Mätä muna kuohuu kuoren läpi

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

omena

Re: Mätä muna kuohuu kuoren läpi

Viesti Kirjoittaja omena »

Ei se mik haittaa! Juu meillä hankki toinen kukko päällekäymällä silloin vesurituomion. Mä luulen että Luumanni on luonteeltaan sellanen että kun sille tuli paikanmuutos, tarvitsi aika jöön että tajusi ketä täällä on pomo.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Epävarma mies on kai aina vähän päällekäyvä/riitaisa, rodusta/lajista riippumatta :smt042 Jos nyt uskoo sun olevan se pomo, niin suojeleva kukkohan on aivan mainio ainakin vapaana olevilla kanoilla. Mun hissukka Vauhti-poika ei nimittäin uskaltanu puolustaa kanoja esim. kun kissa niitä jahtas. Olis mun puolesta vähän kurittaa mokomaa...
omena

Laitoin mtt:lle nyt viestiä.
omena

^^ Joo pitänee nyt katsoa kun pääsevät pihallekin (ja meillä siis katettu ulkoilutarha ja ilmoitukset tehty :smt003 ) että miltä alkaa kukkelin luonne näyttämään :smt047 Mut silti menee raja siinä mielestäni mikä on kukon hyvää suojeluvaistoa ja koska se menee yli. Meillä on toi toinen kukko esimerkiksi tosi esimerkillinen, huolehtii kanansa ja pikkukukot mutta ei pienintäkään vihaisuuden merkkiä. Voi mun tulee Aatua ikävä ku katiska saa sen kohta :smt088 :smt003
katiska

Viesti Kirjoittaja katiska »

omena kirjoitti: Meillä on toi toinen kukko esimerkiksi tosi esimerkillinen, huolehtii kanansa ja pikkukukot mutta ei pienintäkään vihaisuuden merkkiä. Voi mun tulee Aatua ikävä ku katiska saa sen kohta :smt088 :smt003
:smt004
Tää kukkojen aika on niin harmillisen lyhyt! Meidän Veikko on kans tosi hieno herrasmies, ja tosi tosi hienosti hoitanut hommansa. Harmittaa sille kirvestä näytellä.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

saattaahan se kiukkusuus perimästä tulla. Käsittääkseni Luumannin ii Iivari lopeteiin ku oli kiukkunen. Mini vois vahvistaa?

Luumanni oli meillä kakkoskukkona, ei mitään riitaa ykköskukon kanssa. Eikä mun kanssa. Paapo kanoja ja pysytteli pois ykköskukon tieltä. Saattaa olla, et kun pääs valtaan, niin kilahti hattuun.
omena

Kellä ny ei kihahtais hattuun ku pomoks pääsee :smt047 :smt005
ninanni

Viesti Kirjoittaja ninanni »

mulla oli viime haudonnas yksi tällainen... Rupes pukkaan mätää kuoren läpi. Ihmettelin kunnes tajusin haistaa ja heittää mäkeen! Huh, onneks ei paukahtanut koneeseen! Onko muilla ollut?
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mulla oli just 1 omien kanojen munista. Lähteny kehittyyn ja muutenkin ihan ok näkönen. Mut tää ei kuoriutunu,vaan pari päivää siitä kun toiset kuoriutu,tästä alkoi tulla töhnää kuoren läpi.
Mä arvelin,et poikanen kuoli jossain vaihees,mut en nyt sitte tiedä... :smt017
PäP

Viesti Kirjoittaja PäP »

Mä otin eilen koneesta pois yhden 1,5vk haudotun ankanmunan, jonka pinnalle oli ilmestynyt keltaista töhnää ja haisi pahalle. Se oli jo päällepäin läpikuultavampi kuin tavallinen muna, siitä kuulsi läpi tummempia laikkuja. Läpivalaisin sen ja kuori oli ehjä, mutta kai se on huokoisempi kuin normaali muna, ei kai se mätä muuten pääsisi ehjän kuoren läpi tursuamaan :smt017
ninanni

Viesti Kirjoittaja ninanni »

tässä varmaan juuri punnitaan se miten siitosmunat puhdistaa vai puhdistaako ollenkaan. Jos suojapinta rikkuu niin sit tulee näitä kun kuolevat kuoreen. Jos suojapinta ei rikki niin ei mätä huokua läpi? Mäkun välillä olen pessytkin Omia munia kun ovat olleet likaisia,vedellä,voi minä onneton epätoivoinen! Yleensä vain _Puhtaita_ laitan!
PiiaH

Viesti Kirjoittaja PiiaH »

Meillä kans kanan alla oli aiemmin keväällä sellainen jo kehittynyt muna joka alkoi tihkua mätää läpi. Pois heitin, haisi aivan mahdottoman pahalle ja sen jälkeen meni hetki kun kestin ihan tavismunienkaan hajua :smt005

Nyt pari viikkoa sitten laitoin koneeseen hanhen munia 16kpl, heti ensimmäisinä päivinä 3 munaa alkoivat lykkäämään vaaleaa nestettä läpi joka oli mielestäni ihan valkuaista sillä kuivuessaan muistutti kuivunutta valkuiasta. Suurin osa munista oli tyhjiä ja koira perhana ehti niistä muutaman minulta varastamaan kun niitä koneesta pois nostelin. Valkuainen oli ihan maitomaisen väristä ja ihan litkumaista. Olisiko munat jäätyneet???
No, ei niistä munista lähtenyt kehittymään kuin 6 ja niistäkin 3 kuoli ihan yllättäin kesken kaiken. Ei mikään hyvä prosentti jos ne 3 siellä hengissä pysyy :smt009 mutta pidetään peukut että säilyisivät loppuun asti.
Vastaa Viestiin