Johan pomppas!
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Re: Johan pomppas!
Onko muuten viiruilla yleistä, että ne tekevät "pesän", mihin munivat? Meillä nuo tekevät olkiin kuopan, johon munivat ja muutenkin tykkäävät maata siinä päällä. Eivät kylläkään haudo, harmi kyllä...
Minulla samajuttu vaikka munat jättäis sinne viikoks niin ei haudo
Usein pesäkopissa näyttää tältä
http://www.aijaa.com/v.php?i=5454784.jpg

Usein pesäkopissa näyttää tältä
http://www.aijaa.com/v.php?i=5454784.jpg
Tilannekatsaus....toinen hautova lopetti kesken, joten se siitä. Odotellaan tässä uutta yritystä
Toisella emolla kuudesta tipusta jäljellä puolet, siis kolme. Yhdelle kävi hullusti kun oli yön aikana päässyt väärälle puolelle, siis muiden viiriäisten sekaan ja ilmeisesti paleltunut
eli oma moka
Kaksi muuta vaan muuten heikkoja. Mutta nämä jäljellä olevat ovat sitäkin virkeämpiä. Mönkivät pitkin "aitaustaan" emon opastuksella ja tonkivat ruokalautasella innokkaana
Täydellä vatsalla onkin sitten hyvä painua emon alle huilimaan...hauskan näköistä touhua
No, tosin tämä ei poikkea mitenkään kananpoikien elämästä emonsa kanssa mutta on todella hauska katsella samaa toimintaa " miniatyyrikoossa" ! Että siltä osin hyvin menee.
Ai juu, sellainen huomio on pantu merkille että kun viiriäisiä haudottaa koneessa ja ne sitten oleskelevat omassa sopessaan lämpölampun alla niin ovat kieltämättä aika meluisaa sakkia! Jos eivät nuku, niin piipitys käy lähes jatkuvasti. Mutta nämä emonsa kanssa olevat, juuri ääntäkään ei kuulu. Pientä kujerrusta silloin tällöin. Että voi kai sen niin tulkita että ei lamppu emoa korvaa.
Hauskaa loppuvuotta kaikille

Toisella emolla kuudesta tipusta jäljellä puolet, siis kolme. Yhdelle kävi hullusti kun oli yön aikana päässyt väärälle puolelle, siis muiden viiriäisten sekaan ja ilmeisesti paleltunut

No, tosin tämä ei poikkea mitenkään kananpoikien elämästä emonsa kanssa mutta on todella hauska katsella samaa toimintaa " miniatyyrikoossa" ! Että siltä osin hyvin menee.
Ai juu, sellainen huomio on pantu merkille että kun viiriäisiä haudottaa koneessa ja ne sitten oleskelevat omassa sopessaan lämpölampun alla niin ovat kieltämättä aika meluisaa sakkia! Jos eivät nuku, niin piipitys käy lähes jatkuvasti. Mutta nämä emonsa kanssa olevat, juuri ääntäkään ei kuulu. Pientä kujerrusta silloin tällöin. Että voi kai sen niin tulkita että ei lamppu emoa korvaa.
Hauskaa loppuvuotta kaikille

Kyllä on hienoa lukea näistä "luomuviiriäisistä"
Onnea vaan ja menestystä myös tulevalle vuodelle viiriäisten haudontoihin! Jos jossain vaiheessa tuntuu siltä, että alkaa olla liikaa tipuja, niin veikkaampa että emohaudotut ja -hoidetut viiriäislapset voisivat olla aika kysytty myyntituote! Minua ainakin kiinnostaisi
Olis hienoa jos tuon haudonta- ja hoivavietin saisi yleisemminkin palautettua näihin "harraste"viiriäisiin!

Koska se vietti on kadonnut,tietääkö joku?siimis kirjoitti:Kyllä on hienoa lukea näistä "luomuviiriäisistä"Onnea vaan ja menestystä myös tulevalle vuodelle viiriäisten haudontoihin! Jos jossain vaiheessa tuntuu siltä, että alkaa olla liikaa tipuja, niin veikkaampa että emohaudotut ja -hoidetut viiriäislapset voisivat olla aika kysytty myyntituote! Minua ainakin kiinnostaisi
Olis hienoa jos tuon haudonta- ja hoivavietin saisi yleisemminkin palautettua näihin "harraste"viiriäisiin!
Kun linnut on alettu hautomaan koneissa kasvattaa isoissa tipuloissa sitten sullottu pikku häkkiin ja syötetty pelkkää munitus ruokaa soraa ja vettä sitten kun muninta harvene niin

Aivan mahtavaa, onnea!! Meilläkin kesällä viiru teki pesän ja muni sinne, mutta eivät kyllä hautoneet. Täällä saattais jokunen siitosmunien kyselijä olla keväällä.

