Rotta-ongelman ennaltaehkäisyä?

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

vardenji

Re: Rotta-ongelman ennaltaehkäisyä?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Olisko ehdotuksia ongelman ratkaisuun?

Ongelmana on toi kuttulan lattia. Jos aion siihen kans uudet eristeet ja rotanestot, tarttis ensin tehdä jotain tolle vanhalle lattialle. Se on ollu kai betonia, mutta routa on kaiketi saanu koko lattian keskeltä vajoomaan ja halkeilemaan pahasti. En oo uskaltanu sitä edes kokonaan tyhjentää terävien reunojen takia :smt009 Veikkaan että uuden betonin valaminen olis hukkaan heitettyä rahaa ja aikaa, sillä yks säkki ei riittäny edes noiden pahempien halkeemien korjailuun ensinkään. Keskellä lattiaa on ollu jonkinsortin lattiaviemäri, onhan se saunahuoneena ollu, ja sitä en haluaisi tukkia. Mielessä on ollu vähän sellasta suuntaa-antavaa kun että laittaisin pätkän viemäriputea pystyyn ton viemärin päälle, laittaisin jotain täyteainetta ympärille niin että saisin tasasen lattian, sitten rappausverkko, eristeet ja vesivanerilattia. Putki tulis kaikista läpi, lyhennettäis vesivanerin tasalle ja laitettais viemärin ritilä. Mutta mitä halvattu mä voin laittaa täytteeks tonne, jota ei rotat veis mennessään?! Eristeet verkon suojaan juur tän asian vuoks, mutten sois lattian vajoovan enää kuttujen alta vaan väärän materiaalin valinnan vuoks!

Ideoita ja kommentteja kaivataan...
viiriäiset

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

Muuten selluvilla sisältään 20% boorihappoja yms.
Hiiret voivat juoksennella sen päällä mutta eivät tee siihen onteloita tai järsi sitä.
Muuten olettekos miettineet jotain mihin saisi paljon viljaa tai rehua säilöön??
Vastaus on= vanha jääkaappi tai pakastin selälleen ja viljaa sisään! Ei mene hiiret kun on tukeva kansi ja tiivis.
Lisäksi on aika iso mutta on myös pikku jääkaappeja.
Tuo on yksi todella hyviä vinkkejä joita olen kuullut, myös iso tai pieni arkkupakastin on pop.
Sellainen pikkuinen arkkupakastin mahtuu melkein minne vain.

Rottia voi torjua laittamalla myrkkyä seiniin ja verkottaa lattian ja nostaa verkkoa n 40cm seinälle ja vielä vaikka vanerit päälle niin ei rotat möngi nurkista sisään.
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Meillä on ollut suuri arkkupakastin viljasäilönä iät ja ajat (nyt niitä on jo kolme). Ovat tosi erinomaisia siihen!
viiriäiset

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

Meillä olisi pakastin ja pikku jääkaappi myynnissä :smt005 (vink vink :smt002 )
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Oon joskus aikasemmin maininnu et mulla on vanha maitotankki jyvien säilytyspaikkana ja sinne ei ei elukat mee ja maitotonkiin kaadan rehusäkit tyhjiksi :smt045
vardenji

Selluvilla-asiaa tutkittu ja laitan sitä navetan eristeeks remontissa. Kattelin Suomen ylijäämävaraston tuotelistassa oli 0,5 m3 11.99 puhallusvillana. Onko toi hyvän hintasta? Ja voiko sitä käyttää ilman puhallinta? Puhaltimen sais velotuksetta, mutten oikein tiiä sen käytön mahdollisuuksista tän remontin yhteydessä... Lisäks ristiin sidottu rappausverkko tulossa villan alle. Päälle vaneria(ja vesivaneria) ja kaiketi valkoinen kalkkimaali.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Millainen pohja sulla olikaan? Villan pitäis päästä tuulettumaan ja villan ja vanerin välissä olis syytä olla kunnon kosteussulku.

