Mitä suosittelisitte aloittelijalle?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

tinttu

Mitä suosittelisitte aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Siis josko minä jossain vaiheessa kanalaumani otan, niin minkä rotuisia suosittelette ihmisille jolla ei kanoista minkäänlaista kokemusta?
Ois hyvä kestää vähän kylmyyttä ja muniakin hyvin, koska ihan siis munia varten(ja kun ovat niin kivoja katsellakin) niistä haaveilen. Noita myytäviä kun katselin niin näytti sit joka kana ja kukko hyvältä...
Mieluummin kai isohkoja kuin ihan pikkuruisia. Risteytykset? Tipuja ei oo suunnitteilla, vaan tosiaan pistellä munat poskeen. Ja mahdollisimman vapaina tahtoisin ne pitää.
Edelleenkään ei varmaan pariin vuoteen tule otettaviin, mutta joskus tulevaisuudessa :smt001
smari

Re: Mitä suosittelisitte aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja smari »

Orpington, brahma, faverolle, plymount rock, isoja ja isohkoja, kestäviä, munivia ja luonteeltaan helpon rauhallisia rotuja. Silti erilaisia keskenään. :smt007 Rotuja on paljon, kannataa tarkkaan miettiä mitä ominaisuuksia pitää itselleen tärkeinä. :smt001
tinttu

Kiitos. Vaikea noista ominaisuuksista sanoa kun oikeesti ei tuota kanakokemusta ole...Rauhallinen, reilusti muniva, kesyyntyvä, kylmänkestoinen...Ei mulla muuta tule mieleen, paitsi tietty kaikin tavoin helppo, ei arka joillekin perussairauksille tms. Niistäkään ei mitään hajua. Olen noita kanaesittelyjä koittanut katsoa mutten ole tullut hullua hurskaammaksi!
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Plymouth rockia uskallan suositella, kun niistä on kokemusta. Ovat kestäviä, rauhallisia ja hyvin munivia. Niillä on olematon hautomavietti (joten ei ylituotantoa tipuista :smt004 ), eikä sotkeentuvia jalkasulkia. Paistinakin erinomaisia.
Jos taas tykkää ylirauhallisista sulkajaloista, niin brahma on sellainen. Hitaammin kehittyvä kuin rokki.
Maatiainen on aina hyvä vaihtoehto. Ovat tosin melko vilkkaita ja välillä rasittavan innokkaita hautomaan. Tosin kannoissa on eroja.
Muista isoista en sano mitään, kun niistä ei ole kokemusta. Omista roduista cream legbar olisi hyvä, mutta on vaan tosi harvinainen, siksi ei ehkä se oikea "ekakana".
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Rokkeihin verrattuna faverolle on aika samantapainen, munii tosi paljon, aloittaa muninnan aikaisin ja hautoo hyvin harvoin. Faverolle kasvaa ja kehittyy nopasti, poikaset on vahvoja ja kukot arvostettuja lihan takia.

Ja jos orpingtonia vertaa edellisiin, niin siinä on superkana sille joka haluaa hyvän hautojan. Rotu munii erittäin hyvin, silloin kun ei haudo tai hoida poikasiaan. Kasvaa myös hyvin ja tuottaa eniten lihaa näistä roduista. Kesäisin orpit on rauhallisuudestaan huolimatta erittäin hyviä etsimään ruokansa ulkoa.

Hautomahalua voisit ehkä käyttää rodun valintariteerinä, eli haluaako poikasia vai ei. Jotkut haluaa kasvattaa poikaset omaksi ilokseen, lisätäkseen omaa määräänsä, myydäkseen ne tai kasvattaakseen ne broileria paremmaksi lihaksi. Jos taas haluaa että muninta on tasaisesti jatkuvaa, niin kannattaa valita hautomaton rotu tai sellainen joka innostuu siihen vain satunnaisesti. Ihan paras munija on leghorn ja siitä tehdyt risteytykset. Oikeat leghornit on myös hyvin näyttävän näköisiä! Tai tehdä niinkuin moni muukin, eli ottaa useampaa rotua, saa kaikki ominaisuudet kanalaansa. :smt005
Viimeksi muokannut smari, 05 Huhti 2011, 12:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tinttu

Kävinpäs lukasemassa ja totta tosiaan, voisi olla juurikin se meille oikea :smt003
Kiitokset!
tinttu

