Vaisu kana
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Vaisu kana
N.3kk:n ikäiset kanat ja kukko on kehittyneet hirmu hyvin koko meillä oloajan ja myös tämä tullessa paksuin rouva kunnes alkoi tämä vaisu kausi. Ei hypi orrelle eikä oikein kopinkaan päälle. Makoilee paljon ja siinä pörhistelee sulkiaan. Syö kuitenkin muiden kanssa ja juokin,kuopsuttelee pehkuja ja mitä muutkin normaalit kanat tekee. Tuo vaisuus ja pienikokoisuus vaan vaivaa minua.On siis n.1/2 puolet muiden koosta.toki meillä on toinenkin pieni,muttei sentään tälläinen sinttin.
Täältä lukeman perusteella marekia? Teenkölopullisen virheen jos erotan tuon kanan muiden joukosta ja otan erityistarkkailuun sisälle? Muut käyvät tökkimässä silloin tällöin kun tämä käy makuulle. Saattaa kuopsutella itseleen pesän ihan mihin kohtaan tahansa aitausta vaikka muut on tarkkoja nukkumapaikastaan...
Täältä lukeman perusteella marekia? Teenkölopullisen virheen jos erotan tuon kanan muiden joukosta ja otan erityistarkkailuun sisälle? Muut käyvät tökkimässä silloin tällöin kun tämä käy makuulle. Saattaa kuopsutella itseleen pesän ihan mihin kohtaan tahansa aitausta vaikka muut on tarkkoja nukkumapaikastaan...
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Re: Vaisu kana
Voi, onpa harmillista. Jos muut eivät varsinaisesti noki ja kiusaa joka käänteessä, niin erottaminen ei siinä mielessä ole tarpeen, koska jos se on marekia, niin se on tarttunut jo niihin muihinkin. Toisaalta taas pörhistely kertoo myös kylmyydestä ja lämmin tila tekisi varmasti potilaalle hyvää. Ovatko teillä vielä siis ulkona, kun aitauksesta mainitsit?
Joskushan noita pienikasvuisia ilmaantuu, mutten muista onko kukaan niitä sitten tutkituttunut, kun ovat kuolleet/jouduttu lopettamaan. Ennuste on huono eli eivät ole yleensä pitkäikäisiä
Joskushan noita pienikasvuisia ilmaantuu, mutten muista onko kukaan niitä sitten tutkituttunut, kun ovat kuolleet/jouduttu lopettamaan. Ennuste on huono eli eivät ole yleensä pitkäikäisiä

Ei siis ole ulkona enää,ihan iso aitaus tai perempi sana voisi olla häkki noille pitsipunteilla on.
Vaisu on tänäänkin vielä,soitin sitten kunnan ell. joka saa diagnoosissa auttaa. Marekia vaan nyt epäilen jo itsekkin.
Tänään oireina tullut pyllähdys eli kaatuu jaloilta pyllylleen josta jää sitten makoilemaan. ylös noustessaan joutuu siipiä levittämään eli ei kovin hyvältä vaikuta. Jaloissa ei myöskään ole kovin kummoista puristusotetta. Jos ei tästä nyt parane saa Lyydia lähteä muualle kanastelemaan
Vaisu on tänäänkin vielä,soitin sitten kunnan ell. joka saa diagnoosissa auttaa. Marekia vaan nyt epäilen jo itsekkin.
Tänään oireina tullut pyllähdys eli kaatuu jaloilta pyllylleen josta jää sitten makoilemaan. ylös noustessaan joutuu siipiä levittämään eli ei kovin hyvältä vaikuta. Jaloissa ei myöskään ole kovin kummoista puristusotetta. Jos ei tästä nyt parane saa Lyydia lähteä muualle kanastelemaan

Tungen tähän samaan ketjuun kysymykseni kanssa. Keväällinen jättikochkana on kumman apea. Se on aina ollut lauman kiivasluonteisin, joka komentaa kaikkia muita ja nokkii kaikkia. Sen suurta herkkua ovat pähkinät. Nyt ei kuitenkaan pähkinät kelpaa, muut syövät niitä, mutta tämä vaan katselee. Eilen kyllä näin sen syövän muuta ruokaa. Se ei enää haasta riitaa, vaan olla möllöttää omissa oloissaan. Pari aamua sitten se makasi kuin kuollut ja nousi ylös vasta kuin sitä mentiin katsomaan.
Siis muuta "oiretta" ei ole kuin apeus ja kiltteys. Mikä vaivaa Hortensiaa?
Siis muuta "oiretta" ei ole kuin apeus ja kiltteys. Mikä vaivaa Hortensiaa?
Lyydia rouvan kuulumisia. Apea oli ja laihtui kovin,mutta extra ruokinnalla parantui ja nyt kuljeskelee muiden mukana ja on taas normaalin kokoinen. Kumma juttu ei voi muuta sanoa. Kovin korkealle orrelle/pesälle ei vieläkään kyllä hypi.
Meillä vaisu kananen löytyi pe-aamuna kuolleena
Tänä aamuna se lähti matkalle koti Eviran tutkimuspöytää. Haluan tietää, mikä vei Hortensian.

