Eviraan lähettäminen
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Eviraan lähettäminen
Mitenkäs linnun voi lähettää Eviraan avattavaksi? Onko jotain "virallista" kaavaketta, jonka voisi täyttää. Lähetetään ilmeisesti matkahuollon kautta? Ja mitähän mahtaa maksaa?
Kyseessä on harlekiinipeippo, joka oli mulla vasta vajaa 2 kk. Olisi hyvä tietää, ettei olisi mitään tarttuvaa, kun oli samassa häkissä muiden peippojen kanssa.
Kyseessä on harlekiinipeippo, joka oli mulla vasta vajaa 2 kk. Olisi hyvä tietää, ettei olisi mitään tarttuvaa, kun oli samassa häkissä muiden peippojen kanssa.
Raadon lähettäminen Eviraan
Varmasti joku on lähettänyt kuoleen linnun Eviraan avattavaksi. Lueskelin eilen noita sivuja, mutta pari asiaa jäi epäselväksi.
Pitääkö linnun olla "kokonainen" ts. jos lintu sairastaa ja se tarvii tappaa, miten se kuuluu tehdä tässä tapauksessa? Vesurilla vaiko jotenkin niin, että lintu jää ehjäksi? Yksi kana sairastaa ja olen alkanut epäilemään marekia. Jos se nyt kuolee tai tarvitsee lopettaa, haluaisin varmuuden sen sairaudesta. Kauanko lopullisten tulosten saaminen kestää? Sivuilla puhuttiin jopa neljästä viikosta.
Oireina meillä on apaattisuus, hidasliikkeisyys ja kömpelyys. Rotuna jättikoch, ikää n. 8kk, ei muni vielä.
Pitääkö linnun olla "kokonainen" ts. jos lintu sairastaa ja se tarvii tappaa, miten se kuuluu tehdä tässä tapauksessa? Vesurilla vaiko jotenkin niin, että lintu jää ehjäksi? Yksi kana sairastaa ja olen alkanut epäilemään marekia. Jos se nyt kuolee tai tarvitsee lopettaa, haluaisin varmuuden sen sairaudesta. Kauanko lopullisten tulosten saaminen kestää? Sivuilla puhuttiin jopa neljästä viikosta.
Oireina meillä on apaattisuus, hidasliikkeisyys ja kömpelyys. Rotuna jättikoch, ikää n. 8kk, ei muni vielä.
Re: Raadon lähettäminen Eviraan
mä olen lähettänyt dekapitoituja lintuja, eli pää vaan mukaan ruhon kanssa samaan pakettiin. muovipussia kaksin kerroin, tarpeeks sanomalehteä ympärille ja pakettiin. vastaukset on tulleet kyllä ihan muutamassa viikossa.
Meiltä kun vietiin yks raato sinne, niin kaikki osat vaan pakettiin mukaan. Ja jos kyseessä on harraste lintu täytä se lemmikki-ja harraste eläin lappu, älä tuotantoeläin puolen lappua. On meinaa halvempaa niin.
Meille vastaus tuli 1,5 viikossa ja lasku pariviikkoa sen jälkeen.
Ei muovia lähimmäksi raatoa, kun se pilaa näytteen nopeasti. Lähimmäksi jotain paperia tai pahvia ja vasta päälimmäiseksi muovi.
Ja sit jos joutuu säilyttämään ennen lähettämistä, ei saa pakastaa tai antaa jäätyä. Nollassa tai pikkuisen plussan puolella. Mut nää taitaa löytyä sieltä evirankin sivuilta. Kirjoitin kuitenkin. Olin itsekkin ihan hukassa kun etsin tietoa noista jutuista.
Mä sain myös hyvin neuvoja ihan kun soitin sinne eviraan.
Mä sain myös hyvin neuvoja ihan kun soitin sinne eviraan.
Mistä niitä lappuja saa? Mää lähetin joskus yhden raadon ja laitoin mukaan itse kirjoittamani lapun, jossa pyysin selvittämään kuolinsyyn. Hinta oli suolainen, yli sata euroa! Olin varautunut johonkin pariin kymppiin...sokeripussi kirjoitti:Meiltä kun vietiin yks raato sinne, niin kaikki osat vaan pakettiin mukaan. Ja jos kyseessä on harraste lintu täytä se lemmikki-ja harraste eläin lappu, älä tuotantoeläin puolen lappua. On meinaa halvempaa niin.
Eviran sivuilta. En oikein hallitse tuota linkkitämistä, mutta tais Hilta mulle linkittää sen tuonne pikkukysymyksiä osioon.
Mulle tuli sielt 60e lasku
Mulle tuli sielt 60e lasku
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Linkitänpä saman tähänkin ketjuun:
http://www.evira.fi/portal/fi/evira/lom ... itutkimus/
Siipikarjan kohdalta löytyy 'Tuotantoeläinten tautitutkimukset - tutkimuslähete' ja harraste- ja eläintarhaeläinten kohdalta 'Tutkimuslähete ruumiinavaukseen - harraste-eläintutkimukset'.
Ja tosiaan sokeripussi selvitti, että tuo harraste-eläinten lomake käy edelleen kanoille.
http://www.evira.fi/portal/fi/evira/lom ... itutkimus/
Siipikarjan kohdalta löytyy 'Tuotantoeläinten tautitutkimukset - tutkimuslähete' ja harraste- ja eläintarhaeläinten kohdalta 'Tutkimuslähete ruumiinavaukseen - harraste-eläintutkimukset'.
Ja tosiaan sokeripussi selvitti, että tuo harraste-eläinten lomake käy edelleen kanoille.