Mitä meidän kanalassa oikein tapahtui, kukko piti lopettaa

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
jenjen

Mitä meidän kanalassa oikein tapahtui, kukko piti lopettaa

Viesti Kirjoittaja jenjen »

Siis nyt mä olen äimänkäkenä. Poika 9 vee tuli sanomaan, että meidän kukko makaa kanalan nurkassa ihan verisenä. Menin sitten kattomaan, ja tottahan se oli, Heimo siellä makasi ihan veressä ja reporankana, heltta ja harja valkosena, ei päässyt enää liikkumaan, yritti jotain ääntä pihistää, mutta ääntä ei kuulunut. :smt022

Ei muuta kun kukko kainaloon ja teurastukseen. Mikä hyvin järkyttävää, ikinä en oo joutunut mitään eläintä tappamaan, ja aikamoisia tunteita jouduin läpi käymään, ennenkuin oli kukolta kanttuvei. Ja tietenkin paniikki, kun tuli ne räpistelyrefleksit, että jos ei kuollutkaan kerrasta....

Kanalassa 2 nuorta kukkopoikaa, ei kai ne nyt oo voinut tollasta tehdä? Ne kuitenkin vasta justiin oppineet kiekumaan, ja muutenkin ovat olleet aikalailla nokkimisjärjestyksen alapuolella, kanatkin niitä nyppii, jos erehtyvät ruokakipolle ennen kanoja.

Mä en tajua, muita ruumiin vammoja ei siis näkynyt, kun verta tuli harjasta ja jostain muualta naaman/kaulan seudulta oikoisenaan. Muuten oli vammaton päälle päin katsottuna.

Muut kanat oli kyllä nyppimässä ja nokkimassa puolikuollutta kukkoa, että sekin selittää osan verenvuodosta.

Voi kamala, mä oon ihan järkyttynyt... Kauhee paikka.... :smt022 :smt022 Voisko joku sanoa edes arvauksia mitä siellä on voinut tapahtua??
jenjen

Re: Mitä meidän kanalassa oikein tapahtui, kukko piti lopett

Lisätietoa, veriroiskeita on pitkin kanalaa, muissa kanoissa eikä kukkopojassa mitään vammoja. Ei erikoisia höyhenkasoja.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Ettei olis kukko kanojaan joltakin pienpedolta suojellu :smt017 Meiltä rotta vei vielä harakan kokoisen nuorikon yhtenä yönä syksyllä, joten vois joku sen kokonen yrittää nuoria kukkojakin... Sit isäkukko menny väliin ja tapellu sen pedon kanssa, ja tää pikkupoika säikäyttäny pedon pois mennessään kattomaan.
Arkisempi selityshän olis että nuoret kukot on yrittänee syrjäyttää isäkukon ja hakanneet sen. Kun kukko sitten yrittää nuorille antaa takasin, juoksee niin että veri roiskuu ja lopulta vuotaa kuiviin.
Muita selityksiä mä en keksi.
Surku kukkoa, mutta ei siitä enää tossa vaiheessa olis eläjää saanu, joten oikein teit että lopetit. Nyt vaan iso voimahali ja toivottavasti ei toistu ihan pian :smt056
jenjen

Kumpikin selitys kävi mielessä. Mutta voiko noi kukkopojat oikeesti hakata isomman kukon ihan verille, saamatta ite vammoja lainkaan? Heimo oli kyllä aika nössö, oiskohan edes tapellut vastaan.... Jos syy oli kukkopojat, niin löytyyköhän toinen kukkopoika henkitoreissaan jonain päivänä? :smt009

Toivottavasti ei mitään elukoita :smt011 Sitten on loputkin kanat vaarassa....
helmutti

Viesti Kirjoittaja helmutti »

Meillä nuoret kukot hormonipöllyissään on saaneet kanalassa riitasointuja aikaiseksi.
Se on kamala paikka löytää kukko henkitoreissaan :smt022
Mutta tuli ainakin testattua, että pystyy sen eläimen lopettamaan tarpeen tullen, ettei kärsi enempää. Tätä minä ainakin silloin ennen mietiskelin, että kuin siihen pystyy kun ajankohtaiseksi tulee. Tosin terveen elukan hengiltäpäästö tekee pahaa vieläkin. :smt009
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Mulla mun ykköskukko pieksi tolleen vieraan nuoren kukon (anteeks kristiina). Mitään muuta ei ollut ku kukko henkitoreissaan, ei höyheniä tms missään. Ykköskukolla huomasin yhden kynnenjuuren olevan hieman verinen. Et kukkoja mä veikkaan.
jenjen

Mäkin joudun nyt kallistumaan noihin pikkukukkoihin, mies ei nimittäin löytänyt vieraita jalanjälkiä kanalan ympäriltä mistään. Näillä lumilla kun näkeekin, että onko mitään jälkiä.

Nyt täytyy vissiin sitten toinen kukkopoika antaa pois, ettei tuu enempää tällasia karmivia löytöjä.... :smt009

Kanalaa kävin siivoamassa, ja oli niitä roiskeita joka puolella, mut tosiaan, sulkia ei kyllä ollut pöllynnyt. Kyllä surettaa, Heimo kun oli niin ihana ja kiltti kukko, söi kädestä, ja antoi kanasille aina kaikki parhaimmat herkut, tyytyen ite pelkkään rehuun. :smt010
Vastaa Viestiin