Teurastuksesta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Maattari
lindell

Teurastuksesta

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kumpi on oikein antaa linnun räpytellä pään katkaisun jälkeen vai koittaa pitää siivet supussa? Mä olen aina antanut räpytellä kun kuvittelin että veri tyhjenisi paremmin, näin olen ollut lukevinani jostain. No nyt törmäsin tällaiseen tietoon että räpistely pitäisi estää koska se vie veren lihaksiin takaisin eikä se valu niin hyvin pois ja varsinkin kalkkunan räpistely oli erityisen huonoa. :smt017 Vai onko tässä(kin) olemassa eri koulukuntia?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suwitsu

Re: Teurastuksesta

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Mä en ole antanut räpistellä vaan pitänyt tiukasti kiinni ihan jo senkin takia ettei sitä verta olisi joka paikassa. Eikä noissa verta ole ollut mun mielestä.
Hilma.Jokinen

Viesti Kirjoittaja Hilma.Jokinen »

Minä olen kerran antanut räpistellä, ja kukko oli ihan "mustelmilla" :shock: . Sen jälkeen sain neuvon, että ei saa antaa siipien hakata. En tiedä sitten, onko vain sattumaa :smt017 , mutta mustelmaisia kukkoja ei ole sen koommin näkynyt.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Ja mä pidän jaloista kiinni ja annan siipien olla, kunhan ei itteensä mihinkään lyö. Roikotan siis jaloista ilmassa. Serkku näin opetti. Räpistely munkin tietääkseni ajaa verta pois kehosta. Räpistelee kyllä, mutta hillitysti ja verta roiskuu vaan yhteen kohtaan, jota pystyy vähän valitsemaan itte.
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

No juuri noita mustelmia kuulemma tulisi kun antaa räpistellä . Mäkin olen tehnyt kuten vardenji eikä mustelmia ole näkynyt :smt017
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
vardenji

Mä en ainakaan oo niitä mustelmia huomannu... Serkku on siis ihan metsämies ja näytti sen kanan teurastuksen samoin kuin sorsalintuja teurastetaan. Itse olen siis vasta ton yhden onnettoman lopettanu. Muuten olen ton tappamisen jättäny tolle metsästäjälle ja suolistanu ym. itte. Vierestä oon kattellu ja ottanu oppia ja Rein lopettaminen suju aika hyvin.
Suwitsu

vardenji kirjoitti: Räpistelee kyllä, mutta hillitysti ja verta roiskuu vaan yhteen kohtaan, jota pystyy vähän valitsemaan itte.
Miten ihmeessä tämä onnistuu? :smt017 Jos mä tekisin näin olisin itsekin ihan veressä, sitä roiskuu kyllä joka paikkaan!
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mun kokemuksen mukaan kalkkuna roiskuttaa, kana (kukko) ei. Kalkkunoita kun teurastettiin, minä pidin kiinni ja mies hutkaisi kirveellä. Yhden linnun kohdalla sitten kirves osui ihan kaulan yläosaan, jolloin silmänräpäyksessä kalkunan kaula kääntyi U-mutkalle ja sydän pumppasi kaikki veret suoraan mun naamariin :shock:

Kukkoja olen teurastanut yksin, pidän toisella kädellä kiinni ja toisella heilautan kirvestä. Sitten nopeasti siirrän kukon kaulan ämpärin sisään, jonne veri nätisti laskee. Räpistelee kyllä, enkä pidä kiinni.

Kalkkunoita sen sijaan pidin kiinni ja muutamalla oli silti rintalihoissa mustelmia. Toisaalta on vaikea sanoa, tulivatko ne teurastusvaiheessa vaiko jo aiemmin. Yhdellä oli rintalihoissa vanhempi, jo vihreäksi mennyt verenpurkauma. Mistä lie tullut.
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

6 kukon (hurjalla :smt003 ) kokemuksella oon antanu räpistellä eikä oo yhdessäkään ollut mustelmia. Mä katkasen kaulan laudan "reunaa" vasten ja siitä siirrän vaan lintua vähän eteenpäin niin että tavallaan kylki on lautaa päin ja itse tietty jaloista kiinni, pystyy vähän ohjaamaan ettei veret roisku sinne tänne.

Ja tietty ei sais nauraa mutta ai kauhee kun toi siimikselle tapahtunut nauratti :smt005 voin vaan kuvitella tilanteen
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Joo joo, naura vaan! :smt036 Mä sain roiskeet suuhun asti, niitä siinä syljeksin ja totesin että onneks en oo ihan herkkä tyyppi... Ja onneksi oli haalarit päällä, työvaatteet eikä mitään parempia arkireleitä (kuten usein on kun muka äkkiä piipahdan vaan kanalassa tms...)
vardenji

Suwitsu kirjoitti:
vardenji kirjoitti: Räpistelee kyllä, mutta hillitysti ja verta roiskuu vaan yhteen kohtaan, jota pystyy vähän valitsemaan itte.
Miten ihmeessä tämä onnistuu? :smt017 Jos mä tekisin näin olisin itsekin ihan veressä, sitä roiskuu kyllä joka paikkaan!
Siis pidän jaloista tiukasti kiinni ja kun kanan kaula on katkaistu ojennan sen kädellä itsestä poispäin(ja sinne minne veren saa laskea) ja se räpistelee itseään eteenpäin, jollon veri roiskuu juur musta poispäin. Rein kohtaalla lopputuloksena oli veritahra lumessa ehkä 25 cm halkaisijalta, roikutin matalalla, ja vain tippoja läikän ympärillä. Mielestäni oikein siististi. Serkku ton mulle tosiaan näytti.

Nyt jos olis skanneri mä piirtäisin ton tikku-ukko sarjakuvana ja laittaisin sen tähän, tuli niin huvittavat tikku-ukot mielikuvana :smt003
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Ihan samoin mä ne teurastan kuin vardenji kertoi, ja tosiaan oma käsi suoraksi, ja kukko siinä räpistelee hetken, ja veret on suht pienellä alueella, ei ne ympäriinsä suihkua. Enkä koskaan ole mitään mustelmia huomannut kukoissa, toki parisen kymmentä vasta teurastanut, etten kauhealla kokemuksella voi vielää puhua.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mä pidän yleensä toisella kädellä siipihangoista kiinni ja toisella koivista.. Veret valuu hyvin ulos eikä sotke joka paikkaa.. Myöskin pään katkaisun aikana pidän siipihangoista nykyään kiinni. On mukamas varmempi tapa pitää kiinni..
Suwitsu

Just laitettiin parisenkymmentä kukkoa pois ja kyllä pidin jokaisen siivistä kiinni. Toi tapa sopii mulle parhaiten :smt023
Maatikko

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

^Mä pidän kanssa siipiä supussa.
Vastaa Viestiin