kanalan lämmittimistä

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

reetta

kanalan lämmittimistä

Viesti Kirjoittaja reetta »

talvi tulloo.. näin joskus jossain myynnissä sellaisia eläinsuojiin tarkoitettuja lämmittimiä, jotka olivat kuin pattereita, siis sellasia litteitä, ilman mitään ilmarakoja joihin pölyä voisi mennä. nyt en löydä ainakaan täällä itsestään ilmoittavien nettikauppojen valikoimista moisia. onko kellään kokemusta hyvästä, paloturvallisesta kanalan lämmittimestä? mulla on ollut ihan tava öljypatterit kanalassa tähän saakka, mutta en enää halua riskeerata niillä. aina saa olla putsaamassa.
anyone? onko tietoo? hintaakin saa olla, kunhan on paloturvallinen ja tehokas.
Jemuli

Re: kanalan lämmittimistä

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Meille tilattiin sähkömiehen kautta. Siis sähkäri tilasi jostain sähkötukusta ja hintaa oli ja toimitusaikakin oli mun mielestä aika pitkä, mutta voi ainakin olla turvallisin mielin
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Minulla on ihan kuivantilan öljytäytteinen lämpöpatteri kanalassa. Se on semmoinen litteä, eikä siinä ole mitään rakosia. Siinä on ylikuumenemissuoja, joten jos termostaatti menee rikki, niin siitä katkeaa virta. Se on tarkoitettu sisätiloihin, mutta meillä ei kanalassa ole kamalan kosteaa niin olen uskaltanut sitä sielä pikkulämmöllä pitää pahimmilla pakkasilla. Patterissa on jalat, ja sitä voi siirrellä esim. siivouksen ajaksi. Tätä olen käyttänyt moooonia vuosia, ja nyt hmmaan vielä toisenkin, samanmoisen ;)
Kalle
bankiva

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Aivan tavallinen öljytäytteinen lämmitin, varustettuna väljillä lamellienväleillä (so tiskiharja menee vaivatta läpi). Tehoa meidän lämmittimessä on max 800W ja voi käyttää pienemmälläkin teholla (termostaatti), kosteusluokitus IP30 tai enemmän. Ei ole kallis mutta turvallinen, ei kuumiä pintoja.
jonsku

Viesti Kirjoittaja jonsku »

minäkin kaipailisin tietoa lämmittimistä :) ensimmäinen talvi viirujen kanssa edessä, ja niiden pärjääminen mietityttää :smt017

Meillä muutama viiru ja kani vanhassa navetassa, normaalisti ponit myös antamassa lisälämpöä, mutta nyt tarvisisi talvi pärjätä ilman ponien tuomaa lämpöä. Sähkömies suositteli säteily lämmitintä, koska eristämätön tila. Mieleeni tuli kuitenkin, että mahtaako sätelylämmitin pitää veden sulana?
Kalle
bankiva

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Säteilylämmitin lämmittää ain oastaan kohteen, mihin se on suunnattu, ei ympäröivää ilmaa. Hyvä laite mutta ei ilmeisestikkään oikea haluamaasi tilaan.
Pikkukana

Viesti Kirjoittaja Pikkukana »

En löytänyt haulla kaasulämmittimistä asiaa, ja lämmityksestäkin oli useita ketjuja, mutta kokeillaan tähän.

Toimisiko kaasulämmitin pienessä eristetyssä kanalassa? Meille on tipuset tulossa vasta keväällä, mutta kanamökin suunnittelu on parhaillaan meneillään ja lämmityssysteemit olisi hyvä huomioida jo tässä vaiheessa. Ideana olisi tehdä mökki samaan tyyliin kuin Silvia Sommarlatin (upeassa!) kanalassa, eli hoitopuoli olisi erikseen. Lämmittimen voisi siis sijoittaa tälle vähemmän pölyiselle puolelle.

