Kestopehku...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
harrastaja

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Jes sain palamaan ei oo paljoa tarvinnu sisätilan lämmitintä päällä pitää.Silloin alkutalvesta kun kerroin et laitoin kaikkea mahdollista et alkais palamaan..Meni joku viikko ajattelin ettei se onnistunut ja yks kaunis päivä kanat olivat auttaneet kääntöhommissa kaikki purut ja pehkut oli sen kasan päälle harattu .Meni muutama päivä niin avot::::Mutta nyt kysyisinkin onko teillä kellään kumimattoa sementtiä vasten kun vien vaikka kuinka paljon kuivikkeita haraavat ne toiseen reunaan ja toinen reuna on tyhjänä.Vai mikä neuvoksi?
mervi.i.

Viesti Kirjoittaja mervi.i. »

Me otettiin kuukausi sitten avuksi lämpöhuopa (70 wat), motonetista 19,90e. Puoliso oli reipas ja hautasi sen turpeeseen, sielä se pötköttelee vieläkin, pehku on lämmintä ja puhallin sammutettu. Kovilla pakkasilla lämmitetään vielä kiuasta :smt002 . Kanat on munineet koko talven tosi hienosti, nyt yksi pitää paussia . ilman lämpö +3 - +7. Valot kanalassa palaa 12 tuntia päivässä,,,
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

harrastaja kirjoitti:Mutta nyt kysyisinkin onko teillä kellään kumimattoa sementtiä vasten kun vien vaikka kuinka paljon kuivikkeita haraavat ne toiseen reunaan ja toinen reuna on tyhjänä.Vai mikä neuvoksi?
Kumimatto voisi olla eristysmielessä ihan hyväkin juttu, mutta olisiko sementtiä liukkaampi kuivikkeiden haraamista ajatellen? Voisko niitä siirtyneitä kuivikkeita ihan vaan palautella haravalla/talikolla tyhjentyneeseen reunaan?
Meillä keskilattia on se, josta kuivike hupenee. Siirtelen reunoilta takaisin siihen keskelle, yleensä ihan vaan kumppareilla varustetuilla jaloilla :smt004
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

Nyt sais tulla vaiks niitä pakkasia, meillä on kanalassa kesähelteet ku pehku palaa urakalla... :smt017
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Meillä kans +15 kanalassa. Jos on monta päivää näin lämmintä, niin pitää irrottaa ikkuna päiviksi :smt001.
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Oli mullakin+7 lämmintä en jättäny kumpaakaan lämpölamppua päälle :smt020
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Navetassa +5 lämmintä ja pysyy yli +3 ikkuna auki nollakelillä koko päivän. Alkaa olla toiveita että syttyis! Ainakin tossa Lumipallon valitsemalla nukkumapaikalla tuntuu päivälläkin vähän syvemmällä aavistuksen lämpimältä.
piipo

Viesti Kirjoittaja piipo »

minä oon jo luovuttanu tuon pehkun kanssa... mulla on siis siinä pohjanan turvetta, heinää ja syksyn lehtiä. Luulen että meillä ongelma on tuo pehkun kuivuus. Millä ihmeellä sen saa pysymään koskteana? KOun saan sen kosteaksi niin se on lähteny ehkä vähän palamaankin. Mutta sitten se aina lopulta kuivuu, vaikka vanhat juomavedet kaadan aina pehkun sekaan. Ei kai sitä nyt koko aikaa kuuluis olla kastelemassa? vai kuuluisko?
vardenji

Mä taisin vaan alottaa liian myöhään... Nyt toivottavasti syttyy.
vilhelmiina

Viesti Kirjoittaja vilhelmiina »

meillä pehku on palanut rauhallisesti vuodenvaihteesta lähtien, ei ole ollut mitenkään kuuma, mutta kuitenkin pitänyt kanalan plussalla. Tänään töistä tullessa oli vastassa karsea ammoniakin katku :smt019 Laitoin oven auki tunniks ja poistin villat yhestä tuuletusaukosta (about 20cm halkasijaltaan, katon rajassa). Lisäks käänsin pehkun joka oli höyryävän kuuma :smt120 Lisäsin pinnalle reilun kerroksen kuivaa turve/puru seosta ja otin jäisen turvepaalin sulamaan... toivottavasti saan ilman raikastumaan. Tähän asti kanalassa on ollut huippu hyvä ilma, raikas ja turpeen tuoksunen. Tää ammoniakkipommi räjähti yhessä yössä...
vilhelmiina

tänään aamulla oli vastassa jo huomattavasti raikkaampi kanala :smt001 Vähän pelkäsin että menee liian kylmäksi, kun jätin tuuletusräppänän yöksi auki, mutta oli kuitenkin +1.5 aamulla, joten ihan jees, siitä se varmaan vähän nousee kun lähtevät kanat liikkeelle. Pitää tänään kääntää lisää turvetta tonne pehkuun. Kovasti yritän olla "sammuttamatta" pehkua, kun on taas luvattu kovempia pakkasia, mutta tuo haju pitää saada kyllä pois :smt017
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

