Kestopehku...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
harrastaja

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Vardenji eiks se ookin hauskaa hygienia passi taskussa ja annas olla seuraavana hetkenä me tuolla kanalassa tongimme sitä mitä ei niissä tehtävissä saa olla.Sanoo kuin tyttäreni kun kokki koulun kävi ja meni puutarhakouluun et nyt ei katella paljonko on multaa kynnenalla kun kukkia istutti .
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

On tämä kyllä aika salatiedettä...
Jos ei ole minulla syttynyt uudestaan, koitan hiiva kikkaa minäkin!!
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mä kaivoin eilen lantalasta höyryävää palavaa hevosenpaskaa ja kippasin sitä kanalaan puhtaan turpeen alle. Saa nähdä miten käy, toivottavasti jäinen turve ei "sammuta" sitä.

Periaatteessa kestopehkun (=kompostin) pitäisi olla yksinkertainen asia. Se palaa kun kerros on tarpeeksi paksu, on tarpeeksi typpeä ja happea ja sopiva kosteus... ja aloituslämpöä sen verran että syttyy. Harmi kun se ei käytännössä ole niin yksinkertaista!

Jos ei meillä pehku syty, niin lisään paksuutta ja kääntelen ahkerasti, että saa happea. Onneksi meillä riittää palavaa hevonkakkaa lantalassa :smt003.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Mulla onnettomalla kun ei oo ikinä ollu ees kompostia, niin oon vähän pihalla. Miksi kanojen kestopehkua pitää käännellä? Käännelläänkö kompostiakin? Lampaitten pehku on niin yksinkertainen systeemi, että raivostuttaa tuo kanojen pehku ja sen toimimattomuus. :smt013
Pitäisköhän itsekin nakella kanalaan hevosten karsinoista lannat ja märät purut? Miksi hevosten kestopehku ja tietysti myös lampaiden, jota ei saakaan käännellä, toimii nimenomaan ilmattomassa tilassa ja kanoilla sitte pitäs ilmata sitä?
Suvianne

Kyllä sitä hevosten ja lampaidenkin saa käännellä, vaan sillon sitä pitäs käännellä alusta asti ja kokoajan.
Se toimii kääntelemättäkin, mutta muistuttaa lähinnä mädätystä. Sekin tuottaa lämpöä.
Niitä ei siksi käännellä kun alat on isompia ja mukana pitkää heinää ja olkea joka vaikeuttaa. Jos yhtäkkiä meet käänteleen, sieltä voi nousta tappavan myrkyllisiä aineita. Vuohia on esim kuollut sellaiseen.

Kanalan kestopehku on kompostoituvaa ja hapen kanssa toimivaa. Ei mädäntymistä. (tunkio on myös sana joka oikeasti tarkoittaa kääntelemätöntä, mätänevää. Kun taas kompostia nimenomaan käännellään)

Moni sekoittaa kompostin ja vanhanajan tunkion, keskenään. Tunkiota ei käännelty ja haju oli mahtava.
Kompostia käännellan ja sitä voi vaikka pitää sisätiloissa ilman hajuhaittoja.
Valmiskompostoreiden heikkous on vaikea käänneltävyys. Sellasta ostaessa pitäs aina ottaa huomioon miten käännellään.

Eli kääntely on olennainen osa kompostin hoitoa! :)
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Hevosenlannan ja kai myös lampaanlannan koostumus on sellainen (kuitua ja hyvä mikrobikanta), että ne alkavat helposti itsekseen palamaan kestopehkussa. Ja kun alla on paksu imevä kerros, niin ylimääräinen kosteus painuu sinne eikä jää palavaan kerrokseen.
Kanankakka on erilaista, joten ehkä siksi se ei niin helpolla pala. Vaikka kanat kuinka ahkerasti kääntäisivät pehkua :smt002.
Tämmöinen käsitys mulla on, en tiedä onko oikea tai sinne päinkään...
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Turvepaali meni kokonaan kanalaan ja tehostin on muhimassa hetken että ehtii kivet taas uunissa kuumeta. Kävi mielessä toi hapanleipätaikina... Vielä kuukausi sitten oli vanhaa taikinaa litra pakkasessa ja sehän alkaa käydä heti sulattamisen jälkeen. Oliskohan siinä ainesta herätteeks? :smt017
Vien kivet ja herätteen vielä tänään kanalaan ja odottelen huomenaamua jännityksellä. Huomenna olis kans tarkotus sekoitella kanojen avustuksella turve pehkuun. Oli kuttujen puolellakin lämpö laskenut ja vaikka tytöillä onkin mahdoton talviturkki, ei ole niidenkään kiva palella. :smt009 Vien niillekin vielä lämmintä juomavettä illaks, niin on mukava juoda 'kuppi kuumaa' ennen maate menoa :smt003
Turpeen hinta 40 kg paalista oli Forssassa K-raudassa 12,90. Pakattu muoviin, ulkomitat n. 100x50x40 cm. Kanala on mäen alla ja tuli lapsellisuudessa istuttua painavan paalin päälle ja laskettua mäkeä navetalle :smt005 Hyvin liukuu eikä peppu palele \:D/

Muoks, Kiviämpäri ja heräte kanalassa. Oli pakko peitellä herätettä, kun haisi niin vahvasti... :smt101 :smt078
Otin kans pihakoiran ulkoeteiseen yöks, äiti soitti et 'Ota ihmeessä Minttu sisälle kun ovat yöksi luvanneet -20! Kai kanat on lämpimässä!?' :smt002 Onneks äiti tykkää mun eläimistä :smt044
mervi.i.

