Ankkojen pesänteko
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Xaus
Ankkojen pesänteko
Tekeekö ankat aina munillensa kuopan? Oon jättänyt munat keräämättä muutamaksi päiväksi ja nyt siellä on iso kuoppa täynnä munia. Uskaltaako toivoa, että joku alkaisi hautoa? 
-
Pirjo
Re: Ankkojen pesänteko
Sama täällä; iso kuoppa ja peittelyä merkiksi siitä että ne pitäisi ´jättää` pesäänomena kirjoitti:Meillä on tehnyt kuopan ja peitteleekin aika usein.
Meilläkin kaivelevat kuopan, ja joskus on jopa olkia siirrelty toisesta paikasta pesään. Ankoilla on kuulemma tyypillistä (kirjallisuuden mukaan), että alkuhaudonnassa ne saattavat välillä hautoa ja välilllä olla pidempäänkin poissa. Mutta silti pesinnän pitäisi onnistua. Taitavat alkaa hautomaan helpommin jos saavat itse päättää minne tekevät pesänsä.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
-
milkkis]
Juu kuoppa kaivetaan ja sinne munitaan ja sit ne peitellään pahnoilla. Meille oli tänään tullu kevään eka ankanmuna 
-
Pirjo
Onnea munasta Milkkis
...pieni muna iso sielu -erästä kuuluisuutta lainatakseni
...pieni muna iso sielu -erästä kuuluisuutta lainatakseni
-
Xaus
Jatkan kyselyäni tänne.
Onko ankoilla yhteishaudontaa? Nuo ovat vuorotellen pitkiä pätkiä pesässä munien päällä. Mutta kuitenkin ovat aika pitkän aikaa kaikki poiskin pesästä. Onko tuo nyt hautomista vai pitkän kaavan munintaa?
Ei ne ennen ole noin kauan pesässä kyllä viihtyneet.
Siirsin pari päivää sitten konehaudotut pikkuvaakut kanalaan, oisko niiden ääntely herättänyt hautomahaluja?
Siirsin pari päivää sitten konehaudotut pikkuvaakut kanalaan, oisko niiden ääntely herättänyt hautomahaluja?
-
taikku
Onko sinne pesään tullut koko ajan uusia munia? Vai todellako jo hautovat? Meillä on niin levotonta, ettei hautomisesta tule mitään, pojat ovat kimpussa
Haittaako tuo jos on monta hautojaa, jos tuntuu että kumminkin haudotaan. Jos minulla olisi pesä täynnä munia ja näyttäisi, että siellä haudotaan ja saisivat rauhassa hautoa, ainakin kokeilisin....
-
Xaus
Koskaan aikaisemmin nuo ei ole olleet pesässä noin paljon. Pysyvät siellä, vaikka muut painelevat pitkin pihaa. Mun piti just siirtää nuo omaan aitaukseen, mut saavat olla kanalassa, missä olivat väliaikaisesti. Mut oisko nuo konehaudotut pikkuankat saaneet nuo hautomaan, kun alkoivat samantien hautoa, kun siirsin ne kanalaan. Eivät kyllä ole niitä nähneet, mutta kuulleet kyllä.
-
Mimm@
Mie olen nyt jättänyt munia pesään ja katsonut mitä akka siihen sanoo. Nyt tänään kun kävin tallissa niin munat oli ihan kokonaan olkien peitossa siellä pesässä. Vielä kuitenkin munii, nyt taitaa olla neljä munaa siellä.
Peukut on pystyssä että akka älyäisi alkaa hautoa, mutta eikös nämä ala olla selviä merkkejä haudontapuuhista

Peukut on pystyssä että akka älyäisi alkaa hautoa, mutta eikös nämä ala olla selviä merkkejä haudontapuuhista
-
Xaus
Mulla hautoo samaa pesää nyt 2 akkaa. Toinen paljon tunnollisemmin.
-
Pirjo
Ihmettelinkin tätä samaa asiaa tuolla toisaalla: http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... 8&start=75
-eli mitä sitten jos joutuu kesken haudonnan siirtämään pesää?
-eli mitä sitten jos joutuu kesken haudonnan siirtämään pesää?
-
Mimm@
^Pirjo, mie en varsinaisesti siirtänyt pesää, mutta jouduin vaihtamaan pesän oljet uusiin kun kani oli käynyt tarpeillaan pesässä. Jätin munat paljaiksi, en niitä peitellyt. Halusin tällä katsoa että jättääkö akka munat vai peittääkö. Oli peitellyt, ja lämmin pesä oli, eli on siinä varmaankin istunut.
Eli ei meillä ainakaan tämä pesänteko mihinkään tyssännyt vaikka uusi pesä onkin entisen tilalla. En sitten tiedä kun ankka alkaa hautoa intensiivisesti, että miten sit käy, mutta näin meillä.
Kauankohan nuo munat tuolla pesässä säilyy, ei vielä ainakaan kovin tiiviisti istu siellä.. Mutta ei ole kyllä muninutkaan kahteen päivään
Eli ei meillä ainakaan tämä pesänteko mihinkään tyssännyt vaikka uusi pesä onkin entisen tilalla. En sitten tiedä kun ankka alkaa hautoa intensiivisesti, että miten sit käy, mutta näin meillä.
Kauankohan nuo munat tuolla pesässä säilyy, ei vielä ainakaan kovin tiiviisti istu siellä.. Mutta ei ole kyllä muninutkaan kahteen päivään
-
Mimm@
Mitähän tämä meidän ankkarouva oikein meinaa, kun pesässä on 8 munaa ja ne on vuorattu hirmuisella kerroksella olkea ja purua. Siis aivan järjetön keko, pesä on nyt kolme kertaa normaalia korkeampi ja munat on ihan pesän pohjalla. Onko tämä ihan normaalia, ei se pesässä taida olla juurikaan. Miten kauan nämä munat säilyy itämiskelpoisena siellä pesässä ja tarkkoittaako tämä sitä että ankka alkaa hautoa? Nyt on vuoden ikäinen.