Rotta-ongelman ennaltaehkäisyä?

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

tipsi
riikinkukko

Re: Rotta-ongelman ennaltaehkäisyä?

Viesti Kirjoittaja tipsi »

kaakatin kirjoitti: Pahvilaatikko oli jyrsitty auki ja alimmainen pussi syöty kokonaan ja toisestakin puolet. :smt023 Itepähän tietävät mitä tekevät.
:smt043 :smt044 Mä olen hekotellut tälle jo useamman päivän.

Mikähän elukka meidän autotallissa on. Ollaan viritelty rotanloukku metsähiiriä varten, kun nakersivat autotallin oven alanurkan tiivisteeseen reiän ja kulkevat siitä. 3 hiirtä ollaan saatu, mutta nyt sitten hävisi yön aikana molemmat loukusta, omenanviipale & laukaisuvipu :shock: Loukku siis oli lauennut ja oli tyhjä. Omenanpalan katoamisen ymmärrän mutta en tuon vivun, kun sen piti olla hyvin kiinni.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Kummalta kuulostaa :smt017 Mulla on niin jykevä rotanloukku et siit ei kovin helposti mikään pieni jää henkiin. Äidillä on samaa mallia hiirenloukku ja silä meni päästäinen kahteen osaan... Jotta kyllä toimii... Ja pieni pöllö kävi melkein kädestä hiiren raadot hakemassa :smt003 Tapahtu siis talvella.

Mä säilytin kans rotanmyrkyt sellatteessa pienessä valurautahellan pesässä tuolla navetan varastossa. Sieltä hävis pussi toisensa jälkeen mut huomasin myrkyn kans aivan mahtavaks syötiks loukkuun :smt005
Heltta

Viesti Kirjoittaja Heltta »

Meillä on kanala vasta rakennusvaiheessa ja pähkäilemme näiden lattiarakenteiden kanssa kun ei ole mitään kokemusta. Vanhan saunan perustukset on purettu nyt betonille ja tuttu rakennusmies suositteli siihen 15cm hiekkaa päälle, sitten finfoam ja vaneri. Vanerin alle aiomme lisätä vielä rottaverkon. Saunan pohja on niin vanha ettei valun alla todennäköisesti ole eristeitä. Tarvitseeko vanerilattiaa koskaan pestä niin että lattiaan kannattaisi vetää viemäriputki? Nyt olisi vielä mahdollisuus se sinne hiekan sekaan laittaa. Mietityttää vaan, että pitääkö vaneriin tehdä vesieristeet ja vettyykö se jos lattiat joskun kunnolla pesee? :smt017
Tammearu

Viesti Kirjoittaja Tammearu »

Veda vesiohenteinen primery vanerin pintaan ja sitten siina pysyy (rakennuskalkkia, vetta ja primeria litku). Taatusti pysyy.
Jos on ruisku niin on paras tai kalkkihakkuri. Komressorilla toimivia pulloruiskuja saa halvalla ja veda sita aina kuivumisen jalkeen uusi kerros. Vasta kolmannen kierroksen jalkeen alkaa lupaamaan parempaa. Sitten kalkkaat joka toinen vuosi.
tesla

Viesti Kirjoittaja tesla »

Vesivaneri ei vety, vaikka lotrais kuinka, mut siihen viemärin ja vanerin yhtymäkohtaan pitääkeksiä vedenpitävä tiivistys, ettei se vesi pääse valumaan sinne vanerin alle. Hiekka on erinomainen eriste, eikä kiinnosta rottia.
Miten muuten, onko kenelläkään kokemusta niistä ultraäänikarkottimista? Tehoaako rottaan? Ainakin hiirille ja myyrille niiden kehutaan olevan tehokkaita ja sit on vielä jotain taajuutta vaihtavia mallejakin, niin ne haittaeläimet eivät siihen "säveleen" totu. Mutta sit tulikin mieleen, et koiralle ja kissalle niistä ei pitäs olla haittaa, mut miten se on tuo kanan kuulo, häiritseekö niitä?
vardenji

Näitä oon minäkin miettiny, mutta ainakin marsun ne saa hermostumaan ja mulla on kaneja. Taitaa vaikuttaa niihinki. Taloon sisälle niitä on työkaverit kehunu.

Jyrsijän estoksi kasvimaahan meinasin ruveta kiinnittämään verkkoo, mutten löydä nippusiteitä. Mistä olette tilanneet? Biltemalla on tosi kalliit postikulut kun reilu 8 euron ostos olis lähetettynä yli 20 euroo...
tesla

Oho, onpas kalliit kulut? Minusta on tullut tarkka niistä, kun ihan hyvin ne voivat olla todelliset kulut tai sit kaikilta kynitään yhtä paljon. Ideana vissiine, et jos on kalliimmat otti vähän tai paljon, niin asiakkaat "ahneuttaan" ostavat enemmän kerralla. Mut ku tää ei mee ihan niinkään. Joku nippusidepussi painaa alle 100g kevyesti ja sen todelliset postarit ovat alle2e ja vaikka rokottais vähän kirjekuorestakin, niin toistakymppiä ei mee jakeluun millään. T. köyhä kotiäiti
vardenji

Siellä postikulut menee 0-39kg=se jotain yli kympin. En lähteny ettimään niitä postarien tarkkaa summaa, kun oli siinä alla vaan taulukko mitä mun ostokset tulis kustantamaan kokonaisuudessaan. Mutta kun en edes tiedä mistä näitä vois ostaa :smt017 Tulee vähemmän postikuluja jo saksastakin tilaaminenkin mutta on toi saksa aika pahasti ruosteessa...
tesla

Siis ihan tavallisia vai jotain erikoisjuttuja? Ihan rautakaupasta minä oon niitä ostanut. :)
vardenji

Sellasta kirjavaa pakettia olisin kattellu, kun sais tiput rengastettua :smt002 Ja iso paketti jotta riittää kans verkon kiinnitykseen.
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

vardenji

On vaan niin pahuksen kaukana toi puoti. Sieltä kun ei mun käsittääkseni saa postimyyntinä ja tällä alueella ei noita kauppoja oo... No, yritän saada kyytiä muutenkin rautakauppaan ja muualle tällä viikolla niin voisin sieltä kysellä.
Vastaa Viestiin