Surmanloukku!

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
SannaT

Surmanloukku!

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Kaiken näköistä sitä voikin sattua.
Kävin äsken kanalassa ja siellä oli ikävä yllätys.

Kukko oli juuttunut ruokinta-automaattiin kannuksestaan kiinni. Ihmettelen kyllä miten se on sen kyntensä sinne saanut :smt017

Automaatti on sellainen iso vanha sinkkinen ihan perus mallinen, josta siis ne jyväset valuu sieltä säilöstä raon kautta ympärillä olevaan kaukaloon.

Sinne rakoon se oli sitten sen kannuksensa saanut.
Päästin kukon pois pinteestä, mutta kaatui heti nokilleen ja yritti räpiköidä eteenpäin.

Nappasin kukon sitten kainaloon ja lähdettiin reippahin askelin kohti pölkkyä ja vesuria.

Onneksi oli kukko, joka muutenkin oli suunnitteilla lähipäivinä laitta pois joten suurta menetystä ei tapahtunut, mutta kyllä tuollaiset aina harmittaa. :smt009
ninnu

Re: Surmanloukku!

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mulla on varmaan samanmoisia, mutta muovisia. Kerran oli yksi kalkkuna päästään moisessa jumissa. Onneksi sain irrotettua ja kalkkuna toipui. kaikkea sitä voikin näiden eläinten kanssa sattua.

Tässä pari onnettomuutta vuosien varrelta.

Meillä on navetassa sellaiset perus, vanhanmalliset ikkunat, jotka aukeaa, kun niistä vetimistä kääntää sivulle. Yksi kalkkunanuorikko kerran luultavasti lensi tai muuten kikkaili niin lähellä ikkunaa, että sai toisen siipensä tähän vetimen koukkuun jumiin. Roikkui siis ilmassa, siipensä varassa tässä nipukassa. Sain irrotettua irti, karmea reikä, joka lävisti siis siiven. Siipi vain roikkui velttona alhaalla. Samana pävänä meillä kävi eläinlääkäri, jolle pääsin heti siipeä näyttämään. Oli kuitenkin sitä mieltä, että tarkkaillaan muutama päivä, eikä tehdä mitään sitomisia, lääkityksiä yms.

Siipi parani viikossa normaaliin kuntoon, eikä jäänyt mitään pysyviä ongelmia.

Mulla oli sarvekkailla kileillä sellainen hevosten muovinen, verkkopussi heiniä varten. Aamulla löytyi molemmat kilit sarvistaan kietoutuneina verkkoon. Aikansa olivat siinä koittaneet irrottautua, sellaisella sykeröllä oli molemmat päät ja sarvet verkossa, eikä etujalatkaan enää kunnolla yltäneet maahan. Onneksi oli puukko lähellä, että sai nopeasti irrotettua kilit verkosta. Oli kyllä pelottava juttu ja moisia verkkoja ei sen jälkeen ole meillä näkynyt.

Myös näitä astioiden alta löytyneitä lintusia on ollut. Mulla mm.pesuvateja ruokakippoina, joista tarjoillaan tälläiset mössöruoat, piimät sun muut pöperöt. Muutamaankin otteeseen on joku kana alta löytynyt, kun ovat vadit kaataneet. Näissä, ei nyt mitään hengenhätää ole ollut, kun maksimissaan pari tuntia astian alla ovat kököttäneet.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Muistuipa mieleeni, kun kanoja hankittuani annoin niille vanhaa hilloa+jauhoja pesuvadissa. Seuraavana päivänä oli yksi valkoinen kana(myöhemmin kukko) kadonnut. Löytyi vadin alta märkänä ja surkeana. Toin eteiseen, kuivasin pyyhkeellä ja juotin lämmintä vettä. Pelkäsin kovin että sairastuu tai kuolee, mutta parin päivän päästä oli taas virkeä ja sai palata kanalaan. Ruuvasin ruokavadin puualustaan kiinni keskeltä.
koohokana

Viesti Kirjoittaja koohokana »

Meidän Bertta-vainaa vielä elossa ollessaan oli yrittänyt lentää avonaisen häkin oven ylle, mutta olikin pudonnut ovenkarmin ja seinän väliin niin että pää oli toisella puolella ja ruumis toisella. Hirvittävä kuolema! Muut kanat istui aikas totisena vastakkaisella seinällä orsillaan.
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Mä oon noita viiruja syöttänyt Aino-jäätelö kipoista (tai niistä syö kanat ja kissatkin), niin ne kääntää aika usein tyhjän kipon ympäri ja lymyää itse siellä alla. :smt038 Ne on onneksi niin kevyitä, ettei niistä viiruille ole mitään vahinkoa.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Noista kipoista syö meidänkin koira ja kanat :smt003 Jostain syystä noot purkit tahtoo vaan lisääntyä sinne kaappiin :-" Mä otan töihin eväänikin tollaseen :smt002
tepatsu