Suorastaan kade olen, kun näin hienosti onnistui!!
Minä laittaisin sitten merkit näihin luomuna kuoriutuneisiin.
Minusta kannattaa seurata onko niillä helpommin hautomakuume ja en luopuisi niistä. Ja jos luopuisin, niin ihan kunnon korvausta vastaan!!
Kyllä niillä minun järellä pitäisi olla suurempi mahdollisuus hautomakuumeeseen, kun ovat itse emon kanssa kasvaneet!!
Sun pitää yrittää saada lisää luomutipuja ja ruveta levittää suomeen harrastajille "maatiaisviiruja"
Onnea!!!
Minä laittaisin sitten merkit näihin luomuna kuoriutuneisiin.
Minusta kannattaa seurata onko niillä helpommin hautomakuume ja en luopuisi niistä. Ja jos luopuisin, niin ihan kunnon korvausta vastaan!!
Kyllä niillä minun järellä pitäisi olla suurempi mahdollisuus hautomakuumeeseen, kun ovat itse emon kanssa kasvaneet!!
Sun pitää yrittää saada lisää luomutipuja ja ruveta levittää suomeen harrastajille "maatiaisviiruja"
Onnea!!!
Faktaa ois kiva saada..milloinkahan on todistetusti viimeksi tapahtunut luonnonhaudontaa...viiriäiset kirjoitti:Kun linnut on alettu hautomaan koneissa kasvattaa isoissa tipuloissa sitten sullottu pikku häkkiin ja syötetty pelkkää munitus ruokaa soraa ja vettä sitten kun muninta harvene niin![]()
![]()

Mä tilasin just pari englantilaista viiriäiskirjaa, joissa on aika mielenkiintoista tietoa viiriäisen historiasta ihmisen palveluksessa. Alunperin tämä japaninviiriäinen on kuulemma ollut arvostettu laululintu
Japanissa niitä on siis kasvatettu äänen vuoksi ja niille on järjestetty "laulukilpailuja" ja jalostettu erilaisia laulutapoja. Vasta 1900-luvun alussa on munien käyttö ruoaksi lisääntynyt ja olisko se ollut joskus 1940-luvulla kun munantuotannosta on tullut teollista toimintaa. Todennäköisesti viimeistään tällöin on lintuja alettu hautoa koneellisesti ja pitämään tuotantohäkeissä.
Kirjojen kirjoittajat kuitenkin molemmat mainitsevat, että vaikka viiriäistä yleensä lisätään hautomakoneen avulla, voi joku kana virittyä hautomaan, jos olosuhteet on otolliset. Ja ne otolliset olosuhteet olis ilmeisesti suuri aviaario, jossa piilopaikkoja ja mielellään aluskasvillisuutta. Vaikka kirjassa näin mainitaan, niin silti ilmeisesti hautominen on tosi harvinaista (vai onko harvinaista, että viiriäisille on järjestetty ne otolliset olosuhteet..?), koska tähän neljänteen painokseen oli koottu lukijoiden kokemuksia haudonnoista ja niitä ei sitten oikeastaan ollut. Oli yksi villin amerikkalaisen bob-white viiriäisen haudonta jossain lähimetsässä.. ja toinen kokemus kääpiökanan hautomista viiriäisenmunista. Mutta ei yhtään aitoa japaninviiriäisen haudontaa.

Kirjojen kirjoittajat kuitenkin molemmat mainitsevat, että vaikka viiriäistä yleensä lisätään hautomakoneen avulla, voi joku kana virittyä hautomaan, jos olosuhteet on otolliset. Ja ne otolliset olosuhteet olis ilmeisesti suuri aviaario, jossa piilopaikkoja ja mielellään aluskasvillisuutta. Vaikka kirjassa näin mainitaan, niin silti ilmeisesti hautominen on tosi harvinaista (vai onko harvinaista, että viiriäisille on järjestetty ne otolliset olosuhteet..?), koska tähän neljänteen painokseen oli koottu lukijoiden kokemuksia haudonnoista ja niitä ei sitten oikeastaan ollut. Oli yksi villin amerikkalaisen bob-white viiriäisen haudonta jossain lähimetsässä.. ja toinen kokemus kääpiökanan hautomista viiriäisenmunista. Mutta ei yhtään aitoa japaninviiriäisen haudontaa.
Mieletön juttu!
Olen aivan äimänkäkenä! Eihän sinä kirjassa vaan ollut mainintaa akvaarioiden koosta? Ois kiva kokeilla ittekin virittää vähän piiloja ja onkaloita jos vaikka tärppäis 

ja mä olisin onnellinen, ku noi mun viiriäiset lopettais ton hautomishössötyksensä. Toinen on nimittäin hurahtanut hautomiseen, kun poikanen kuoriutuu, niin se työntää sen pois ja sit mä vaan löydän jossain vaiheessa sen poikasen kuolleena. Eli se ei sit hoida. nyt odottelen seuraavia kuoriutumisia ja yritän ehtii saamaan poikaset itelle, jos ehtis pelastaa ne.
Toisen hautovan viiriäisen alta ei oo vielä yhtään tullut, muistankohan oikein, et viikon päästä pitäis siellä alkaa kuoriutuminen. Saa nähä, osaako se sit pitää huolen poikasistakin.
Toisen hautovan viiriäisen alta ei oo vielä yhtään tullut, muistankohan oikein, et viikon päästä pitäis siellä alkaa kuoriutuminen. Saa nähä, osaako se sit pitää huolen poikasistakin.