Meillä on nyt pysynyt kanalassa hyvä ilma kun olen lisännyt ajoittain hieman uutta tavaraa (nyt oon laittanu kutterinpurua ku tehtiin pehku melkein vallan turpeesta) ja koittanut pitää ettei lämpötila nouse liian korkeaksi. Aluksi oli ongelmana lievä ammoniakin haju ja sitten ihan tolkuton kosteus (mä tein kyllä pehkun tosi kosteeksi silloin että lähtis palamaan ja tais auttaa siihen lähtemiseen) mutta nyt on tosi hyvä, täällä oli eilen -10 ja kanalassa sellanen +12 kun ovi oli kiinni. Meillä oli aiemmin huopa oven sisäpuolella mutta se otettiin vallan sivuun jossain välissä, auttaa vähän kun ovessa on vähä rakoja reunoissa :smt003 .

Tosta taitaa kyllä olla kesän tullessa ihan tolkuton tyhjääminen :smt017 alaa on 12 neliöö ja pehkua siinä vaihees varmasti puol metrii ainaki... :smt047
vardenji

HUH, päivän aikana on alkanu ammoniakki haisemaan! peittelin pehkua pellavalla ja pidin ovea auki. Tuntui Lumipallon makuupaikan alla hönkäävän lämpöä :smt044 Muualla tuntu ensin viileältä, mutta sitten alko tuntuu hiukka lämpeemmältä. Nyt saisikin syttyä, kun on kylmempää luvattu, mutta navetassa oli lämpöä vaan +4...
Pitäisköhän mun antaa ton lämpeen kohdan vaan olla, vai pöyhisinks mä sitä jotta sais vähän ilmaa? Jos alkais paremmin palaa vielä? Kutuilla ja pukillahan ei kyllä hätää oo, vaikka kylmeniskin, mutta kun tahtoo kanat kotiin :(
vilhelmiina

töistä tullessa oli taas vastassa kamala ammoniakin katku :smt009 Lämpö oli päivän aikana noussu 6 astetta kun kanat oli pöyhiny tota kuumana palavaa kasaa. Jätin oven auki koko illaksi ja käänsin taas pehkun ja kasasin päälle reilun kerroksen turvetta. 3 tuntia ovi auki ja lämpö laski 4 astetta... ilmakin vähän raikastu. Yöksi oli pakko laittaa ovi kii, mutta tuuletusräppänä on auki tämänkin yön. Toivottavasti ilmanlaatu ei yöllä mee kamalan huonoksi. Ei taida olla muuta keinoa tuon ammoniakin hajun poistoon kun kuivan aineksen lisääminen. Pehkua on tosi paksu kerros, varmaan 70cm, mutta se ei ole koko kanalan alueella, vaan orren alla, noin 4 neliöö. Muualla on vaan sitten ehkä 20cm kerros puru-turve seosta, joka on tarkotuksella tosi kuivaa. Tuo paksu (haiseva) patja on 1/3 turve + 1/3 kuteripuru +1/3 silputtu olki. Huvittavaa, että jouluun asti yritin saada pehkua palamaan, tammikuu meni mukavasti, pehku paloi rauhallisesti, mutta lämmitti ja nyt sitten tappelen liian kuuman ja märän pehkun kanssa...
vardenji

Haju poissa ja pehku pukin makuupaikan alla oikein höyryää, kun kurkkasin talikon kassa vähän syvemmälle ja on käsin kokeillen oikein kuuma! :smt044 Kyllä Lumipallosta on uskomattoman paljon iloa täällä! Pehku sytty kun pukki tuli taloon :smt041 Josko uskaltaisin ensi kuussa hakea kanat kotiin, mikäli pehku ei sammu...(koputan puuta)
Nostin vähän pehkun korkeutta palavan kohdan päällä ja lisäsin kuivaa pellavaa pinnalle. Kyllä taisi pellavan lisäyskin auttaa syttymistä. Ensi vuonna aloitan ajoissa ja käytän pellavaa turpeen ja heinän kanssa alustana hevonp:lle.
Vastaa Viestiin