Emon palautus parveen - vai meneekö myyntiin?
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Re: Emon palautus parveen - vai meneekö myyntiin?
Pahin öykkäri on nyt tuolla keittokattilassa, ja uusi kukkokin on tilauksessa, kunhan kyyti vain löytyisi.
Kanalassa tuntuu jo nyt tunnelma hieman rauhoittuneen.

Kaksi öykkärikanaa listittiin, ja uusi kukko saapui pari päivää sitten. Nyt tuntuisi olevan rauhallista. 

Virkku Heteronormatiivinen (tipu)

hei kauheet paineet tipulla, mitä jos se ei ookaan hetero?! miten se ikinä uskaltaa kertoo sulle?? "äiti kuule, mä haluisin puhuu yhestä asiasta..."
Hihii! Tuo nimi taisi tulla siitä, kun ei vielä tiedetty onko se kukko vai kana, ja puhuttiin jossain FB:ssä tms. että ei passaa antaa heteronormatiivisia nimiä. (Sinänsä mulle on ihan samantekevää kuka edustaa mitäkin sateenkaaren väriä
)

joo, se on aina vaikea kun ei tahdo saada selville tyypin sukupuolta tipuna. mulla on ollut keijo-kana, joka kuoriutui keijon päivänä ja sai siksi nimekseen keijo. keijo oli kana melkein vuoden. no, sitten keijo alkoikin kiekumaan. liekö nimi ollut enne!
No nyt siellä sit taas öykitään. Ajokana Inkku aloittelee taas hautomista ja talvinen poikanen Virkku piileskelee sen kanssa pesässä. Laitoin sitten Inkun pesineen häkkiin ja Virkun sinne seuraksi. Olkoot siellä, kun uusi kukkokin niitä vihaisena jahtaa.
Ehkä tuolla on edelleenkin liikaa kanoja pienessä pömpelissä, varsinkin kun nyt keväällä ilmeisesti alkaa kaikilla hormonit hyrrätä jne.
Laittaisinkohan raakasti pään poikki sekä Inkulta että Virkulta...?
Pakko siellä on kai jotain pudotuspeliä jatkaa edelleen, kunnes rupeavat mahtumaan. Ei oikein pysty laajentamaan.

Ehkä tuolla on edelleenkin liikaa kanoja pienessä pömpelissä, varsinkin kun nyt keväällä ilmeisesti alkaa kaikilla hormonit hyrrätä jne.

Laittaisinkohan raakasti pään poikki sekä Inkulta että Virkulta...?
Pakko siellä on kai jotain pudotuspeliä jatkaa edelleen, kunnes rupeavat mahtumaan. Ei oikein pysty laajentamaan.
Inkku ja Virkku muuttivat uuteen kotiin. Kukaan ei siellä ole häirinnyt tai ahdistellut näitä.
Otettiin riski ja se kannatti.
Otettiin riski ja se kannatti.

Meillä taitaa olla juuri samanlainen tilanne meneillään. Yritän noita siedätyskonsteja ensi viikolla kun olen kotosalla. Ja se ainoa tipu on jo reilun viikon ikäinen.
Mutta yleisenä kysymyksenä: onko aina tarpeen eristää emo ja tiput muusta parvesta? Eikö ne pärjäisi siellä muitten joukossa? Meillä on vasta toinen poikue meneillään ja automaattisesti eristin, koska aiemminkin tehtiin niin. Mutta silloin oli keskenään hajanainen lauma, jossa osa oli isokokoisempaa rotua ja ne olis voineet tehdä jotain pienille. Mutta kun nuyt kaikki ovat saman kokoisia, niin uskaltaisiko jatkossa toimia toisin?
Mutta yleisenä kysymyksenä: onko aina tarpeen eristää emo ja tiput muusta parvesta? Eikö ne pärjäisi siellä muitten joukossa? Meillä on vasta toinen poikue meneillään ja automaattisesti eristin, koska aiemminkin tehtiin niin. Mutta silloin oli keskenään hajanainen lauma, jossa osa oli isokokoisempaa rotua ja ne olis voineet tehdä jotain pienille. Mutta kun nuyt kaikki ovat saman kokoisia, niin uskaltaisiko jatkossa toimia toisin?
Ei tarvitse eristää muusta parvesta. Mulla on emot tipuineen muiden joukossa ja hyvin menee. Hautovat myös muiden joukossa, verkotan pesän kuoriutumisen ajaksi ja haudonnan aikana aamupäivisin kun suurin osa munii silloin, etteivät kaikki muni haudontapesään.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Kuoriutumisen jälkeinen eristäminen taisi tosiaan olla virhe.
Ensikertalainen emo hylkäsi tylysti poikasensa, joka ei ollut kuin kolmen viikon ikäinen
Heti kun päästin emon jaloittelemaan pesähäkistä (ison koiran ovat sen metallihäkki kanalan lattialla) se lensi korkemmalle orrelle ja siellä pysyi. Ja kun kokeilin muun parven seuraa, se ei välittänyt tipustaa ollenkaan vaan alkoi jahdata sitä muitten kanssa.
Jätin häkin asemiin ruoka-ja turvapaikaksi pienelle, ja se uskaltaa olla kanalassa muualla kuin häkissään vain muiden ulkoillessa. Varsinkin nuorimmat kanat ovat sen kimpussa. Nyt parina iltana olen nostellut sen emonsa viereen, joka ei enää ole käyttäytynyt vihamielisesti. Järjestelen emon reunimmaiseksi orrelle ja tipun jonon jatkoksi ja sinne ovat jääneet nukkumaan.
Toivon että kahden vastakuoriutuneen tipun kasvaessa niistä tulisi oma porukkansa nuorikoita, ettei tuo tipu olisi yksin enää silmätikkuna.
En päästä ensikertalaista kyllä enää hautomaan tipuja, saapi kasvaa emoksi ja harjoitella hautomista. Ja tipuja kyllä pitäisi olla useampia kerralla. Toivottavasti tämä jotenkin rauhoittuisi ja kaikki olisi kaikkien kavereita :/ Tai ainakaan ketään ei jahdattaisi.
Ensikertalainen emo hylkäsi tylysti poikasensa, joka ei ollut kuin kolmen viikon ikäinen