Tiettekös mitä!?! Isännys alkaa pehmetä kanahankkeelleni :smt041 Löysin jo sopivaisen mökinkin, mikä tosin pitää tyhjätä rojuista, siirtää meille ja eristää ja muutenkin rempata mut kuitenkin :smt038
Juu ja paikankin katsoin jo sille!!!! Eikä siinä vielä kaikki:soittelin eilen kanasista tuonne naapurikuntaan ja varasinkin jo, ens viikolla meen katsomaan :smt002 On brahmasekoituksia...
Ja muutenki niin hauskasti kävi että kun laitoin eka viestiä niin kun soiteltiin ties heti kuka olen, kun kaverinsa on mun kaverini :smt001 Olipas taas hauska sattumus, samoin sattuu olemaan samalta alalata kuin minä ja kunnalta jääny kans työttömäks just, sekä jos oikein ymmärsin heppaimmeisiäkin :smt005
Joo, no mutta siis tää mökki on jottai 2x2m ja lautaa, peltikatolla(muistaakseni), ei lattiaa.
Nyt kysysin asioita mitä mun tuli mieleeni, enkä het löytäny vastausta elikäs:
Kanala tulee meiän tallin ja pajan reunalle, niin että toiselle seinälle tod näk lävähtää lumet katolta, onko hyvä (eritää) vai huono (pelottaa)?
Onko jotain ideaa siinä minne puolle ikkunan töräytän, eteläänkö?
Jos takaseinä on vasten pajan seinää, oik tulis ikkuna(etelä),ovi etuseinälle niin miten sijoitan ruokintapaikan, orret ja pesäkopit?
Vai onko kuitenkin järkevintä laittaa se ikkuna sinne vasemmalle, eli onko ilta vai aamuaurinko parempi?
Ja laitanko viel ikkunan oveenkin?
En oikein päässyt selvyyteen kuinka paljon seiniin ja kattoon villaa? Ja oisko kuitenkin parempi jättääkin tuo lattiaa vaille, ellei niin paljonko sitä eristän?
Mulla on vaihtoehtoina joko paksu styroksi, saunasatu ja sit noita jämävilloja, osassa simmoten rei-itetty pelti, mikä ois paras ja minne(seinä, lattia,katto)?? :oops:
Mä en oikein oo aiemmin moisia hommia tehnyt ja tiiän sen jäävän ihan mulle, hyvä kun nytte sain tuon isännän suostumaan(ei se mtn suostunu mutta ei sanonu heti että ei tuu, vaan että mihis kanalan sit laittasit ja sehän on siis jo että juu, eikös :smt036 )...
Lämpölamppua aattelin varuiks hommata ja tietty joku lamppu valaisuunkin, mut miten ne sitte sijotan? Lä'mpölamppu ruokintapaikan yllekö? Ja pesäkopit varjoon??
Ulkotarhan teen sitte nsiihen tykö joskus keväämmällä varmaankin. Siihen mietin valokatetta kattoon mutta mitäs kun siihen tosiaan lävähtää iso kasa lumia katolta, et oisko si verkko kuitenkin paree?
Mahtavia kanaloita toisilla on ja heh, ostin mäkin jo kanalan oveen peltisen kankyltin :smt050
Oi että, mun taitaa nyssi haave toteutua :smt055
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

Hih! Ihania isäntiä meillä! Oli se JUU, ihan selvästi! Noista muista jutuista ainakin, että pesät varjoon, ikkuna ei ainakaan pohjoiseen (meillä on länteen), ei ka se lumi sinne kopin ja pajan seinänväliin änkeä? Se saattaa tuhota kopin seinän. Lamppu ruokintapaikan päälle, tosin koppi on niin pieni, että kai se valo menee kuitenkin jokapaikkaan. Villoista sen verran, että laita runsaasti. Se maksaa itsensä takaisin lämmityskuluissa! Toisaalta mitä paksumpi eriste, sitä pienempi sisätila.

Onnea haaveen toteutumisesta!!!
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Onnea tinttu :smt038
Maalattialla olis mahdollista tehdä kestopehku :smt003 Eristä huolella! Mulla on eristeet poissa, ikkuna pohjoseen ja pehku jääty ytimiään myöten viime talvena :smt011
tinttu

Juuuu! Ihanaa kun joku jotain sentään vastaskin mulle :smt001 Tänään kävin kattoos mun tulevia kanasia, voi että oli niin ihania! Tahtosin NE KAIKKI!!!! No, totuus on ettei taida kamalasti mahtua...
Muutin suunnitelmaani ja ostankin leikkimökin, on nätempi ja paremmassa jamassa :smt002 Villat haettiin eilen piikkiöstä, oli ilmasia ja monta lavaa näytti viel jäävänkin...VINK VINK VINK...
Multa saa numeron jos kiinnostaa :smt003
Mä Vardenji mietin sitä sun pukkias, saiskoos sitä käyttää jossai vaiheessa Pipsukalla?? :smt060
Aattelin tehdä kuitenkin ihan eristetyn lattian, voinhan mä siihenkin kestopehkun tehä kunhan paan lattiamaton alle? Meillon meinaa mattookin...Ja kylttikin tuli jo kanalan oveen, mitä ei ees oo pihas vielä,saatikka rempattuna :-" :smt005
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

Mulla oli kestopehku muovimaton päällä ja hyvin toimi.
tinttu

Kuulkais ny taasen: kun mulla tuntuu tää kanojen tulo menevän aika pitkälle syksyyn niin kannattaskos mun ottaa vuohilta pehkua sinne vähän ensin alkuus? Että se sit alkas käydäkkin?
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Kannattaa ottaa sitä pehkua, hevosen lantakin on hyvää pehkulle! Ja Lasse on mammalla jokioisissa. Siel saa käydä neitosen kanssa. Se on syntyny muistaakseni 11.7 joten ihan vielä ei pysty. Myöhemmin syksyllä se vois olla aika virkee kuttujen seurassa :smt047

Mua kiinnostais villat, muttei oo kuljetusta :smt012 Isoveli myi peräkärrynsä...
Korpela

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Mis on Tammela? Mul on tos pihas peräkärry mitä saa lainata jos tarvii vaan viikonlopun, Turussa asustelen... Eihän niitä hyviä villoja voi pois laittaa, jos joku muu asuu lähempänä niin sit tietty sieltä...
tinttu

Laitoin sulle Vardenji viestillä sen numeron :smt001 Ja meillon siis kärrytki tos pihassa ainaki toistaseksi muttei noilla tosiaan saa paljoa, kannatas ottaa jostain isommat lainaan! Juu, pitää tota humkakkelia ja vuohien pehkua käyttää hyväksi.
Heh, eilen tuli lamppu kanalaan...vielä kun sais sen kanalaksi tulevan mökin meille niin oiski kiva!
Vastaa Viestiin