Kanalla jättimäinen patti rinnan sivussa..
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Kanalla jättimäinen patti rinnan sivussa..
HEis. Haulla koitin etsiä, mutta ei oikein juuri meidän tapauksen kaltaista löytynyt.
Eli kana on apaattinen ja liikkuu todella vähän. Tänään otin sen syliin ja huomasin että sillä on miehen nyrkin kokoinen, pehmeä aivan kuin nestepatti tuossa heti kaulan jälkeen, mutta se ei ole keskellä mahaa vaan vähän sivussa.
Mikä ihmeen patti tämä on?
Ei kai muita vaihtoehtoja ole kuin lopettaminen, mutta olisi kiva tietää mikä tämä patti on?
Eli kana on apaattinen ja liikkuu todella vähän. Tänään otin sen syliin ja huomasin että sillä on miehen nyrkin kokoinen, pehmeä aivan kuin nestepatti tuossa heti kaulan jälkeen, mutta se ei ole keskellä mahaa vaan vähän sivussa.
Mikä ihmeen patti tämä on?
Ei kai muita vaihtoehtoja ole kuin lopettaminen, mutta olisi kiva tietää mikä tämä patti on?
Re: Kanalla jättimäinen patti rinnan sivussa..
siinä kohdassa kanalla on kupu johon ruoka ekana menee. Tuntuisi siinä nyt olevan joku ruoansulatushäiriö, koita tarjota jotain juoksevaa, esim ruokaöljyä ruiskulla suuhun jotta tukos tms alkaisi liukenemaan. Onko kana ulostanut normaalisti ?
Kakkii normaalisti mutta vähän löysänä on. Täytyy kokeilla tuota ruokaöljyä ja katsoa mihin tilanne kehittyy.
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Kupua voi myös varovasti hieroa useita kertoja päivässä...se edistää jonkin verran ruuan matkaa eteenpäin. Muuten, minkä rotuinen kana on kyseessä? Mitä isompi kotko, niin sen isompi kupukin on reilun aterian jälkeen. Tosin miehen nyrkin kokoinen kupu ei taida olla normaalia millekään rodulle? Niin, esim. brahman kupu voi hyvinkin olla naisen nyrkin kokoinen
Oletko huomioinut, että onko kupu koko vuorokauden noin täynnä? Yleensä se on yön jäljiltä "melkoisen tyhjä nahkapussi", joka täyttyy syönnin mukaan. Onko mahdollista, että kana on syönyt jotain 'ei sulavaa', esim. lämpöeristeitä?

Kaikki on sisällä ja saavat samaa ruokaa, eikä siellä ole saatavilla mitään mikä olisi haitallista.
Kana on ruskea hyline, eikä sillä koskaan ole ollut tuon kokoista kupua, edes kesällä. Vertailin muiden samanrotuisten kupuja niin pienempiä ne ovat. Tämä kun näkyy jo ihan kokeilemattakin.
Voiko myös joku munintahäiriö vaikuttaa, sillä tämä kananen on pitänyt jo melkoisen pitkän tauon, ja muilla tauot ovat olleet muutamaa viikkoa.
Kana on ruskea hyline, eikä sillä koskaan ole ollut tuon kokoista kupua, edes kesällä. Vertailin muiden samanrotuisten kupuja niin pienempiä ne ovat. Tämä kun näkyy jo ihan kokeilemattakin.
Voiko myös joku munintahäiriö vaikuttaa, sillä tämä kananen on pitänyt jo melkoisen pitkän tauon, ja muilla tauot ovat olleet muutamaa viikkoa.
Oletko tunnustellut kanan rintaa muuten? Tuntuuko pulskalta vai erottuuko rintalasta hyvin käteen rankamaisesti?
Minulla on joskus kanalla ollut tuollainen "patti" eli jäätävän kokoinen kupu. Kana oli muuten suht hyvin voiva, tosin ei muninut, eikä hirveästi edes liikkunut. Ruokailun jälkeen oli ihan tainnoksissa ja se vähäinen liikkuminen oli entistä vaikeampaa juurikin ton jättimäisen kuvun takia. kana lopetettiin ja avattiin. Avauksessa huomattiin, että kana oli pelkkä luuranko, ei juurikaan lihaa luiden päällä. Kupu oli täynnä tavaraa, mutta suolisto täysin tyhjä.
Minulla on joskus kanalla ollut tuollainen "patti" eli jäätävän kokoinen kupu. Kana oli muuten suht hyvin voiva, tosin ei muninut, eikä hirveästi edes liikkunut. Ruokailun jälkeen oli ihan tainnoksissa ja se vähäinen liikkuminen oli entistä vaikeampaa juurikin ton jättimäisen kuvun takia. kana lopetettiin ja avattiin. Avauksessa huomattiin, että kana oli pelkkä luuranko, ei juurikaan lihaa luiden päällä. Kupu oli täynnä tavaraa, mutta suolisto täysin tyhjä.
Meillä joskus kun söivät niin kana kulki etukenossa ja näytti pidentyneen 5cm mutta kupuhan se siellä kummitteli :D
Otin kanan sisälle kylpyhuoneeseen ja olen syöttänyt sille ruokaöljyä ja tilsittyä keitettyä kananmunaa. Vettä olen laittanut ruiskulla suuhun.
Kakkii mutta se on löysää ja aika pitkälti vain kirkasta limaa.
Olen tunnustellut kupua, ja tuntuu että siellä olisi vaan pelkkää nestettä. Ei erotu mitään ns. sattumia sieltä vaan ihan tasaista mössöä.
Kanan ranka tuntuu selvästi, aivan pelkkää luuta ja nahkaa vaan. Jos ei huomenna ala mieli kanalla virkistymään niin lopetan sen. Kupu ei ole ainakaan vielä tämän päivän aikana muuttunut suuntaan eikä toiseen.
Muilla kanoilla on pienet kuvut syönnin jälkeen, mutta heti aamulla sitä ei erota edes tunnustelemalla.
Alkaa olemaan sellainen olo itsellä että joku suolistohäikkä sillä nyt on
Kakkii mutta se on löysää ja aika pitkälti vain kirkasta limaa.
Olen tunnustellut kupua, ja tuntuu että siellä olisi vaan pelkkää nestettä. Ei erotu mitään ns. sattumia sieltä vaan ihan tasaista mössöä.
Kanan ranka tuntuu selvästi, aivan pelkkää luuta ja nahkaa vaan. Jos ei huomenna ala mieli kanalla virkistymään niin lopetan sen. Kupu ei ole ainakaan vielä tämän päivän aikana muuttunut suuntaan eikä toiseen.
Muilla kanoilla on pienet kuvut syönnin jälkeen, mutta heti aamulla sitä ei erota edes tunnustelemalla.
Alkaa olemaan sellainen olo itsellä että joku suolistohäikkä sillä nyt on

