Pikku kysymykset

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Mimi30

Re: Pikku kysymykset

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

Kiitoksia vastauksista! :smt001
Tuntuu että sukulaiset,tuttavat ja ystävät oottavat melkein enemmän niitä munia kuin me itse.. :smt042 Tää on vähän niinku silloin ku oli itellä laskettuaika lopuillaan ja kaikki kyseli että "no,joko??" :smt042
viiriäiset

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

Elikkäs mites suur kanaloissa kun kuulin väitteen että valo jakso on sellainen että 2krt vuorokaudessa tulee aamu? Siis kanat luulisi että nyt on aamu ja tekisivät aina munan jopa 2krt vuorokaudessa. Mutta yli energiapitopisella ja ravitsevalla ruualla on joittenkin kanat tehneet 2 munaa päivässä kun käyvät yli kierroksilla mutta kanahan vaatii sen 12h valoa ja jos valoa olisi n 3-4h niin ne alkais tauolle. Ja esim lattia kanaloissakin on nokkimis järjestys ja jos ruokailu aikaa on niin vähän niin n 10% olisi ilman ruokaa ja kuolisi sitten taas seuraavaksi heikoimmato olisi ilman ruokaa tosin pienempi määrä mutta kumminkin. Hän ei uskonut kun selitin että kana tarvitsee sen 12h valoa jotta munii ja suorittaa päivä rutiinit. en ole ikinä kuullut tollasesta suur kanalasta??

Sitten vielä se varsinainen kysymys: voiko kanojen ruokaan laittaa jauhettua multi tabsia jos epäilee ravinnon heikohkoa ravinto arvoa? olen pari kertaa laittanut murusen ruuan sekaan ja muutoksia ei ole havaittu kun että sulat kasvaa takasin mutta ne johtuu varmaan lampusta ja ruuasta
aurinkomäki

Viesti Kirjoittaja aurinkomäki »

Kyselisin ilkajokisten muninnan aloittamisesta eli odottelemme kovasti josko meidän nuorikot rupeaisivat pian munimaan kun ikää on nyt 23 viikkoa?? Meidän vanhemmat ilmajokiskanat kun aloittivat 18 viikkoisina :smt045 En tahdo mennä kaupasta munia ostamaan periaatteestakaan kun eihän se nyt vaan sovi että kanankasvattajat ostaa munat kaupasta :smt018
Ruokinnan pitäisi olla kohdallaan saavat munitusrehua, kauraa, ohraa, soraa, kalkkia ja kaikki kotiruoan jämät joka päivä. Aika vähiin on jäänyt nyt munasaldo kun vaan yksi kana munii :smt012
lautapihti
silkki

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Taitaa olla suuri syyllinen tää vuodenaika kun eivät ala munimaan,eikä näytä auttavan vaikka pitäis valoa päällä kuinka pitkään.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Meilläkin keväälliset nuorikot pitää paussia ruokinnasta ja valosta huolimatta. Kyllä se munantuotanto siitä jonkun viikon päästä taas alkaa, ja aina voi itteään lohoruttaa sillä että haudonnat onnistuu sitte ens vuonna paremmin kun nyt saavat vähän huilia!
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

äää... otan sanani takasin:
Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Frouvat oli päättäneet munia piiloon! Vai olikohan kuvitelleet alottavansa hautomista? :smt037
Bean

Viesti Kirjoittaja Bean »

Ovatpas mukavan pesäpaikan löytäneet. :)
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

HehHehHee! Frouvat ovat puijanneet mummaa oikein onnistuneesti :smt005
viiriäiset kirjoitti:Sitten vielä se varsinainen kysymys: voiko kanojen ruokaan laittaa jauhettua multi tabsia jos epäilee ravinnon heikohkoa ravinto arvoa? olen pari kertaa laittanut murusen ruuan sekaan ja muutoksia ei ole havaittu kun että sulat kasvaa takasin mutta ne johtuu varmaan lampusta ja ruuasta
Mitäs teidän kanat syövät? Paljolti riippuu ruuasta, että tarvitsevatko vitamiinitäydennystä. Jos tarvitsevat, niin ehkä (eläimille) / siipikarjalle tarkoitettu valmiste olisi näppärämpi, kun ei jäisi annostuskaan arvelun varaan.
viiriäiset

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

No sellaista mössöä jossa : soijaa, jtn lihaa-makkaraa, kauraa, makaroonia, hampunlehtiä ja siemeniä välillä, perunaa yms kivaa ja sitten kauraa ¨ja kalkkia sekä vähän rehua mutta ei yleensä. Kyllä noita ruuista varmaan saavat tarpeeksi mutta ajattelin kun oli yhessä v aiheessa vähän liian yksi puolista niin heitin yks neljäsosa tablettia sekaan. Meillä kanat syövät oikeastaan kaikkea mutta kaiken perustana on kaura ja soija siihen asti kun se 2kg purkki riittää
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

Kanoista mulla on kokemusta, mutta kukoista ei niinkään, eli: Mitä vitsiä se mun ykköskukko puuhaa aina aamuisin? :smt065 Nokkii kaikki kanat alas orrelta ja kyörää niitä tuhatta ja sataa pikin kanalaa, kiekuu pari kertaa ja taas juostaan. Päivällä ollaan ihan herrasmiestä ja iltaisin kaikki niin sulassa sovussa orrelle vierekkäin: kakkoskukko kainaloon ja unten maille. Minun päälleni ei ole käynyt ja helppo käsitellä. Mikä lie testosteronimyrsky? Onkos kaikki kukot tuollaisia, vai vainko tämä? On jo puolitoistavuotinen.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Se sun kukko herättää kanat ja sit sen jälkeen se haluu polkee niit. Aamu *piip* siis :smt003
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

No, niin mää vähän aattelin. Kanat vaan on vähän nuorikoita vielä ja keltään ei saa. Sais vähän olla lempeämpi vaan.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mun kukot tekee ihan samaa. Jospa se sitten kukoillakin on mahoton aamujöpötys ja siksi ovat kiihkeitä :smt003
uusikananen

Viesti Kirjoittaja uusikananen »

Joo, näin on :smt003 Valot ku räpsähtää päälle aamulla, nii Väiski on välittömästi jonku rouvan selässä... Toiset ne tykkää vaan valot päällä... :smt005
sokeripussi

Viesti Kirjoittaja sokeripussi »

Mitenkäs kun olen huomenna viemässä meidän Silla rassun raadon eviraan tutkittavaksi niin onko joku kaavake mikä tarvitsee täyttää ja viedä mukaan. Ajattelin itse sen sinne viedä. Olen yrittänyt etsiä tuolta eviran sivuilta, mutta siellä on ihan liikaa kaikkea niin en löydä siitä tietoa. Jos joku osaisi kertoa.
Vastaa Viestiin