Viesti Kirjoittaja mervi.i. »

Ei käy, ei porise, eikä pärise meidänkään pehku, vielä :smt013 ,,, jospa huomen, toivon totisesti. Kaikki niksit tehty. Meillähän meni jo viikolla tuo -30 rikki. NO, kaikki kiva harrastus tietty maksaa, sen saamme varmasti tuta sähkön tasauslaskussa keväällä,,, kanalassa kuitenkin reilusti plussaa ja munia tulee joka kanalta :smt023
,,, nyt miinusta vain ja ainoastaan 14, oh-hoh,,, siis pihalla.
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

Meillä on nyt lisätty turvetta kasa kanalaan (ostettiin iso pyöröpaali mikä makso agrissa joku 75-80 eukon välillä) ja seattu mukaan vähän palavaa kompostia ja kasteltu kuumalla vedellä. Löydettiin myös yksi öljypatteri lisää (osta vanha talo, saat kaikki kivat ja huonot jutut kaupan päälle :smt005 ) ja lisättiin se kanalaan. Yöllä oli käyny pakkasen puolella kanalassakin :smt009 . Nyt pysyy takuulla plussalla ku kunnon patteri hönkää :smt023 . Toivottavasti saadaan nyt kanssa pehku toimimaan!
piipo

Viesti Kirjoittaja piipo »

Oon silmä kovana seurannu tätä ketjua... Meillä ei siis myöskään pehku pala. kaikenlisäksi olen vielä ensikertalainen tän pehkun kans... Huojentavaa sen sijaan on kuulla (tai näi viesteistä olen ymmärtäny) että mahikset saada pehku palamaan vielä on...? Nyt oon vieny takassa kuumennettuja vuolukiviä, hiivaa ja omppu mehua pehkuun... Lisäksi otin pehkua myös sisälle, jos siitä sais sitte "alun" kanalaan...? Onkohan ihan tuhoon tuomittu ajatus? No yritys ainaki on kova, mutta tiedä sitte siitä tuloksesta...
Tälli

Viesti Kirjoittaja Tälli »

Kuinkahan oliskohan tuasta Hyvinkäyneestä 2v. vanhasta simasta hyätyä vai haittaa kanalan pehkun herättees..? :smt017 sitä kun näyttää olevan tuala 6 litraa :smt030 :smt003
Suvianne

Luulen että simat ja kaikki joka vähän kastelee ja toimii eväänä mikrobeille on hyväksi!
Minä säästin jopa perunankeitin veden eilen ja se on yön ässehtinyt jukurttien ja muun jätteen seassa.. Laskiämpäri ainakin melkeen kuohuu :smt005
Sitä valelen kuivimpiin kohtiin...
piipo

Viesti Kirjoittaja piipo »

Mulla on saattanut lähtä osa pehkua pohiseen... Kun raotin sitä kohtaa mihin illalla laitoin ne vuolukivet niin sieltä nousi höyry!!!! Nyt äkkiä lämmittämään lisää vuolukiviä ja kasteleen ympäristöäki omppumehu/hiivalla. Voi että kun se nyt lähtis palaan kunnolla!!!
Karhurouva

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Voisikohan tosiaan laittaa keittiön kompostiastiaan kertyvän tavaran kanojen pohjiin? Meillä nimittäin ulkokomposti taisi jäätyä jäpsähtää näillä parinkympin pakkasilla, ja toisaalta vettä koitan kannella tuohon kanalan pohjaan, kun ei se onneton vieläkään tee mitään... Joskus olen myös kompostia käynnistellyt niin, että laittanut sellaiseen 5-10-litraiseen kanisteriin kuuman veden, ja haudannut sen sitten kompostiin. Vielä en sitä ole kanalassa kokeillut.
Kotkottaja

Viesti Kirjoittaja Kotkottaja »

Kiva kuulua tähän "pehkunherättelykerhoon" Olette siis ainoita jotka eivät ehkä pidä minua kovin epänormaalina kun avaudun minun keinoistani :oops: Olen nimittäin miettinyt tuolla navetassa häärätessäni että "Sodassa, rakkaudessa ja kanalan lämmittämisessä on kaikki keinot sallittuja" Siis pehkuun on lisätty pissaa ja vettä, miinoitettu kuumavesipulloilla, käännelty (ei liikaa), haettu lumen alta lehtiä, lisätty turvetta, sekoiteltu sekaan kanin vessa-astioiden tuotokset EIKÄ toimi :smt010 . Ennen pakkasia pehku jylläsi. Silloin sinne oli lisätty puiden lehtiä runsaasti. Kompostiheräte on vielä kokeilematta. Kokemuksia? Paikallisessa Maatalouskaupassa kehuivat että Biolanilla on täysin luonnonmukainen sellainen. Tuoteseloste kertoo kuitenkin tuotteen sisältävän luujauhoa :shock: Hullun kanan tautia en haluaisi :smt017
Vastaa Viestiin