mulla tämä yksi kovanonnen kananen, joka selvisi vilustumisesta, vatsa on edelleen löysällä, tämä ei tarttuva vaiva, koska muut ovat elämänsä kunnossa.nyt huomasin kun otin kanan sisään takamuksen pesuun ja föönaukseen, että peräaukko on pullistunut ulospäin.munanjohtimen tulehdusko?.mitä antibioottia tähän o määrätty ja millä vahvuuksilla?parantumisennuste? kanalle ruoka maittaa, on vetäytynyt porukasta omiin olihinsa. reppana.eikä enää muni.
voi meidän rouva savista.
auttakaa fiksummat!
Tarkoitatkohan kenties sitä, että sen suoli on tullut ulos? Jos näin on, niin se pitäisi saada takaisin sisälle...puhdista, rasvaa ja varovasti painelemalla asettele takaisin. Joskus kertahoito riittää, mutta vaiva voi uusiutua hyvinkin pian, joten tarkista tilanne usein. Saattaa olla, että munimattomalla kanalla paranee nopeasti ja kerralla!
kiitos ripeästä vastauksesta
siltähän tuo vaikuttaisi. kun ulostaminenkin tuntuu olevan aika vaikeaa...mistähän ihmeestä tuollainenkin johtuu? kanan peräpukamat
aloin sitä peräpäätä lähemmin tutkimaan ja se oli kyllä aika pahasti päässyt tulehtumaan. päätin päästää ressukan tuskistaan, eli ensimmäinen kana on päästetty päiviltä.kyllä otti koville
Meillä on Armi-kanalla nyt tämä sama vaiva, siis suoli pullahtanut ulos. Muniva, 1,5v ja saa nyt nähdä pysyykö suoli sisällä. Pariin kertaan pullahti saman tien jo ulos heti kun sen sain sisään. Mahtaakohan eläinlääkärikään voida tuolle mitään?
Mä laitan kans tähän samaan, kun yhdellä vanhalla rouvalla on munintaelinten tulehdus ja on sulffa-kuurilla, mut nyt tippuu sit höyheniä ihan älyttömästi. Se on muutenkin ollut se poljetuin kana ja koko talven ollut mun mielestä jonkinnäköistä sulkasatoa, mut tätä menoa se on kohta ihan kalju !!!
Muuten tuo näyttää jotenkin pirteämmältä ja kupu pullottelee ruokinnan jälkeen (näkyy muuten nyt tosi selvästi), joten ruokakin maistuu. Muninut se ei ole koko talvena.
Pitääkö mun taas soitella EL:lle, et se voi naureskella näille mun ongelmille?
nyt vois tuosta kanasta otta sellaisia kauhukuvia, et häkkikanalan kanat näyttäis sen rinnalla hienoille...
Mini: ell voisi ommella pari tikkiä ja antaa antibioottikuurin.
Joko Armi on pitänyt munintataukoa? Nyt olisi hyvä saada sen munahanat kiinni, niin helpottaisi toipumista. Voi kyllä tähän aikaan vuodesta olla vaikeaa, varsinkin jos on sulkasatoillut jo viime kesän jälkeen.
max3: voisit opetusmielessä paiskata pari kauhukuvaa näytille. Tyyliin, että tämmöiseenkin pitää varautua näiden kotkojen kanssa. Vaan taitaisi sopia ne kuvat paremmin johonkin sulkasato-ketjuun.
Vaikuttuisi, että lääkitys rupeaa tepsimään eli kovasti peukutuksia kanallesi!
Piti käydä vartavasten ottamassa kuvia, missä näkyy muutkin sen parven kanat, ettei jää epäselväksi et vain tuo yks on kamalan näköinen.
Lisätään siis tähän vielä, et kyseinen kana on lääkekuurilla ja jos se alkaa vaikuttamaan elämänhaluttomalta, niin se lopetetaan. Vielä se on ykköskanana parvessaan.
