Se oli sitten eilen kanalan siivouspäivä, kaikki pois lattialta kun ei kestopehku ruvennut palamaan sitten millään (puru/turveseos) oli niin jäässä et oksat pois . Nyt on sitten vaan pelkkää purua ja paljon, luulis et kestopehku olisi palanut kun kanala on vain 5 neliötä ja kotkoja 9 kpl. Seinissä on eristeenä villaa ja lattia on rossipohja jossa villa eristeenä, niin no onhan toi kanala rakennettu 80 vuotta vanhaan kivi/hirsinavettaan. Lämpötila on pysynyt suht hyvin plussan puolella mut yli-20 pakkasilla pukkaa mennä pari astetta miinukselle onneksi lämpölamppu lämmittää.
Mä luulen että meidän pehku on kanssa lähtenyt palamaan. Täällä onkin nyt ollut lämpimämmät ilmat mutta nyt sai sammuttaa patterinkin kanalasta, mittari alkaa huitelemaan kesälukemia että joutuu kohta tuuletuspuuhiin .
Mä en ole tehnyt pehkulle mitään, mutta kanat saa paljon ruoantähteitä suoraan maahan. Tänään pistin huvikseni mittarin pehkun päälle ja kas, siinä olikin 14 astetta. Kaivoin vähän pintaa syvemmälle, niin siellä oli käteen tosi lämpimiä kohtia. Mulla on nyt ollut tipuille lämpölamppu ja lisäksi öljypatteri, joka menee päälle vasta, kun ulkona on yli -10.
Meillä ei pehku lämmitä vieläkään... mutta nyt kun säätiedotuksessa lupaa lauhempaa niin yritän vielä kerran... luulen että meillä ongelma on liian kuiva pehku joten lämmintä vettä kanalaan kantamaan. Toivottavsti nyt lähtis palaan!
Mun pehku palaa Just kävin kanalas ja työnsin käteni turpeeseen.. Ja selkeesti yli kädenlämpöstä oli Ajattelin kun lämpötila rupes oleen +8 tienois, et se johtuu vaan säiden lauhtumisesta
Meillä kans tuntuis että pehku palaa On ihan selkeästi lämmintä. No mä kyllä kostutin sitä reilusti ja lisäsin turpeen sekaan pellavakuiviketta ni johan rupes lämpenemään
Meillä kanssa palaa pehku ihan kunnolla nyt. Pehkun sekaan menneet kaurat kasvaa . Ovia ollaan plussakeleillä pidetty vallan auki ettei kanoilla oo ihan kesähelteet . Nyt onneks jo vähän lämpes mutten täältä Rukalta käsin huomannut kanavahdilta kysyä paljonko nyt oli kanalassa lämpötila kun siellä pikkupakkasille oli jo kääntynyt. No, pääasia ettei tarvi enää sähköllä lämmittää. Tosin nuukat oli saaneet säästettyä omassa sähkönkulutuksessa kun mittari luettiin niin ei tullut tasauslaskua vaikka oli koko kanala tullut lisää eli valaistus+lämmitys, jipii
Ompa kiva kuulla!!
Minullakin oli nyt lauhemmalla ovet auki eteiseen. Onnessaan jaloittelvat siellä ja silti kanalan katossa oli +5. Ja ei minulla edes pala mitenkään hulluna.
Se on vain aikamoinen patteri vaikka palaa hitaasti.
Vettä pitää olla enemmän. Ilmeisesti välillä käy liian lämpimänä.
Nyt aukaisin räppänät , että tuulettuu.
Meillä alko nyt kanssa pehku toimimaan! Viime kesästä yrittäny saada toimimaan mutta nyt! Kyllä oli kanalassa lämmin ja pöyhin pehkua ja höyry vaan nousi. Kyllä siinä kestikin sitten kaaaauan!
täällähän on nyt monella lähteny pehku palamaan! Meillä myös pehku alkoi jo palamaan mutta sitten tuli heti kova pakkas päivä perään niin sammui, ei ilmeisesti ehtiny lähtä tarpeeksi isolta alueelta tai jotan... Vieläköhän sitä jaksais yrittää kun nyt on taas lauhempaaki luvannu.
Mukavaa, että kestopehkut höyryää niin monilla onnekkailla. Mulla taitaa alusta olla liian kuivana,tosin aamulla huomasin kanasten omatoimisesti kastelleen alustaa: koko juomavesisäiliö oli nurin lattialla. Hyvä kun ottavat asian hoidon omiin siipiinsä kun emäntä ei tunnu saavan "paloa" aikaan. No , lämpöä silti tuollaset 14 astetta lampun avulla.
Lämmöstä puheenollen:olen kovassa tyrniskuumeessa.Oiskohan Omenalla lääkettä vaivaan?