Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisteröidä
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö
Jos mietitte kaikkia mummeleita joilla on pari kuttua ja muutama kana siellä takapihallaan niin mitäs veikkaatte onko ne jossain rekisterissä tai kuttusilla korvamerkkejä ym
Ja näitä on suomi pullollaan jotka ei tiedä/välitä tuon taivaallista, raivostuttavaa kun ite koittaa toimia "oikein" mutta eipä nille mitään voi....

Etsin "tykkää" nappia
eli näinhän se on.. eikä sille viranomaisetkaan mitään voi..elleivät viranomaiset itse käy eläimiä rekkaamassa
ja kierrä ovelta ovelle.. minun puolestani saavat vanhat ihmiset olla rauhassa mikäli tahtovat.. 

Mitäs laki sanoo siitä ettei joku tiedä miten lain mukaan pitäisi toimia???
Miten mulla on sellainen mielikuva, ettei sillä "tietämättömyydellä" ole mitään merkitystä?

Ei oo tietämättömyydellä merkitystä. Mut eiköhän ne tietämättömät mummot ja papat selvii ilman vankilaa, kun eivät kuitenkaan mitään tuottamuksellista haittaa tee, vaikka eivät osaiskaan rekisteröityä?
Toisaalta onko tässä kyseessä laki vai viranomaisohje? Ne on vaikutuksiltaan hiukan eri kaliiperin sääntöjä. Lait säädetään eduskunnassa ja niitten rikkomisesta rangaistaan tuomioistuimessa. Viranomaisohjeet laatii viranomainen ja niitten rikkomisesta voi sitten tulla viranomaisen päätösvallassa olevia sanktioita, joita tietysti laki rajoittaa. Esim. tukiehtojen (joihin sisältyy viranomaismääräysten noudattaminen) rikkomisesta voi seurata tuen menetys. Tai jos laki sallii, viranomainen voi toimivaltansa puitteissa hävityttää määräystensä vastaisesti pidetyt eläimet. Kun oletamme netittömän mummon, jolla on 2 vanhaa kanaa, eikä yhtään hehtaaria tukikelpoista peltoa, niin teoriassa mahdolliset sanktiot eivät ole kovin kauheita.
Mut periaatteessahan tämä on varsin kafkamaista. Viranomainen olettaa, että kansalainen, jolla on lemmikkieläimiä, seuraa Eviran tiedotteita heidän erittäin vaikeakäyttöisiltä nettisivuiltaan ja sitten vielä osaa toimia sattumalta löytämiensä ohjeiden mukaisesti. Mä henkilökohtaisesti en tule täyttämään mitään nettilomaketta. Jos ja kun pitää jotain lomakkeita täyttää, marssin maataloussihteerin työhuoneeseen täyttämään ne kynällä ja hoitelen muutosilmoitukset jatkossa puhelimella. Näin toimin vuohien kanssakin.
Mä innolla odotan, milloin ne tajuaa siellä, että marsut ja kanit ovat lihakarjaa (nehän ovat!) ja koirat ja kissat turkiseläimiä. Ei siitä niin kovin kauaa ole kun koirasta tehtiin rukkaset ja kissasta suolapussi, kun ko. eläimelle ei enäää muuta käyttöä löytynyt. Näinhän voisi olla nykyäänkin, ei menis hyviä nahkoja turhaan hukkaan.
Niille siis samat rekisteröintisäännöt! Olis meinaan hiukan voimaa takana, kun Kennellitto ärähtäis. 
Mut periaatteessahan tämä on varsin kafkamaista. Viranomainen olettaa, että kansalainen, jolla on lemmikkieläimiä, seuraa Eviran tiedotteita heidän erittäin vaikeakäyttöisiltä nettisivuiltaan ja sitten vielä osaa toimia sattumalta löytämiensä ohjeiden mukaisesti. Mä henkilökohtaisesti en tule täyttämään mitään nettilomaketta. Jos ja kun pitää jotain lomakkeita täyttää, marssin maataloussihteerin työhuoneeseen täyttämään ne kynällä ja hoitelen muutosilmoitukset jatkossa puhelimella. Näin toimin vuohien kanssakin.
Mä innolla odotan, milloin ne tajuaa siellä, että marsut ja kanit ovat lihakarjaa (nehän ovat!) ja koirat ja kissat turkiseläimiä. Ei siitä niin kovin kauaa ole kun koirasta tehtiin rukkaset ja kissasta suolapussi, kun ko. eläimelle ei enäää muuta käyttöä löytynyt. Näinhän voisi olla nykyäänkin, ei menis hyviä nahkoja turhaan hukkaan.