Viesti Kirjoittaja tepatsu »

Sen verran monta kertaa olen nähnyt kaikkia juuttumisia linnuilla 17 vuotisen eläintenhoitajaurani aikana että mulla on silmä kehittynyt näkemään näitä vaaranpaikkoja jo etukäteen. Kotona mies onkin aina ihan kypsänä, kun se hikihatussa rakentaa jotain häkkiä mun elikoille ja sitten minä tulen paikalle ja sanon ettei tuollaista ja tuollaista voi tehdä kun tuhon ja tuohon voi joku teloa itsensä tai juuttua kiinni :smt018 . Mies ihmettelee mistä mä niitä uhkakuvia oikein aina revin...

Joskus on kukko juuttunut ihan kanaverkkoiseen seinään jalastaan ja toisen kukot käyttäneet tilaisuutta hyväkseen ja mukiloineet kukkoparkaa. Kuumana kesäpäivänä nuo vadin alle jäämisetkin voi olla kohtalokkaita, jos aurinko porottaa suoraan kupinpohjaan voi tulla lämpöhalvaus aika nopeastikin, nimim. kokemusta on :smt009 .

Kukotkin osaavat uida... Joskus tuli puhelu töissä että Koskiseikkailussa on 2 kukkoa vedenvarassa. Nappasin haavin mukaani, ja lähdin hakemaan ruumiita pois, olin varma etteivät ne siellä hengissä ole kun muutama minuutti meni kuitenkin jo matkassakin. Laitteenhoitaja näytti sitten missä kukot ovat ja siellä ne porskuttivat menemään kuin ankat. Samassa asennossa siis, siivet hiukan leveellään ja jalat potki vauhtia eteenpäin. Sain napattua ne haaviin ja kyllä oli virkeät kukkonuorikot väsyneitä. Litimärkiä ja totaalisen uupuneita. Pari tuntia kuivuttuaan olivat taas omia itsejään. Ilmeisesti olivat joutuneet veteen jo ihan laitteen alkupäästä ja siellä on kova virta ja vesireitin pituus on 500 m.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Hrr...nämä ovat karmivia juttuja. Aina voi sattua onnettomuuksia, vaikka kuinka varovainen olisi.
tepatsu kirjoitti: Kuumana kesäpäivänä nuo vadin alle jäämisetkin voi olla kohtalokkaita, jos aurinko porottaa suoraan kupinpohjaan voi tulla lämpöhalvaus aika nopeastikin, nimim. kokemusta on :smt009 .
Kevyet, nurin menevät muoviastiat ovat hengenvaarallisia myös pikkutipuille, joilla on lämpölamppu. Ei ole sattunut itselleni, mutta jollain kanalavierailulla näin tämmöisen tapauksen ja niitä oli sattunut kuulema useastikin.
SannaT

Viesti Kirjoittaja SannaT »

kyllä sitä kaiken näköistä sattuu ja tapahtuu, eikä kaikkea aina pysty estämään, vaikka kuinka yrittäisi tehdä paikat turvallisiksi :smt009

Mutta kyllä nuo kaatuvat kulhot tulisi vaihtaa toisen laisiin, ettei käy köpelösti.

Itsellä myös on kehittynyt noiden kaviokkaiden kohdalla sellainen "silmä", että näen vaaran paikkoja vaikka missä.
Meilläkin mies on ehdotellut tekevänsä vaikka minkä laista hienoa heinäkaukaloa/katosta, mutta joudun aina tyrmäämään kun näen jo silmissä sen kiinni jääneen kavion :smt005

Laitumellekaan en voi poneja nyt päästää juoksemaan, koska alimmainen lanka on jossain siellä lumen alla ja olen ihan varma, että joku poneista menee ja laittaa koipensa sinne väärälle puolen lankaa ja sitten tapahtuu sitä ja tätä...

Mutta olen ollut aina sitä mieltä, että liika varovaisuudesta ei ole haittaa.
kite

Viesti Kirjoittaja kite »

Mä olen noihin "kevyisiin muovikuppeihin" laittanut aina jonkun painon pohjalle etteivät pääse kaatamaan.

Pienistä koloista varmaan tulee nyt uniin kaikenlaista tämän lukemisen jälkeen. :O

Tosin meillä ainoat muovikipot, joita tulee on niitä sienisalaattikippoja, ja jos joku on nähnyt orpin mahtuvan sen alle, niin mä haluan siitä kuvan :smt003

Pienemmille olen laittanut niitä metallisia koirankuppeja, jotka pysyy hyvin pystyssä, eikä niissä ole kolojakaan -onneksi. :smt004
Vastaa Viestiin