kalkkunan kaura
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
kalkkunan kaura
Syötättekö kalkkunoillenne kauraa jyvänä vai litisteenä? Oon käyttänny litistettä, mutta nyt tuli mieleen, että miksei jyvää. Voisin kuvitella, että saavat kuitua paremmin siitä? Harmittaa lähinnä tuon litisteen kanssa, että ronklaavat sitä niin kovasti, napsivat sattumat päältä ja pyyhkäsevät lattialle
loput.

Re: kalkkunan kaura
mä syötän ihan kokonaisena. Eli ei oo littaajaa itellä, niin kokonaisena saa mennä. Ohra on sekasotkua, eli kokonaista ja rikottua.
Syynä piheys, haen kaurat ja ohrat enolasta.
Syynä piheys, haen kaurat ja ohrat enolasta.
Kaurat söyvät täälläkin kokonaisena, ohrat ja vehnät murskaan. Mulla on mylly joka siis rikkoo viljan ja kaura menee ihaan soseeksi rikottuna. Ohrasta ja vehnästä tulee kuitenkin hyvää raetta.
kokonaisena miekin oon antanut kaiken jyvän. Pitää vaan olla sitä soraa tarjolla.. ja kanankalkkia, että kivipiira toimii kunnolla. Niillähän on se oma mylly 

Kompataas Muoria, useimmitenjyvät menevät kokonaisena. Sora on kalkkunoille aina ehdoton eikä silloin tarvitse vaivata omaa myllyä. Meillä on käytetty ihan hiekoitussepeliä aikuisille, osaavat etsiä sieltä oikean kokoiset tarpeeseensa. Näin talvella kun myllyä ei muille elukoille tarvitse niin laiskuuttani annan kokonaisena. Syksykeleissä kun kalkut oli irti ja tein possuille ohrajauhosta ja muista puuroa muuripadalla, oli aina kavereita odottamassa sankon täyttöä. Niin kuumaa evästä ei sankoon mennyt ettei sieltä kalkkunat olisi olleet hotkimassa puuroja kitusiinsa 

Ok. Kokeilenpa kokonaista jyvää, jos eivät hukkaisi sitä niin paljon kuin litistettä näkyy menevän. Hiekkaa oon kärränny useita sangollisia syksyllä seinän viereen, ovat sen jo kokolailla sotkeneet kutteriin. Hyvä idea tuo hiekotussepeli, laittasko tuon johonkin vatiin. Kalkkia ei ole juurikaan kulunut talven mittaan, saisivatko sitten iso-heltasta tarpeeksi? Laitan kauraa 60% ja iso-helttaa 40% Makupaloiksi omenaa ja raejuustoa, ovat hulluna niihin. Kuivasta heinästä myös tykkäävät napsia lehteviä osia. Ohraa en oo antannu, kun se rasvottaa, tietysti tossa iso-heltassa tulee jonkinverran.