Tosta mä oon isovanhemmilta kuullu paljon! Jollain sukupolvella ollukin kuulemma kissannahkasia rukkasia. Tosin suomessaha koiran ja kissannahka on rikollistaIlona kirjoitti:Mä innolla odotan, milloin ne tajuaa siellä, että marsut ja kanit ovat lihakarjaa (nehän ovat!) ja koirat ja kissat turkiseläimiä. Ei siitä niin kovin kauaa ole kun koirasta tehtiin rukkaset ja kissasta suolapussi, kun ko. eläimelle ei enäää muuta käyttöä löytynyt. Näinhän voisi olla nykyäänkin, ei menis hyviä nahkoja turhaan hukkaan.Niille siis samat rekisteröintisäännöt! Olis meinaan hiukan voimaa takana, kun Kennellitto ärähtäis.

Mun vuohet on juur tällasesta paikastamilkkis] kirjoitti:Jos mietitte kaikkia mummeleita joilla on pari kuttua ja muutama kana siellä takapihallaan niin mitäs veikkaatte onko ne jossain rekisterissä tai kuttusilla korvamerkkejä ymJa näitä on suomi pullollaan jotka ei tiedä/välitä tuon taivaallista, raivostuttavaa kun ite koittaa toimia "oikein" mutta eipä nille mitään voi....

