Kanan likainen takapää..

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Hapsiainen

Kanan likainen takapää..

Viesti Kirjoittaja Hapsiainen »

Elikkäs mulla on tuommosia sekarotuisia silkkikanoja joilla siis tuo takapuolikin on pörrönen ja valkoisilla yksilöillä on nuo persuksen höyhenet ihan likaset, niin oisko kellään mitään ideaa miten ne sais helpoiten pestyä vai pitääkö mun ottaa kana kainaloon ja mennä sen kanssa suihkuun? ;-)
emilia

Re: Kanan likainen takapää..

Viesti Kirjoittaja emilia »

hei vaan

itse olen pessyt poikasen takapuolta varmaankin kahden viikon ajan joka päivä, ei se riitä, että pesee täytyy myös puhaltaa kuivaajalla kuivaksi. On siinä oma hommansa, mutta ei kai ne muuten lähde puhtaaksi. En tiedä tarkalleen miksi yhdellä poikasella oli takapuoli jatkuvasti täynnä p....., mutta kun pari viikkoa oli kulunut ja olin pessyt sitä, niin sitten se pysyi puhtaana. Varsinkin valkoiset silkkikanat ovat ikävän näköisiä jos takapuoli on likainen
Mimi30

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

Apuva,haluankohan sittenkään silkkejä jos ne on noin työläitä hoitaa.. :smt012 en tiiä onko mulla aikaa pestä vähä väliä niiden peppuja,tai pakkohan se sitten on mutta hyvä kun tuli nyt ajateltua vähän sitäkin puolta..hmm..
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Ongelmaa tulee vaan JOS takapuoli on likanen. :smt002 Mulla on yks neljästä kanasta pylly töhryssä sillon tällön.
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Mulla on yks risteytyskana joka ei vain osaa kakkia siististi. :smt012 Muut tavallaan painaa ne peppuhöyhenet alas, mut tää vain tuuttaa menemään ja takamus on säännöllisesti sen näköinenkin. Pesulla käy sisällä ja kuivattelee tv:tä katsoen (oon jopa miettinyt, et sotkeeko nykyään tahallaan, et pääsee sisälle hengailemaan). :smt005
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Nyt mä tajuan miks Tailla on pyrstö sen näkönen! En oo koskaan nähny sen liikuttavan takapuoltaan mitenkään tarpeillaan käydessä ja peffahöyhenet on sit kans sen näköset, mutta pesee itsensä kyllä aina omatoimisesti.
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

max3 kirjoitti: Pesulla käy sisällä ja kuivattelee tv:tä katsoen (oon jopa miettinyt, et sotkeeko nykyään tahallaan, et pääsee sisälle hengailemaan). :smt005
Ettei vaan olisi rakastunut MTV-pöllöön :smt005
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Eilen se katseli sitä lentokone-leffaa illallla ja selvästi eläytyi lenkokohtauksiin. :smt003
Han

Viesti Kirjoittaja Han »

max3 kirjoitti:Eilen se katseli sitä lentokone-leffaa illallla ja selvästi eläytyi lenkokohtauksiin. :smt003
oi :smt007 kuulostaa ihanalta
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

^Niinpä! Tästä lentokonejutusta sai päivän parhaat naurut :smt005

Onpa tuota tullut jokunen kananpylly pestyäkin, mutten oikein tykkää siitä touhusta, kun (varsinkin talvella) kastuu turhan laajalti ja kuivatus on hidasta puuhaa.

No, nykyisin minä teen satunnaisille kakkapyllyille niin, että annan kökköjen ensin kuivua ja sitten rapsutan ne pois. Tai jos niin turkasen iso tuoreehko kakkamöykky, ettei sitä ilkiä pidempään katsoa, niin leikkaan kaikki kakassa kiinni olevat höyhenet saksilla poikki. Huom! Leikata saa vain ns. vanhaa höyhentä, jossa ei ole enää verenkiertoa näkyvissä. Ts. sulkasadon jälkeen kasvamassa olevia höyheniä ei saa saksia.
Tämä leikkuukikka toimii esim. siinä tapauksessa, kun hautoja tai tipullinen kana ei ole malttanut käydä *askomassa muualla kuin pesässä ja istuu sitten sen mahtiläjänsä päälle…uhhuh.

Jos useilla kanoilla on takamukset kakassa, niin kannattaa tarkistaa ruokavalio ja madottaa koko parvi.
Yksittäisen kanan kakkapylly ei ole välttämättä mitenkään hälyyttävää, kuten tuosta max3:n kertomasta selviääkin :smt045
Tipun kakkapylly saattaa johtua esim. väärästä ruuasta ja/tai liian kylmistä olosuhteista.
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Mimi30 kirjoitti:Apuva,haluankohan sittenkään silkkejä jos ne on noin työläitä hoitaa.. :smt012 en tiiä onko mulla aikaa pestä vähä väliä niiden peppuja,tai pakkohan se sitten on mutta hyvä kun tuli nyt ajateltua vähän sitäkin puolta..hmm..
En mä ainakaan ole silkkien peppuja pessyt koskaan, eivät likaannu sen enempää kuin muittenkaan pyllyt.
Maatikko

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Meillä oli joskus takavuosina löröpeppuja kun annoin kanoille piimää. Nyt en ole enää antanut mitään maitotuotteita, ja ovat puhtoisia untuvaisia :smt007
Ei tietysti voi vetää kausaalisuuksia tuosta :smt003 mutta näin meillä joka tapauksessa.
Hapsiainen

Viesti Kirjoittaja Hapsiainen »

Jeps, mulla on neljä valkosta ja kahdella on likainen pylly, annan niille kaikkea kotiruokaa mitä jää yli ja sitten kananrehua ja kauraa. En sitten tiiä miksi noi kaksi kakkii pyllynsä? En oo viittiny talvella niitä pestä, mutta nyt vois kun on lämpösiä kelejä.
Nuki

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Hilkka-hybridillä on nyt tää kakkapylly-ongelma. Lisäksi sen perspuoli näyttää muutenkin jotenkin kärsineeltä, punoittaa ja on höyhenetön. Tyyppi tykkäisi kovasti ulkoilla, mutta voiko se saada paljaaseen hanuriinsa jonkun tulehduksen kun nyt on näin viileää? Kaikkea sitä joutuukin kananomistajana pähkäilemään... :shock: Kai mä alotan pesemällä hanurin, saa sitten kuivatella kylppärissä kanihäkissä illan. Mahtaa mun illan asiakkaat (oon hieroja ja teen hommia kotona) ihmetellä kun viereisestä huoneesta kuuluu kotkotusta :smt005
tinttu

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Hmm...min en oo omieni pempuissa huomannut töhryjä, mutten kyllä ole pehvoja pahemmin tuijotellutkaan... :smt005
Tiedänpähän mitä huomenna kyttäilen kun kanalaan menen :smt045
Vastaa Viestiin