Puhallusvilla ei ole tarkoitettu alapohjaan, koska se painuu -> villan yläpinnan ja lattian väliin muodostuu ilmatila, jolloin lattian pohjaan kondensoituu vettä = homeongelma. Puhallusvilla on tarkoitettu yläpohjiin, jossa sen painuminen ei haittaa. Sitä voi yläpohjiin levittää ihan haravoimalla, tai sitten puhaltaen.

Alapohjaan kannattaa laittaa levymuotoista mineraali tai lasivillaa, koska se ei painu vaan pitää muotonsa.
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

Meidänkin kanala eristettiin puhallusvillalla. Paali maksoi 14 euroa/kpl ja painoi ehkä 13 kg. Yritin etsiä netistä paalin kokoa, mutta ei ollut helppo löytää. Meillä oli se kone lainassa ja se oli ihan helppo ja käsin repien olisin kanalanvintillä vieläkin! Johonkin pieneen koloon sen voi kyllä repiä. Lattian alla on finnfoamia. Se ei painu.
vardenji

:shock: Ja tossa myyntijutussa vielä ihan sanottiin alapohjaankin sopivaks! Koneen sais kyllä maksutta lainaan, mutta huoneen sisälle uusien rakenteiden tekeminen hankaloittaa aika paljon... Kanalassa nykynen lattia on siis (hieman kakkainen) lautalattia ja kuttulassa romahtanu betonilattia, johon olennyt ajatellu tasotteeks ihan vaan sepeliä tai hiekkaa. Eli sepeliä kunnes lattiataso on suora, siihen verkko, villa ja vaneri... Mutta jos vanerin ja villan väliin tarvitaan kosteus-suoja, onko mitään tohon yhdistelmään sopivia ehdotuksia? Tosta betonilattiasta siis menee vesi läpi, siellä on vanha lattiaviemäri, joka vie... Jonnekin? Lattian raoista pääsee kosteus kyllä molempiin suuntiin...
Mielessä on kyllä käyny ton betonilattian pois repiminen, mutta teen tätä remonttia pääosin yksin, joten on pakko suunnitella vähän sitä mukaa kun uskon jaksavani. Vuokraisäntäkään ei välttämättä anna mun purkaa vanhaa uuden tieltä...
Kattelen vähän tota finnfoamiratkasua, onhan tässä remonttiin vielä muutama kuukausi :smt023
reetta

Viesti Kirjoittaja reetta »

siis rottia ja hiiriähän voi ehkäistä rakenteilla, mutta jaksaisin yhä vaan korostaa, et jos ei oo mitään syytä tulla sisälle eli ruoka, ongelma pienenee paljon. itse lopetin teollisen puolitiivisterehun syötön kanoille pari kuukautta sitten (eettisistä syistä) ja näin ollen kanalassa ei enää ole jatkuvasti tarjolla mitään, niin kuin se rehu aina oli. kaura-annoksen olen mitoittanut niin, että kanat syövät sen päivän aikana melko tarkkaan pehkusta. muu ruoka (puuro, ruuan tähteet, kaupan biojätteestä dyykatut) tarjoillaan niin ikään kerta-annoksina. kanat syövät kaiken todella tarkkaan kun ruokaa ei ole jatkuvasti tarjolla. mulla on rottia kanalassa, ja rotanloukkuja (joihin ykskään pentele ei oo koskaan mennyt), mutta nyt kun ruokatarjoilu on niukentunut, ei käytäviä ole syntynyt entiseen malliin. varmasti ne edelleen siellä myllää, mutta olosuhteet ei ainakaan riitä elättämään mitään kovin isoa populaatiota. pari rottaa vielä menee, mutta hitto kun niitä pahimmillaan oli niin, että söivät 20kg rehua kuukaudessa.. tietysti täydellistä rotattomuutta jos haaveilee, niin sitten täytyy kyllä rakentaa kunnon barrikaadit. itse kuitenkin koen, että hiiret ja rotat tietyssä määrin kuuluvat elävän maatalon rakenteisiin; ainakin niistä todella vaikea päästä täysin eroon. vähentää voi kuitenkin parhaansa mukaan.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Siis mitään villaa en mitenkään suosittele laittamaan hiekan/soran ja vanerin väliin. Jos se pääsee kostumaan (kuten melko väistämättä käy jossain vaiheessa) niin se ei todellakaan tuuletu sieltä mihinkään vaan olla lillii siellä sitten. Siihen hiekan ja vanerin väliin sopii paremmin vaikka finfoam tai styroksi. Styroksin päälle voi vaikka valaakin, raudoitusverkko vaan päälle ja betonoi lattian. Jos haluaa että vesi menee edelleen ulos (mikä voi olla ihan kiva ajatus), niin kaiva se vanha viemäri vaan esille ja katso saako sen vetämään (ja minne se johtaa?!). Mä melkein näkisin tuon vaivan, jos olis mun kanalasta kyse :smt002