Tänä aamuna se lähti matkalle koti Eviran tutkimuspöytää. Haluan tietää, mikä vei Hortensian.
Hei nina. Voikko vaikka ilmoitta sitten mihin se sinun kana kuoli kun meillä sattui juuri samanlainen kuoleman tapaus kanalassamme ja olisi kiva tietää mihin päättyi tämän kanan elämä 

Tänään tuli Hortensian tulokset Evirasta. Syypää oli marek
"kana on ravitsemustilaltaan erittäin laiha (tämän tiesin). Höyhenpeite on hyväkuntoinen. Jalat ja luusto ovat normaalit. Maksa ja perna ovat kasvainmaisesti suurentuneet. Ruuansulatuselimistö on lähes tyhjä. Tutkimustulos: kasvainmainen Marekin tauti."

"kana on ravitsemustilaltaan erittäin laiha (tämän tiesin). Höyhenpeite on hyväkuntoinen. Jalat ja luusto ovat normaalit. Maksa ja perna ovat kasvainmaisesti suurentuneet. Ruuansulatuselimistö on lähes tyhjä. Tutkimustulos: kasvainmainen Marekin tauti."

Mua huolettaa nyt tää ihana uusi kukko... Se ei syö!
Yritin tarjota eteen ruokaa, tarjolla on koko ajan vähän kaikkee, mutta mitään se ei syö. Maistaa vähän ja jättää sikseen.
Tätä on jatkunu ny luultavasti muutama päivä mutta huomasin äsken navetassa käydessä tän. Kupua en löytäny, on varmaan aivan tyhjä... Juo kyllä paljon, joten ajattelin viedä vielä ennen töihin menoa sille maitoa, josko se siitä sais vähän ravintoa.
Onko kellään tullu vastaavaa vastaan? mitä mä voin tehdä?!

Onko kellään tullu vastaavaa vastaan? mitä mä voin tehdä?!
Asia tais selvitä. Raukalla on krapula. Ei enää ikinä oluen mäskiä kanoille. 

- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Maitohan ei ole kanoille sopivaa, koska siitä voi olla seurauksena ripuli. Piimä, jogurtti ja viili sopivat paremmin.
Mun alkaa usko loppua, Lance nukku pois eilen illalla. Töiden jälkeen sain nielemään pikkutipan kunnolla ravistettua ja hiilihapotonta jaffaa enkä juur lainkaan maitoo(huomasin hiltan kommentin vasta kukon kuoltua). Kukko vaan nukku 3-4 tuntia ja sitten alko kouristelemaan, heiluttaan päätään ihan outoihin asentoihin ja sit kuoli
Nyt on kylmässä odottamassa eviraan lähetystä. Vielä en oo tänään käyny aamun jälkeen kanalassa, kun vasta tulin kotiin töistä. Äiti sano et alkoholimyrkytys, mulla on käyny mielessä niin marek, salmonella, suolitukos ym. 
Tuntuu tää kevät olevan ihan onnetonta mun kanojen kohtaalta
Rei on lopetettu, Lance vasta tuli taloon ja nyt lähetetään eviraan, haudonnat menny pieleen... Mitähän seuraavaks... 

Tuntuu tää kevät olevan ihan onnetonta mun kanojen kohtaalta

Voi surku 

Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Meillä on ollut myös ihan karmea alkuvuosi, lintuja on kuollut turhan tiivistä tahtia
Ensin yksi silkkitipu kuristui emon höyheniin tammikuussa, vähän sen jälkeen yksi kukkopoika sai ilmeisesti sydärin kun oli suorilta jaloin heittänyt henkensä sillä välin kun olin siivonnut tallin paria karsinaa. Sitten oli yhdellä silkkinuorikolla ilmeisesti marek (tasapaino-ongelmaa ja niskat nyrjällään) ja tyrniskanalla suoli pullahti ulos ja molemmat piti päästää paremmille kuopsutusmaille. Viime viikolla kun olin Saksassa, oli yksi kana löytynyt aamulla kanalasta kuolleena ilman mitään pintapuolista vikaavikaa. Saisi jo tosissaan riittää...