Kenellä on mustakalkkunoita?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
kaakatin

Kenellä on mustakalkkunoita?

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Onko näitä mustia kenellä ja onko jotain muuta kantaa kun Paltsilta tulleita? Kasvattajalistan mukaan ei näytä kovin monella olevan, mutta kai niitä sentään jollain on. Mulla on tuossa kymmenen alunperin Paltsilta lähtöisin olevaa mustakalkkunan munaa odottamassa hautomakoneeseen pääsyä. Olis kiva kuulla mustakalkkuna kokemuksia, eroavatko paljon muista kalkkunoista. Ovatko arempia, villimpiä, viisaampia?
Vaihtareitakin vois tehdä jos jostain löytyis erisukuisia kalkkuja. Toki täytyy ensin saada haudonta onnistumaan :smt003

Asiasta kolmanteen Suomen posti tai siis Itella kyllä toimii tosi hyvin, eilen klo 13.00 Mimmi laittoi munat postiin Eurassa ja tänä aamuna klo 9 ne olivat jo Vihdissä.
Paltsi

Re: Kenellä on mustakalkkunoita?

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Tämä sama parvi on ollut käsittääkseni ensin Juuassa, sitten Hyvinkäällä maaseutuopiston lintutalossa, sieltä se pelastettiin Sotkamoon ja muutti sitten meille. Kovin paljon tämän populaation ulkopuolelta ei suomeen ole tuotu mustia, matkan varrelta on myyty suurin osa suomen mustista. Jos joku tietää ihan takuuvarmasti, että oma tirppa on eri populaatiota niin meillekin vieras veri kelpaisi :smt045
Elämänilo

Viesti Kirjoittaja Elämänilo »

Hei kaakatin täällä elämänilo
Ei mustakalkkunoita mut pronssikalkkunoita olis 2 akkaa ja 1ukko kun pitäis päästä eroon, kaupunki on kaavottanu eikä enää saa pitää elukoita taajamassa. Millään en raskis niitä pataan laittaa on ne niin komeita.Viime kesänä ne eka kerran hauto ja uskollisesti mut eihän niistä mitään tullu kun en älynny ottaa ukkoja sieltä pois.
Olen täällä niitä ilmoitellut jos olet huomannu, 50 kpl olen pyytäny , ovat kesäkuussa 2 vuotiaita.
kaakatin

Voi voi, elämänilo, enhän minä nyt tähän hätään noita pronsseja viitsi ottaa, kun mustan munat on menossa koneeseen.

Ai että Suomen mustat olis samaa kantaa, kyllähän sitä uutta verta pitäisi sitten jostain saada.
Onkohan kukaan suunnitellut mustien munien tuontia ulkomailta :smt017
Viirupöö

Viesti Kirjoittaja Viirupöö »

Houkutteleva ajatus sinänsä, joka tyrmättiin tuossa jokin aika sitten sen takia, että munien saamiseksi ulkomailta tarvitaan hemmetisti säädöksiä. ..ellei joku sitten päätä olla niin pöljä että salakuljettaa. :D Olen samaa miettinyt, mutta olen tähän asti elänyt siinä käsityksessä, että parinkymmenen munan takia joutuu maksamaan ties kuinka monet eläinlääkärikulut, jos ulkomailta aikoo tuoda.
kaakatin

Ilmeisesti munien tuonti on aika hankala homma, luvat pitää olla kunnossa sekä Suomessa että tuontimaassa. Ja eiköhän siinä tarvita testituloksiakin. Kyllähän niitä ja monia muita lintuja olis tuotu tänne paljon enemmän jos se ei olis noin vaikeeta. No, mutta jos tulevaisuudessa vois tuo Rotukanayhdistys auttaa :smt038
Viirupöö

Pystyiskö tekemään jotain valtaisaa kalkkunan siitosmunien kimppatilausta ja kulut laitetaan tasan?
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Munia saa noilla lievemmillä säädöksillä tuoda alle 20 kpl kerrallaan. Jos määrä ylittää sen, tulee lisää kuluja ja säädöksiä ja ties mitä. Ja mitä tulee tuohon salakuljetukseen, noilla säädöksillä on ihan tarkoituksensa. Minä en ainakaan uskaltaisi omalle tontille tuoda kanoja, joiden terveydestä ei ole mitään takeita.
Viirupöö

Olen vähän hutera tulkitsemaan tätä lain kirjainta, tarkoittaako tuo alle 20 munan sääntö, että kaikki muut säädökset kuuluvat mukaan paitsi kohdat 2.1 ja 2.2?
kaakatin

Isoa satsia ei kai sitten pysty kerralla tuomaan. Mutta oliko se niin, että kun on tuontilupa niin se on vuoden voimassa ja saa tuoda useamman kerran sen 20 munaa?
En minäkään kyllä uskaltais tai haluaisi osallistua salakuljetukseen, serkku jo tarjoutui Ruotsista tullessaan tuomaan kananmunia, mutta kieltäydyin kohteliaasti. Ehkä siellä ei ole sen kummempia tauteja, kuin täälläkään, mutta todellakaan halua olla vastuussa jonkun taudin leviämisestä.
Ajatuksena kimppatilaus olis hyvä, mutta kai mun täytyy ensin odottaa mitä näistä munista tulee. Ja sitten vielä innostunko ylipäätään kalkkunoista, nämä kun ovat ihka ensimmäiset kalkkunat minulla. :smt003
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

^Juu lupa on vuoden voimassa joten useamman kerran noita pystyy tuomaan.
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

^Paitsi että lupaa anoessa täytyy kai jo kertoa, mitä tuo, mistä tuo ja milloin tuo...
Vastaa Viestiin