Kaksi hautojaa samassa pesässä

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
hannaran

Kaksi hautojaa samassa pesässä

Viesti Kirjoittaja hannaran »

En heti löytänyt tästä aiheesta kirjoitusta, niin kirjoitan itse..

Eli meillä on nyt hautomassa kana kolmatta viikkoa. Nyt samaan pesään on änkeytynyt toinen kana, ja samalla tavalla yrittää hautoa kuin tämä ensimmäinenkin. Siis mitä tälle uudelle hautojalle nyt tehdään, annanko olla samassa pesässä? Huutaa jos menee sieltä ottamaan ja heti menee takaisin jos siirtää toiseen pesään.

Ja miten tuleville tipuille käy, omiiko tämä uusi hautoja ne? On paljon ärhäkämpi munien päältä kuin tämä ensimmäinen hautoja.

Hanna
kite

Re: Kaksi hautojaa samassa pesässä

Viesti Kirjoittaja kite »

Meillä 3 änkes samaan pesään :shock:

Mut ne on nuorikoita, ja potkii munat altaan :smt012

Mä olen nuo "aikuisemmat", jotka oikeesti hautoo, niin eristänyt niin, että muut ei pääse samaan pesään.. Varmuuden vuoksi.
hannaran

Viesti Kirjoittaja hannaran »

Aamulla kävin kattomassa, niin sieltä oli munat tiputeltu lattialle.. :smt022 Kaksi munaa on nyt jäljellä, nekin oli tämä uusi hautoja ryövännyt itselleen. Siirsin ne takas ensimmäisen hautojan alle, jos nyt edes sen kaksi tipua saisi palkaksi pitkästä hautomisestaan. Harmittaa niin kovin..
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jospa sieltä kaksi tipua tulisi :smt023

Meillä oli nyt kimppahaudonta, johon osallistui neljä kääpiökanaa (1 kääpiö-kochin+3 chaboa). Neljä tipua kuoriutui (kaikista hedelmöittyneistä munista tuli tipu) ja tipujen yhteishuoltajuus sujuu vallan mallikkaasti. Mutta täytyy sanoa, että ainakin minulla nämä pikkukanaset ovat huomattavasti hyväsopuisempia kuin isommat rodut tai sekarotuiset. Eli väittäisin kanojen luonteiden ja yksilöllisten ominaisuuksien vaikuttavan myös kimppahaudontojen onnistumisiin.
Vastaa Viestiin