Jätin häkin asemiin ruoka-ja turvapaikaksi pienelle, ja se uskaltaa olla kanalassa muualla kuin häkissään vain muiden ulkoillessa. Varsinkin nuorimmat kanat ovat sen kimpussa. Nyt parina iltana olen nostellut sen emonsa viereen, joka ei enää ole käyttäytynyt vihamielisesti. Järjestelen emon reunimmaiseksi orrelle ja tipun jonon jatkoksi ja sinne ovat jääneet nukkumaan.
Toivon että kahden vastakuoriutuneen tipun kasvaessa niistä tulisi oma porukkansa nuorikoita, ettei tuo tipu olisi yksin enää silmätikkuna.
En päästä ensikertalaista kyllä enää hautomaan tipuja, saapi kasvaa emoksi ja harjoitella hautomista. Ja tipuja kyllä pitäisi olla useampia kerralla. Toivottavasti tämä jotenkin rauhoittuisi ja kaikki olisi kaikkien kavereita :/ Tai ainakaan ketään ei jahdattaisi.
Meillä ei ole ollut mitään ongelmia tuon parveen palauttamisen kanssa. Mutta meillä onkin kanoissa "tuo salapesintägeeni", hautovat poikasensa jossain tuolla saunan alla, yksi saunakamarin sohvan allakin, emo tuo poikaset ulos päivittäin ja laitan saunan nurkan alle vesiautomaatin ja ruoka-astian aivan normaalisti. Eteen kuitenkin sellainen barrikadi, etteivät muut kanat pääse syömään pikkuisten eväitä.
Sitten päivänä muutamana emo muina mieheinä (anteeksi, muina naisina) marssittaa pesueensa yöksi kanalaan; näin helposti se meillä.
Tässä systeemissä on montkin hyvää puolta. Ensinnäkin kanaemo tietää minua paremmin, missä on hyvä hautomapaikka, poikaset oppivat emon käskyistä vaaratilanteet ja tottelevat myöskin, pikkutiput saavat heti alkuunsa juuri sitä ravintoa, mikä sopii niille parhaiten; emo tietää sen huomattavasti paremmin kuin minä. Minä vain tarjoilen raikasta vettä, keitetyistä munista, kauraryynistä ja kostutetusta leivästä tehtyä mössöä ja muuta minulta kanaemo ei sitten vaadikkaan. Siis melkoinen bankiwakanalauma se minulla.
Sitten päivänä muutamana emo muina mieheinä (anteeksi, muina naisina) marssittaa pesueensa yöksi kanalaan; näin helposti se meillä.
Tässä systeemissä on montkin hyvää puolta. Ensinnäkin kanaemo tietää minua paremmin, missä on hyvä hautomapaikka, poikaset oppivat emon käskyistä vaaratilanteet ja tottelevat myöskin, pikkutiput saavat heti alkuunsa juuri sitä ravintoa, mikä sopii niille parhaiten; emo tietää sen huomattavasti paremmin kuin minä. Minä vain tarjoilen raikasta vettä, keitetyistä munista, kauraryynistä ja kostutetusta leivästä tehtyä mössöä ja muuta minulta kanaemo ei sitten vaadikkaan. Siis melkoinen bankiwakanalauma se minulla.
Mä olen kanssa toivonut että meiltä löytyisi bankivoja mutta toistaiseksi ovat tyytyneet hautomaan kanalassa tutuissa munintapesissä
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.
Mä en näistä hommista mitään ymmärrä.. elämäni ensimmäinen kanan hautoma tipu syntyi reilut 3-viikkoa sitten.. Erotin emon n. viikkoa ennen tipun kuoriutumista eri häkkiin ja jopa ihan eri huoneeseen, missä sain lämpölamput ja muut viriteltyä paremmin.. N. viikko sitten toin häkin karjakeittiöön, joka on kanalan vieressä ja kanat on nähneet tulokkaan häkin läpi,kaikki on mennyt hyvin. Olen päästänyt tipua ja Siinaa vapaaksi häkistä nyt parina päivänä ja ne on käyneet kanalan puolella syömässä ja muut kanat on olleet tosi mukavia ja Siina on kyllä sitten ajanut "tunkeilijat" pois. Yöksi ne menevät häkkiin omaan pesään karjakeittiöön.. Meidän Siina sitten taisi olla ylemmässä asemassa, kun kaikki on mennyt näin hyvin? Taisi olla aloittelijan tuuria.. 

