Koputusta munan sisältä! -ei enää-

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
noouska

Koputusta munan sisältä! -ei enää-

Viesti Kirjoittaja noouska »

Meillä on nyt kanan alla hautumassa Smarilta tulleita vihreitä munia (ja 2 horniolaisen munaa). Tänään, kun kävin keräämässä hautovien kanojen alta munat pois, (sinne samaan pesään munii siis muutkin kanaset) kuuntelin huvikseni yhtä munaa! Sieltä kuului ihan selvää koputtelua :smt007 Tämä sinänsä ei ihmetytä, vaan se, että koputus kuuluu jo nyt! Laskettu aika kun olisi vasta ensi ma-ti! Eli kysymystä: kuinka aikaisin tipuset alkaa koputtelemaan munan sisällä? Ei kai ne nyt jo kuoriudu?! Ei sillä, ettenkö jo malttamattomana oottelis, :oops: mut eihän ne vielä voi valmiita olla!
Viimeksi muokannut noouska, 28 Maalis 2011, 14:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kaakatin

Re: Koputusta munan sisältä!

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Kyllä tiput voivat kuoriutua jo 19-20 päivän tienoilla (kai joskus aiemminkin) ja koputtelu voi alkaa ainakin pari kolme päivää ennen kuoriutumista. Ei ne liian aikaisin kuoriudu, melkein vois sanoa että "etuajassa" kuoriutuneet ovat virkeimpiä.
noouska

Re: Koputusta munan sisältä! -ei enää-

Viesti Kirjoittaja noouska »

Kiitos kaakatin vastauksestasi.

Perjantaina ja lauantaina olin kuulevinani muutamasta munasta koputusta. Eilen ja tänään, kun olen mennyt katsomaan munia, ne ovat olleet ihan viileitä, eikä mitään ääntä kuuluu mistään :smt009 Ja kana on siis juuri itse noussut munien päältä/olen nostanut kanan pois. Tänään tajusin katsoa pesän pohjaa, kun pähkäilin, että miten ne niin kylmiä voivat olla (munat siis), niin eikös se korin alusta olekin ihan märkä. Kanat hautovat siis pärekopassa, minkä pohjalla on purua ja jonka alla on ehkä n. 5 cm kerros pehkua betonilattian päällä. Luultavasti lattia on sit niin kylmä, ettei haudonta nyt onnistukaan.
Otin sitten yhden munan ja heiluttelin ja sisällä liikkui ihan kuin eloton möhkäle. Yllätys olikin, kun munan rikoin, että sisältä valui vaan sekoittunutta keltuaista ja valkuaista?!? Ehkä tää muna ei siis ollut hedelmöittynyt lainkaan, tai sitten se on mennyt kesken heti alussa. Noilla kahdella kanalla on nyt siis allaan 5 vihreää munaa ja 2 horniolaisen munaa ja olen melko varma, että yhtään tipua ei nyt sit tuu!
:smt012
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mites, olisiko vesitestin paikka? Eikös tipuset heiluta tuossa vaiheessa jo munaa jos ne laittaa (kädenlämpöiseen) veteen kellumaan?
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Karhurouva

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Täh täh? Mikä on tämä vesitesti, ja kuinka se tehdään? Meillä ensimmäisen luomuhaudonnan piti päättyä iloiseen perhetapahtumaan tänään tai huomenna, mutta minä pöljä koitin verkottaa kanalle ja tipuille oman alueensa kanalaan, ja kana oli päässyt itsensä keplottelemaan toiselle puolelle eikä ollut päässyt takaisin. Munat kylmänä. Heti kyllä meni jatkamaan hautomista kun pääsi ja nyt on tipujakin, kun koneesta lykkäsin samaan aikaan koneeseen laitettuja muutaman munan lisää, mutta noistako voisi jotenkin päätellä, vieläkö siellä elellään? Harmittaa kyllä vietävästi, vaikka "kuhanvaankanoja" ovatkin, iso homma ollut mammalla ja hienosti hoitanut urakkansa.
Vastaa Viestiin