Rottia ei tosiaan pitäis tulla, jos ruokaa ei ole tarjolla, mutta ainakin minä olen sellainen tohelo, että saan aina kylvettyä jyviä ympäriinsä... :smt002 Onnkesi kahteen vuoteen ei ole näkynyt kuin hiiriä, mikä on minusta vain positiivista. Niin kauan kuin hiiret vilistävät, niin tietää että rottia ei ole.
vardenji

Rotilta kokonaisuudessaan en taida pelastua rakenteillakaan ihan ton melkein navetan seinän juuresta alkavan viljapellon vuoks. Rehut säilytän metallitynnyreissä ja yritän antaa rehun niin että menee päivässä, mutta nyt varsinkin kun oon tottunu ruokkimaan sen 5 henkisen parven, nää kaks ei syö läheskään niin paljoa. Ruoka-automaatti auttaa kans hieman. Rottia ei oo näkyny nyt vähään aikaan, mutta kyllä niitä tulee viimeistään kylvön aikoihin.

Eli finnfoam lattiaan ja muualle villa... Kaivo on siis esillä(pehkujen alla nyt), mutta lattia on tosiaan romahtanu n. 40 cm keskeltä huonetta. Kaivo ei oo pahimman halkeeman kohdalla. Rakennus on 50-luvulta ja mulla on vahvat epäilykset viemärin toisesta päästä, mutta tarkistan vielä isännältä. Kyllä ton viemärin olis juu hyvä toimia :smt003
Alice

Viesti Kirjoittaja Alice »

Tuo on tärkeää että lattia,seinät,katto(myös tuuletusauokot!) ym ovat kunnolla tehtyjä ja estävät rottien ja muiden pikkupetojen sisään pääsyn.Mutta lisäksi on hyvä miettiä että kaikki rehut pidetään kunollisissa säilytysastioissa,eikä anneta lainkaan leipää tms kanoille ja kaikki ruoka ruokakuppeihin,eikä levitetä lattialle.Näin on meillä pidetty pikkupedot hyvin loitolla.
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Minusta kanan kuuluu saada kuopsutella ja etsiä ruokaansa maasta/lattialta, se on oleellinen osa kanan elämää. Joten täällä kyllä menee jyvät lattialle ja rotille tarjoillaan myrkkyä. Muuten on rehut kunnollisissa astioissa. Rottia oli alkusyksystä mutta ei ole enää pitkään aikaan näkynyt.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Meilläpäs on niin älykkäitä rottia, että syövät myrkytkin omatoimisesti :smt003 Ostin syksyllä rotanmyrkkyä, mutta kun rotat näyttivät hävinneen, en laittanut sitä koskaan esille. Nyt kun siivoilin varaston hyllyjä, ihmettelin kun myrkkylaatikko oli niin kevyt. Pahvilaatikko oli jyrsitty auki ja alimmainen pussi syöty kokonaan ja toisestakin puolet. :smt023 Itepähän tietävät mitä tekevät.
Vastaa Viestiin