Meillä eristin aluksi emon ja tiput kaninhäkkiin (emo siis tämä sama Maatikon Inkku
) heti kuoriutumisen jälkeen maanantaina. Tänään sitten päästin tipuset emonsa kanssa muun lauman sekaan ja hyvin on mennyt.
Toinen kana, jota Inkku on yleensä väistänyt, on uskonut kun Inkku on varoitellut tulemasta liian lähelle ja muut kanat sitten ovatkin saaneet kyytiä jos ovat tulleet liian liki. Varsinkin kuuden viikon ikäisillä tipuilla ei ole mitään asiaa pikkutipujen lähelle.
Hautovan kanan kopin eteen virittelin verkon, okska Inkku olisi mennyt mielellään sinne tipusten kanssa.
Toivottavasti viereinen, tyhjä, pesäkoppi kelpaa.
Laitoin kanihäkin sitten kokonaan pois, kun se tuntui vain olevan tiellä ja kaikki kanat vierailivat siellä vuoronperään. Noita ruokakippojen paikkoja mietin pitkään ja päädyin sitten laittamaan yksinkertaisesti niin monta kippoa, että kaikille riittää paikka josta syödä. Meneehän sitä tipurehua sitten muidenkin kuin tipujen suuhun, mutta tuntuu että kanat syövät joka tapauksessa näin kesällä niin vähän rehua, että ei liene suurta vahinkoa synny. Ei ole ollut kupeilla tungosta.

Laitoin kanihäkin sitten kokonaan pois, kun se tuntui vain olevan tiellä ja kaikki kanat vierailivat siellä vuoronperään. Noita ruokakippojen paikkoja mietin pitkään ja päädyin sitten laittamaan yksinkertaisesti niin monta kippoa, että kaikille riittää paikka josta syödä. Meneehän sitä tipurehua sitten muidenkin kuin tipujen suuhun, mutta tuntuu että kanat syövät joka tapauksessa näin kesällä niin vähän rehua, että ei liene suurta vahinkoa synny. Ei ole ollut kupeilla tungosta.

Tuosta aiemmasta viestistäni jatkoa: Ensikertalainen kääpiö-kochinemo tosiaan hylkäsi tylysti ainokaisen tipunsa. Öisin se kyllä hyväksyi tipun orrelle kun laitoin viereen, mutta päivisin ei puolustanut saati välittänyt, ja kaikki kurmoottivat Kottia, joka vietti päivänsä näkymättömissä pesän ja seinän välissä. Pari kertaa uskoin sen jo kadonneen lopullisesti, niin tarkkaan se oli piilossa.
Muutaman viikon päästä kaksi yhdessä hautonutta emoa lähti poikasineen liikenteeseen ja nekin hyökkivät orporukan päälle. Illalla Kotti päätti sinnikkäästi kaivautua noitten uusien tipujen ja emojen pesään, sai pari nokkaisua, mutta pääsi sekaan. Ja sinne jäi ottopojaksi
Jatkossa uudet emot pitivät tarkasti myös Kotin puolia ja siitä on kasvanut oikein mukava, ihmisrakas teinikukko, jonka ottosisarukset (tyrnäväläisiä) ovat jo puolta suurempia, vaikka ovat nuorempia.
Muutaman viikon päästä kaksi yhdessä hautonutta emoa lähti poikasineen liikenteeseen ja nekin hyökkivät orporukan päälle. Illalla Kotti päätti sinnikkäästi kaivautua noitten uusien tipujen ja emojen pesään, sai pari nokkaisua, mutta pääsi sekaan. Ja sinne jäi ottopojaksi