Miksikähän menee tuo touhu, kun saavat entisten vuohi/lammas ym. rekisterilomakkeiden lisäksi lintulomakkeet pöydilleen. Kun ei ne entiset rekisteritkään toimi kovin ihailtavasti. Voe voe.
Eipä siinä sinänsä mitään, helppoahan tuo on tehdä ilmoitus, eikä rengastuskaan olis mikään ongelma, rengastan välillä muutenkin, jos on samannäköisiä yksilöitä, kuten esim. viiriäisissä usein on. Tosin rengastukseen olis toivottavaa sit olla olemassa sellaiset renkaat, jotka joku tottumattomampikin osaa laittaa oikeanlaiset, ettei ala takapihojen kanaloista löytymään kanoja, joilla on rengas kasvanut jalan sisälle tms. Mutta oletetaan, että he määrittävät sopivat renkaat, mikäli renkaita haluavat käytettävän.
Niin ja siis - helppoahan se ilmoitus on tehdä - kunhan se rekisteri sit vain toimis, ilmoitus otettais vastaan, kirjattais ylös ja se siellä oikeana säilyis. Jos on samanlaista pelleilyä, kuin esim. vuohirekisterin kanssa, niinpä eipä paljoa innosta. Monesti vaikka saman asian on jo alunperin ilmoittanut, sitten soitolla korjannut, saa edelleen soittaa perään, että mitäs kun tämä on vieläkin teillä siellä väärin. Viimeksi kuntaan soittaessa kunta syytti Eviraa, ja Eviraan soittaessa Evira syytti kuntaa. Ilmoittele siinä sitten. En ole kovin toiveikas, että tämä rekisteri tulis toimimaan sen paremmin. Ja se loputon soittelurumba on aika per... kuukkelia hommaa.
Eipä siinä sinänsä mitään, helppoahan tuo on tehdä ilmoitus, eikä rengastuskaan olis mikään ongelma, rengastan välillä muutenkin, jos on samannäköisiä yksilöitä, kuten esim. viiriäisissä usein on. Tosin rengastukseen olis toivottavaa sit olla olemassa sellaiset renkaat, jotka joku tottumattomampikin osaa laittaa oikeanlaiset, ettei ala takapihojen kanaloista löytymään kanoja, joilla on rengas kasvanut jalan sisälle tms. Mutta oletetaan, että he määrittävät sopivat renkaat, mikäli renkaita haluavat käytettävän.
Niin ja siis - helppoahan se ilmoitus on tehdä - kunhan se rekisteri sit vain toimis, ilmoitus otettais vastaan, kirjattais ylös ja se siellä oikeana säilyis. Jos on samanlaista pelleilyä, kuin esim. vuohirekisterin kanssa, niinpä eipä paljoa innosta. Monesti vaikka saman asian on jo alunperin ilmoittanut, sitten soitolla korjannut, saa edelleen soittaa perään, että mitäs kun tämä on vieläkin teillä siellä väärin. Viimeksi kuntaan soittaessa kunta syytti Eviraa, ja Eviraan soittaessa Evira syytti kuntaa. Ilmoittele siinä sitten. En ole kovin toiveikas, että tämä rekisteri tulis toimimaan sen paremmin. Ja se loputon soittelurumba on aika per... kuukkelia hommaa.
Nyt on tullut maaseutuelinkeinoviranomaisille tietoa rekistöröitymisestä eli yhdenkin linnun pitäjän on rekisteröidyttävä ja huhtikuun loppuun mennessä.
Eviran sivuilta löytyy lomakkeet
http://www.evira.fi/files/attachments/f ... kat_fi.doc
http://www.evira.fi/files/attachments/f ... jat_fi.doc
Eviran sivuilta löytyy lomakkeet
http://www.evira.fi/files/attachments/f ... kat_fi.doc
http://www.evira.fi/files/attachments/f ... jat_fi.doc
Ymmärsinkö nyt oikein;
Eli kun miula on jo asiakastunnus ja rekistöröity pitopaikka lampaille ja samalla lomakkeella ilmoitettu että pitopaikassa on myös kanoja niin miun täytyy vain täyttää toi toinen lomake, eli se siipikarjan pitäjäksi rekistöröitymislappu?
Eli kun miula on jo asiakastunnus ja rekistöröity pitopaikka lampaille ja samalla lomakkeella ilmoitettu että pitopaikassa on myös kanoja niin miun täytyy vain täyttää toi toinen lomake, eli se siipikarjan pitäjäksi rekistöröitymislappu?
Juu, pittää.
Täytynee huomenissa kiikuttaa pumaska maataloussihteerille.
Mitä ihmettä se "suurin sallittu eläinmäärä" mahtaa tarkottaa. pitänee huomenna kysyä. Ei mun tietääkseni mun eläinmääristäni päätä kukaan muu kuin mä. Ukko joskus yrittää, mut siltä ei kysytä.
Täytynee huomenissa kiikuttaa pumaska maataloussihteerille.
Mitä ihmettä se "suurin sallittu eläinmäärä" mahtaa tarkottaa. pitänee huomenna kysyä. Ei mun tietääkseni mun eläinmääristäni päätä kukaan muu kuin mä. Ukko joskus yrittää, mut siltä ei kysytä.

En saa kopioitua, mutta tuon kakkoslinkin toka sivu: Suurin sallittu eläinmäärä tarkoittaa häkkejä käyttävissä munintakanaloissa ns. maksimikapasiteettia jne.........
Elikkäs sitten siinä tarkotetaan eläinsuojelulain tilavaatimusten perusteella määrittyvää suurinta sallittua eläinmäärää, joka toki on laskettavissa myös harrastekanalassa lattiapinta-alan perusteella.
Tuolla ohjeissa näyttää lukevan että jos on kyse harrastepohjaisesta toiminnasta voidaan maksimäärän sijasta ilmoittaa tavanomainen eläinmäärä.
Viiriäisten tuotantomuoto mietityttää...
Hmmkaakatin kirjoitti:Tuolla ohjeissa näyttää lukevan että jos on kyse harrastepohjaisesta toiminnasta voidaan maksimäärän sijasta ilmoittaa tavanomainen eläinmäärä.