhkisin lopuksi orren, vai mitä sille tekisin?
Iloisten Munatalo

lahjakanala kirjoitti:Pitäisikö orsi käsitellä samalla liuoksella ? Jos pyyhkisin lopuksi orren, vai mitä sille tekisin?
Olen ollut lukevinani täällä että ne "örkit" majailevat juurikin orren rakosissa eli varmaankin olisi parasta uusia koko orret....
Iloisten Munatalo

siimis kirjoitti:Seipäissä on usein halkeamia, jotka on punkkien unelmapiilopaikkoja. Toisaalta ne rakoset voi aika ajoin vaikka ruiskuttaa pyretriinillä.Animec vet joo, sitä kannattaa hakea suoraan eläinlääkäriltä, puhelinresepti tulee kalliiksi! Siitä menee se palkkiomaksu eläinlääkärille vielä erikseen. Meidän eläinlääkäriltä ainakin saa apteekkia halvemmalla, sen kuin vain hakee. Jos ei satu olemaan, niin tilaa.

Joskus olen jalkoja liotellut niin, että laitan kanan koiran kuljetushäkkiin ja sen pohjalaatikon täyteen lämmintä vettä. Siinä on sitten kanan kökötettävä vartin verran, että iho pehmenee ja kestää mekaanista pedikyyriä :smt002 Ne känsät lähtee kunnolla pehmettyään ihan sormin rapsuttelemalla irti. Toisaalta en ole viitsinyt kuin ihan pahimipia joskus liotella, ne kovettumat kyllä ajan kanssa kuoriutuu itsestäänkin pois kunhan loiset on myrkytetty. Ivermektiini tehoaa imeytymällä ihoon ja se vaikuttaa kyllä siellä känsien allakin.
Tässä se juttu !
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Meillä taas lääkitty ja hoidettu noiden uusien tulokkaiden kinttuja. Ne on kyllä niin törkeen hirveen kamalat että :smt013 Siis ihan käsittämättömät, en edes tiennyt että se kalkkijalka voi tehdä noin pahaa jälkeä. Otin jaloista kuvia, mutta en nyt jaksa alkaa lataamaan niitä nettiin, ehkä viikonloppuna. Ne ei kyllä ole heikkohermoisen katsottavaa, sen verran täytyy varoittaa :smt011

Paitsi sitä ihan silkkaa sarveispahkaa - jota on paljon, jaloissa on myös puuttuvia ja epämuotoisia kynsiä, epämuotoisiksi vääntyneitä varpaita, kovettuneen sarveisen kuromia varpaita, kuolioituneita varpaita, haavaumia ja halkeamia... Usealla kanalla/kukolla on niin suuret sarveistumat sääressä, että peukalo ja kannus häviävät sen sisään kokonaan. Sitä ei voi lähteä nyppimään irti, koska on vaikea arvioida missä se varvas ja kynsi on.

Positiivisena puolena täytyy mainita, että pari viikkoa (kauankos siitä on?! kun hain ne..?) sitten tehty ivermektiinihoito on mitä ilmeisimmin tappanut punkit, koska jaloista on itsestään ilman mitään liotteluita tai rasvailuja lähtenyt kuoriutumaan se ylimääräinen sarveispahkakerros pois. Kaikilla kanoilla oli jo jalan päälipuolella sileä uusi iho. Siitä näkee kyllä sen, että kanoilla on ollut pahasti vaivaa jaloissa, koska ihosta puuttuvat suomut kokonaan! Nahka on kuin ihmisen sormissa, sileä, pehmeä ja vaaleanpunainen. Osalla linnuista ei tule koskaan olemaan normaaleja jalkoja enää, koska varpaat ovat niin pahasti vioittuneet. Muutamalta tullee putoamaan vielä varpaita, koska kuroumien vuoksi yhdelläkin kukolla yhden varpaan pää on vain luulla ja verisuonilla kiinni jalassa. En usko että siinä tulee verenkierto toimimaan enää kauaa.

Noi jalat on oikeasti sitä luokkaa, että ellen tietäisi ettei myyjällä enää ole lintuja, harkitsisin vakavasti eläinsuojeluilmoituksen tekemistä. Samasta paikasta meni kanoja myös muualle, toivottavasti ostajat huomaavat katsella lintujensa jalkoja... :smt012
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

Yyh, kyllä kuulostaa kamalalta siimiksen kertomus :smt009
Iloisten Munatalo

Osaiskohan kukaan arvioida miten kivulias tommoinen kalkkijalka on linnulla? Meinaan vaan jos tulee nekroottisia varvaspuutoksia niin ennen kuin se siihen vaiheeseen menee niin luulisi olevan ihan H*****N kipeä :smt011 Millaista kipulääkettä kanoille voi tarvittaessa antaa? Käykö esim. Metacam oraalisuspensio? Ja jos niin miten se sitten vaikuttaa muniin/lihaan? Varoajat? :smt017 http://www.vetcare.fi/index.php?id=32
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Siis onhan ne varmasti kipeät. Noi kanat ei yllättävää kyllä onnu mitenkään näkyvästi. Yllättävän hyvä yleiskunto ottaen huomioon noi jalat. Usella on kyllä myös ripulia ja yhdellä vatsanahka ja peräaukon seutu punoittaa. Sen meinaan pestä huomenna.

Linnuillahan on kyllä ilmiömäinen kyky toipua haavoista ja muista ruumiinvammoista. Yleensä haavat paranee tosi nopeasti ilman mitään sen kummempaa lääkitystä, antibiootteja tms. Kipulääkkeenä meillä on ollut kirves, jos joku on siis ollut niin kipeä että jotain on täytynyt tehdä.

Noista kipulääkkeistä tai varoajoista en tiedä.

Noi jalat vaan pistää niin vihaksi kun niistä näkee että ne ovat olleet jo pitkään huonossa kunnossa eikä niille ole tehty mitään.
Iloisten Munatalo

siimis kirjoitti: Kipulääkkeenä meillä on ollut kirves, jos joku on siis ollut niin kipeä että jotain on täytynyt tehdä.

:oops: Vois vähän säväyttää kun seuraavan kerran multa pyydetään kipulääkettä ja minä, yöhoitaja tuumaisin, että meillä on tänään kipulääkkeenä kirves! :smt005
Vastaa Viestiin