Max, meillä on joka vuosi jättikochin Anni ihan samannäköinen. Se on näitten siun kanojen emo. Sillä on tosi raju sulkasato, viimeksi oli vielä noita kuviakin pahempi! Tippuu aina kaikki pitkät pyrstösulatkin ja on tosi reppanan näköinen. Nopsaan kyllä kasvattaa sulkansa takasin ja on aluksi kuin mikäkin piikikäs siili sulkatuppiensa kanssa. Ei miusta tuo ole mikään kauhukuva. Sen olen huomannut että tehotytöillä, jos ne sattuu sulkasadolle asti saamaan, se uusien sulkien kasvu usein kestää ja kestää ja kestääää... Kun ne vaan tykittää niitä munia tulemaan, eikä valosaa aikaa raaski lyhentää enempää saati sapuskaa köyhentää.
HiltaHelikopteri kirjoitti:Mini: ell voisi ommella pari tikkiä ja antaa antibioottikuurin.
Joko Armi on pitänyt munintataukoa? Nyt olisi hyvä saada sen munahanat kiinni, niin helpottaisi toipumista. Voi kyllä tähän aikaan vuodesta olla vaikeaa, varsinkin jos on sulkasatoillut jo viime kesän jälkeen.
Joo piti se sulkasadon tossa alkutalvesta. Eli saakohan kanalle väkisin jotain munintataukoa aikaseksi? Kun tikit + muninta ei kuulosta kauhean houkuttelevalta yhdistelmältä.
Armi sai nyt jatkoaikaa ja soitan aamulla ell:lle. Eipä tuo kana näytä olevan mielestään köyhä eikä kipeä, sillä välin kun olin asioilla, kana oli jäänyt pesuhuoneeseen ja kun tulin takaisin kotiin, Armi tuijotteli mua pesuhuoneen hyllykön päältä ja oli pudotellut jos jonkinmoista purkkia ja purnukkaa lattialle.
Soitin eläinlääkärille, mutta ei se oikein mitään suostunut sille tekemään kun munivaa kanaa ei voi umpeen oikein tikata. Antoi vähän toiveita että voihan sitä seurata ja vaikka laittaa eroon ettei muut noki. En nyt ihan vain jaksanut uskoa ihmeparantumiseen, joten Armi pääsi paremmille kuopsutusmaille. Parempi kai näin, kun oli vielä hyvissä sielun ja kohtuullisissa ruumiin voimissa kun ei se olisi siitä kuitenkaan parantunut. RIP Armi.
Ja kylläpä nyt paiskoo, maanantaina piti lopettaa yksi marek:iin sairastunut silkkikana. Ja tässä on kuollut alkuvuonna muitakin: yksi kukkopoika sai ilmeisesti sydärin kun suorilta jaloin otti ja kuoli sekä yksi viikon ikäinen silkkitipu kuristui emon höyheniin. Saisi jo nämä vastoinkäymiset riittää...
Nostellaas tätä... Meillä loppui sulffakuuri, mut kana ei ainakaan paremmalta näytä. Nyt kun vertaan sitä noihin kuviin, niin sillä on kuvissa hienosti höyhentä. Sinänsä kana ei vaikuta kipeältä, joten katsotaan, jos vaikka alkais höyhenet kasvamaan, kun lääkekuuri loppui.
Jos jotai positiivista pitää tästäkin löytää, niin on ollut nyt helppo tarkistaa, ettei kanassa ole mitään ylimääräisiä öttiäisiä.
Päivittelen tänne, vaikkei ketään taida edes kiinnostaa...
Kummasti alkoi hyöhenten kasvatus ihan yksyhteen, kun sulffakuuri loppui. Alkaa kanalla jo olla pikkuisia uusia hyöheniä niiden piikkien lisäksi. Voihan se tietty olla ihan tavallinen sulkasatokin, mutkun tosiaan oli jo 'resupekka' aikaisemmin jolloin myös kasvatteli uusia hyöheniä ja tää oli nyt ajallisesti täysin tuon lääkekuurin kanssa identtinen (kuurin toisena päivänä alkoi sulkien tippuminen ja heti kuurin loputtua alkoi höyhenten kasvatus).