Kalkkutipujen ruuasta ja hoidosta

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
kaakatin

Kalkkutipujen ruuasta ja hoidosta

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Minullekin olisi ehkä tulossa kalkkuja, ainakin jokunen mustakalkkunan muna on lähtenyt kehittymään :smt041 Ajattelin laittaa viikkoa myöhemmin samaan koneeseen myös kananmunia, onnistuuko kalkkujen ja kanatipujen hoito yhdessä? Pitääkö olla eri tipulaatikko ja safkat?
Poikkeaako kalkkunoiden tipurehu kovinkin paljon kanojen tipurehusta? Voiko kalkukku- ja kanatipuille syöttää samaa rehua ja jos voi niin kumpaa rehua mieluummin?
Mimmi

Re: Kalkkutipujen ruuasta ja hoidosta

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Suomen Rehun rehuissa kanatipuille ois Pikku-Punaheltta, jossa ravintoaineet on:
Raakavalkuainen 19,6 %
Raakarasva 4,2 %
Raakakuitu 4,0 %
Hehkutusjäännös 6,0 %
Metioniini 0,50 %

ja kalkkunatipuille Iso-Punaheltta 1, jossa ravintoaineet on:
Raakavalkuainen 26,0 %
Raakarasva 5,1 %
Raakakuitu 3,3 %
Hehkutusjäännös 7,9 %
Metioniini 0,60 %

Mä uskoisin, että Pikku-Punaheltta kyllä käy molemmille, kun ei kalkkunoidenkaan osalta tavoite ole mahdollisimman nopea ja tehokas kasvu, mikä (ikävä kyllä) on noiden tarkkojen rehuohjelmien päätarkoitus. Toinen juttu on sitten se, että kalkkunoille suositellaan sitä cc-rehua, joka suojaa kokkidiosilta.. :smt017
minnimanni

Viesti Kirjoittaja minnimanni »

Kyllä voi pitää kanatiput ja kalkkutiput samassa tipulassa ja syöttää samaa pikkupunahelttaa molemmille. Siinävaiheessa kun kanatipuilla siirrytään kasvatus punahelttaan voi kalkkunat laittaa erilleen ja alkaa syöttään isoph1:stä, mutta kasvavat ihan hyvin kasvatus punaheltallakin. Mun käsittääkseni noita kalkkunan rehuja tuolla cc lisällä ei saa säkkitavarana ainakaan jokapaikasta, esim Hämeenlinnan agrista ei saa.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Komppaan minnimannia, hyvin on samoilla sapuskoilla pärjännyt ja muutenkin kimpassa sopuisasti touhunneet.
Agreista olen saanut myös vastauksen, että cc-rehuja ei voi ostaa säkkitavarana. Vaan ihan irtona, tonneittain myyvät siiloihin. Ja jos en nyt ihan väärin ymmärtänyt, niin ei ole Agrista kiinni, vaan Suomen rehu ei sitä säkitä enää lainkaan. :smt017
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Tämä saattaa olla urbaani legenda mutta minulla on sellainen mielikuva, että Suomen rehu luopui tuosta CC:stä juuri pienkasvattajilta tulleen palautteen vuoksi. Kukaan isommassa mittakaavassa kasvattava ei syötä säkkitavarana vaan ostaa irtorehuna siiloon tai tonnin suursäkeissä joten pikkusäkissä olevasta tavarasta se oli luonteva poistaa. Kuten sanottu, tämä on minun muistikuviani jotka eivät aina ole tosia :smt003 Korjatkaa toki jos olen pahasti hakoteillä.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ok, onpa hyvä päivittää sitten tuokin cc-tieto ajan tasalle! Kiitos vain. :smt045
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Minä oon kanssa oikaissut ns. mutkat suoriksi kalkkutipujen ja aikuisten kalkkunoiden ruokinnassa eli ihan samat eväät on meillä ollut kuin kanatipuille ja aikuisille kanoille. Tosin meillä kalkkuja on ollut vasta muutaman vuoden ja kalkattitipujakin vain pari per vuosi. Ihan hyvin on mennyt, kun vain yksi kalkkutipu on pitänyt lopettaa ja yksi aikuinen kukko. Ko. tipu oli alusta saakka pahoin kippuravarpainen ja ko. kukolta (tullut meille aikuisena) löytyi vikaa luustosta. Vain yhden kalkkunoille tarkoitetun rehusäkin olen ostanut...Meillähän on ollut kyllä huonoa kalkkumunien hedelmöittyminen...en tiedä, että johtuuko se ruokintavirheestä?
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Hieno homma että pystyy yhdessä kasvattamaan, niin olin alunperin ajatellutkin, mutta epäilys iski, etten vaan tapa kalkkutipuja "huonolla ruualla". Näyttää siis kalkkunarehussa olevan aika paljon enemmän protskuja ja rasvaa. No eihän noita mun kalkkunoita ole teholihaks hankittu, joten joutavat kasvamaan vähän hitaamminkin :smt003 Niin ja voihan kalkuille antaa salaa vähän useammin munaa.
Vastaa Viestiin