Voi, voi..ei kyllä kuulosta hyvältä
Jtn on ollut ilmeisesti vialla jo jonkin aikaa, ei ne lihat ihan hetkessä luiden ympäriltä katoa.
En omista kanoistanikaan ole tuota luurankomaisuutta huomannut, ennenkuin olen niitä rinnasta tunnustellut. Sulkapeite kätkee näivettymisen petollisesti, siksi olenkin tätä nykyä säännöllisesti käynyt lintuni läpi käsikopelolla.
Minulla kuoli muutama kana viime syksynä hyvin mystisesti ja niillä oli jokaisella yhdistävänä tekijänä juurikin tuo luurangoksi laihtuminen vaikka ruokaa kaikilla oli jatkuvasti tarjolla.
(Itseasiassa lopetin "näivettyneet" kanat, ennenkuin ne riutuivat kuoliaaksi)
Jos lintu olisi minun..niin laittaisin sen kyllä nukkumaan vaikka pahalta se tuntuisikin

En omista kanoistanikaan ole tuota luurankomaisuutta huomannut, ennenkuin olen niitä rinnasta tunnustellut. Sulkapeite kätkee näivettymisen petollisesti, siksi olenkin tätä nykyä säännöllisesti käynyt lintuni läpi käsikopelolla.
Minulla kuoli muutama kana viime syksynä hyvin mystisesti ja niillä oli jokaisella yhdistävänä tekijänä juurikin tuo luurangoksi laihtuminen vaikka ruokaa kaikilla oli jatkuvasti tarjolla.
(Itseasiassa lopetin "näivettyneet" kanat, ennenkuin ne riutuivat kuoliaaksi)
Jos lintu olisi minun..niin laittaisin sen kyllä nukkumaan vaikka pahalta se tuntuisikin

Jep. Kana näytti piristyvän kun syötin sille öljyä ja kananmunaa ja juotin vettä, mutta aamuyöllä kun kävin katsomassa miten kana pärjää niin kaikki mitä syötin oli tullut suun kautta ulos ja kana oli siirtynyt muille maille.
Eli varmaan joku tukos?! Tosiaan kanasta ei huomannut sen laihuutta kun sulkapeite sen verta riittävä, mutta kun otti syliin ja tunnusteli niin ei sillä ollut muuta kuin luu ja nahka. Eli pidempään sillä on joku ollut, mutta hyvin on sen peittänyt kun en mitään ole huomannut vaikka melko tiiviisti niitä seurailen.

Eli varmaan joku tukos?! Tosiaan kanasta ei huomannut sen laihuutta kun sulkapeite sen verta riittävä, mutta kun otti syliin ja tunnusteli niin ei sillä ollut muuta kuin luu ja nahka. Eli pidempään sillä on joku ollut, mutta hyvin on sen peittänyt kun en mitään ole huomannut vaikka melko tiiviisti niitä seurailen.

Osan otot
Itsellä viirutipu söi ja kylpi näiden ööö jtn rottien hiekkaa tms se oli ja meni laastiksi ja kaikki tuli suunkautta limana/vaahtona mutta 4pv vesi/piimäkuuri auttoi ja selvisi.
Sitten annettiin ne kaksi kanaa ja se tipu naapurille niin naapurin poika päästi ne vaopaaksi ja varikset tappoi heti pihalle ne

Itsellä viirutipu söi ja kylpi näiden ööö jtn rottien hiekkaa tms se oli ja meni laastiksi ja kaikki tuli suunkautta limana/vaahtona mutta 4pv vesi/piimäkuuri auttoi ja selvisi.
Sitten annettiin ne kaksi kanaa ja se tipu naapurille niin naapurin poika päästi ne vaopaaksi ja varikset tappoi heti pihalle ne

minulla on nyt yksi tuommoinen tipu, jonka kupu kasvaa älyttömän suureksi, välillä laskeutuu kyllä. Auttaisikohan parafiiniöljy? Tosin kun se aina välillä uusii ja välillä menee pois, niin ehkä toivoa ei oikeastaan ole?
Ole huoleti, tipuilla on täysin normaalia ja kuuluu asiaan. Ne ahmivat vain ruokaa niin kovasti, että kupu on ihan mahdottoman suuri toisinaan.
voi se oliskin ihanaa kun se olis normaalia
tipu on kauan himoitsemani orpington, ehkä se aikoo jättiläiseksi
toivotaan että tämä ei anna aihetta toimenpiteisiin...

toivotaan että tämä ei anna aihetta toimenpiteisiin...