Mökki tulee näillä näkymin sellaiseen paikkaan, että sähköt pitäisi vetää noin 20 metrin päästä, ja ongelmaksi muodostuu kalliomaa eli maahan sitä kaapelia ei saisi helpolla kaivettua. Lisäksi miehen työn vuoksi kaasupullot olisivat meille ilmaisia, joten sikäli ratkaisu olisi edullinen mikäli vain muuten sopii kanasille.
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

Jos tila on tiivis, niin vähän huono, lämmitin polttaa tilasta hapen, tuottaa hiilidioksidia ja paljon kosteutta. Ei siis hyvä. Toimiakseen se vaatisi, että ilma tuotaisiin erikseen polttimelle ulkoa ja palokaasut johdettaisiin hormia myöten ulos. Englannissa lämmittävät kaasulämmittimillä koteja ja ihmettelevät miksi ikkunalaudoilla kasvaa lakkisieniä, juuri kosteuden takia. En tiedä olisiko toimivia polttimia tarjolla.
reetta

tsekatkaapa tämän sivuston eläinsuojien lämmitin. näyttää aika hyvältä.
www.infraheat.com
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Huh, 185 euroa... Kukkuu...

Tuo Tehdas on tuossa 4 km päässä, onkin sinne tässä asiaa kun pitää samassa tilassa olevasta postista hakea paketteja. Olisikohan niillä jotain alennusmallia meikäläiselle.....

Muistelen nähneeni tuon erään hevostallin varsomiskarsinan katossa. Tammat aloittivat varsomisen aina helmikuun aikaan, ja tuossa karsinassa aina tuota lämmitintä pidettiin silloin päällä. muistan, että se kärysi päällelaitettaessa melkoisesti. Tietty puhtaanapito on tuommoisissa tosi tärkeä juttu.
malla

Viesti Kirjoittaja malla »

Joo paitsi että 185 e PLUS alv 23 %... Sain itse tänään firmalta vastauksen laitteista kyseltyäni. Pari kappaletta ostamalla tulisi rahtivapaasti.
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mä olen mietiskellyt, että jos tekee uutta pientä ankkalaa tai kanalaa tms. niin voiskohan niihin laittaa latialämmityksen? Kestopehkuhan on sellainen, mutta ankat läträävät niin paljon että en usko että se niillä toimisi. SIis itse suunnittelen leikkimökin kokoista ankkalaa.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
reetta

mä tilasin nyt sitten semmoset matalalämpöpanelit kanalaan. pari sataa per kappale oli hinta, mutta toisaalta paloturvallisesta, pölyiseen ja kosteaan tilaan tarkoitetusta lämmittimestä maksaa sikäli mielellään, että sitten voi olla rauhallisin mielin. ja kun noita elukoita on ottanut, niin täytyy niistä huolehtia makso mitä makso. mun kanala on vanhassa navetassa, eikä se tosiaan ole mikään lämmin tila pakkasilla. toimitus kuulemma parissa päivässä. katotaan sitten, millaisia ovat käytössä.
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Täällä jollain oli puukiuas kanalassa lämmittimenä. Tietenkin niin, etteivät kanat päässeet itseään siihen polttamaan. Muistaako joku tämän? En nyt löytänyt sitä juttua, enkä muista millainen kanala oli kyseessä.... Mua vaan pikkuisen kiinnostais laitattaa mein ylimääräinen kiuas tonne kanojen lisälämmöksi, jos todellakin tulee vuosisadan pakkastalvi.
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

No, nyt on kanalassa öljytäytteinen patteri. Maksoi Starkilla 53 euroa. Ei taida olla IP-luokiteltu ollenkaan. Kiinnitimme sen seinälle aika korkealle. Termostaatti on peltisessä rasiassa jossa on pieniä rakoja. Se on ainoa kriittinen paikka ja ajattelin suojata sitä vielä jotenkin irtopölyltä. Pinta pysyy suht matalalämpöisenä varsinkin kun yritämme pitää kanalassakin vain viittä astetta plussaa. Pysyi kanala plussalla ilman erillistä lämmitintäkin: katossa 60 W:n hehkulamppu, ulkona -8 ja sisällä +5 astetta. Ompahan valmiina kovempia pakkasia varten.
Vastaa Viestiin