Puhtaita maatiaisia, voisitteko suositella mitä kantaa?
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
anssiu
Re: Puhtaita maatiaisia, voisitteko suositella mitä kantaa?
Mä olen henk. koht sitä mieltä sillä ei ole hitonkaan väliä onko muna haudottu koneella vai emon alla. Ainakaan vaistoihin konehaudonta tuskin vaikuttaa. Sillä on varmaan suurempi merkitys kuka tipua hoitaa. Ihminen vai kanaemo itse. Itse ajattelen myös niin että konehaudottu tipunen rasittaa vähiten kanaa. Annan kaikkien kanojen hautoa jos vain kiinnostusta löytyy ja lisäksi haudon koneella. Kanan alla haudonnassa on parasta se, että kana ei saa sähkökatkoksia. Mulla on omassa parvessa noin puolet kanan alta ja puolet koneesta. Nillä ei ole mitään eroa.
Viimeksi muokannut anssiu, 08 Huhti 2011, 13:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
max3
*totaali reps* Mä yhden ensikon perässä siirsin munia pesästä toiseen. Pahimmillaan monta kertaa päivässä.anssiu kirjoitti:Kanan alla haudonnasta on parasta se, että kana ei saa sähkökatkoksia.
-
anssiu
Täällä viime talvena tuli 12 tunnin sähkökatkos. Tulin kotiin klo 15 aikaan ja huomasin että hautomakone on sammunut ja munat käden lämpöisiä. EI muut auttanut kun pakata hautomakone vilttejen ja toppatakkien alle ja lähteä kuljettamaan konetta sinne missä on sähköt. Tällä kertaa 12km:n päähän. Naapurin isäntä ehdotti että : Voenhan miä tulle teille siksi aikaa kun sähköt on poes nii nakotettaan yhessä niie munien piällä.
-
Maatikko
^Toi oli hyvä, naapuriapua

-
Suppis
meillä oli viimetalvena 5tai6 pv sähköt pois päiväaikaan 12-16h..
kiva että tulee kannanottoja noihin kanan alta / koneesta keskusteluun.
Appiukko kertoi että ku heillä oli ollut fasuja ja sinisorsia kasvatuksessa sillen isommalla määrällä ni niistä oli selkeesti huomannut niiden viettien katoamisen haudotuissa. .. sitä mä ihmettelen että miten konehaudotut saa sitten jonkun emon hoidettavaksi??
Ja btw Nyt ne näytöstää lättyilevän
teki kaupan munasatsi pesässä toivotun vietin herätyksen..
-
anssiu
Kanalla on todella huono matikkapää
Ei osaa laskea monta munaa sen alla on tai sitä kuinka monta tipua se sitten lopulta saikaan hoidettavaksi. Myöskään se ei osaa laskea montako päivää se nyt on hautonut. Minä siis annan kanalle alle sen 12 munaa. Kun tipuset alkaa kuoriutumaan niin heitän se alle lisää samaan aikaan hautomakoneeseen laitettuja munia. Tai sitten ihan heitän jo kuoriutuneet tipuset kanan alle. Ei se kana osaa laskea niin vaikeita laskuja kuin haudottujen munien ja syntyneiden tipujen yhtälö
. Kana hoitaa vaikka 50tipua ominaan vaikka se olisi hautonut vaan 12 munaa. Annoin myös ystävälleni viime kesänä 12 päivää koneessa olleita munia ja se laittoi munat oman juuri haudonnan aloittaneen kanan alle. Siinä oli varmaan kanan aivot sekaisin kun se ihmetteli miksi lapset syntyi paljon ennen laskettua aikaa.
-
Suppis
voi luoja .. ilimanko en tajunnu..
-
anssiu
Kylä Myö savoolaaset ollaan sitte fiksuja
Osataa neuvoa iha melekee kaekessa. Rampa taluttaa sokkeeta 
-
Muusa
Meillä on ollut sekä konehaudottuja että emohaudottuja tipuja enkä ole vaistoissa tai muutenkaan käytöksessä tai ylipäätään missään muussakaan, edes kesyydessä, huomannut eroa konetipujen ja kananhautomien välillä. Eli meillä siis tyrnikset hautovat kyllä ja minusta ihan sopviasti, vaikka meillä haudotaankin pääasiassa koneella niin ongelmitta saisi noita kanan allakin lisättyä. Parasta kuitenkin tyrnisten hautomisvaistossa on se että tyrnikset ei lättyile hulluina pesissä, kun kanat meillä on kuitenkin ensisijaisesti sitä varten että tuottavat munia ruokapöytään ja hautova kanahan ei muni.
-
Maattari
- lindell
Mä luulen että jos aina vaan hautoisi koneella eikä kanat koskaan saisi hautoa niin jossain vaiheessa se hautomisvietti häviäisi, ei yhden eikä edes muutaman sukupolven jälkeen mutta ennen pitkää kyllä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
-
kaakatin
Minusta hautamavietti häviää pelkällä konehaudonnalla vain sen takia, ettei suosita hautomaviettisttisiä emoja. Jos haudottaa maatiaiskanan alla hypridejä ei niistä sen enenpää hautomaviettisiä tule.
-
harrastaja
Niin on huono matikkapää kolme kanaa hauto samoja munia ja viimenen istu puoltoista viikkoa ja sitte ne tiput kuoriintu kolmehan niitä oli. Et ei se osannu laskee istuko kolme vai vaan puolta viikkoa..Vähän pidempään se oli poikasten suojana mut siitä aloitti opettamisen... ja toisella oli 3 tipua kun ajattelin kaikki yhdistää ja siirtää toisen hoidettavaksi mut ei onnistunu silloin laitoin 2 takasin ja oli niihinkin tyytyväinen ja nyt sillä on sitte kahden kanan tiput 8 kpl jo puoltoista kuukautta vanhana ja kaikkia se opettaa
-
Xaus
Mulla on enemmän koneella haudottuja kanoja ja kuitenkin ne ovat hyvin hautoneetkin.
-
mik
ja jos saa, niin kasvattajalle takuukorjaukseen, jos takuu jäljellä tai ainakin pois jalostuksesta.anssiu kirjoitti:Kanan alla haudonnassa on parasta se, että kana ei saa sähkökatkoksia.
-
viiriäiset
Suosittelen ilmajokisia!
Ne ovat mukavia ja nättejä sekä aika topakoita tätejä
Hautoma innokkuutta löytyy! ja kun yks tekee jotain niin muut tekee uteliaina heti perässä :D
On ne ilmikset mahtavia ja harvalukuisempia kuin alhot yms joten niitä olisi kiva saada useimmille ihmisille (Y)
Ne ovat mukavia ja nättejä sekä aika topakoita tätejä
Hautoma innokkuutta löytyy! ja kun yks tekee jotain niin muut tekee uteliaina heti perässä :D
On ne ilmikset mahtavia ja harvalukuisempia kuin alhot yms joten niitä olisi kiva saada useimmille ihmisille (Y)