kahdella kanalla marekki?
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
kahdella kanalla marekki?
Huomasin aiemmin tällä viikolla, että yksi kesäkuun alussa kuoriutunut chabo kana ontui toista jalkaa. Ontui siis siten että se jalka oli epätavallisen edessä ja näytti jopa siltä että siinä ei ollut varpaita. Varpaat kuitenkin oli paikoillaan, ne olivat vain supussa. Ajattelin että se on satuttanut sen ja jäin seuraamaan tilannetta.
Äsken tein hieman muutostöitä kanalassa ja nämä säntäili siinä ympärillä hieman ja tämä kana kaatui ja ei päässyt enää ylös. Molemmat jalat töröttivät sivulle. Nostelin sen erilleen muista ja samalla huomasin, että kukkopoika (saman ikäinen, eli kesäkuun alun tipuja) tekee jalalla samalla tavalla, toinen todella edessä. Siipikin hieman roikkui.
Jossain toisessa topicissa oli että on epätodennäköistä että usealla olisi oireita samaan aikaan? MItä muuta tämä voisi olla?
Äsken tein hieman muutostöitä kanalassa ja nämä säntäili siinä ympärillä hieman ja tämä kana kaatui ja ei päässyt enää ylös. Molemmat jalat töröttivät sivulle. Nostelin sen erilleen muista ja samalla huomasin, että kukkopoika (saman ikäinen, eli kesäkuun alun tipuja) tekee jalalla samalla tavalla, toinen todella edessä. Siipikin hieman roikkui.
Jossain toisessa topicissa oli että on epätodennäköistä että usealla olisi oireita samaan aikaan? MItä muuta tämä voisi olla?
Re: kahdella kanalla marekki?
Marek on helposti leviävä virus, niin mun mielestä olis ihan loogista, et kaksikin kanaa oireilee samaan aikaan...
Kuulostaa todella ikävälle.

Kuulostaa todella ikävälle.

Mulla on kuollut marekiin (tai ainakin oireet sopivat, en lähettänyt kuitenkaan avattavaksi) jopa peräkkäisinä päivinä useita nuorikoita. Eli ilmeisesti ne ovat tietyssä iässä herkempiä sairastumaan. Voihan se toki olla muutakin, varmuuden kun saa vain lähettämällä Eviraan.
Minä olin just niin tyytyväinen kanaparveeni: 2 orppia, 4 rokki-nuorikkoa, ja 3 maattarisekoitusta ja kukko. Niin eikös tällä viikolla kaksi maattaria sairastunut, täältä lukemieni oireitten perusteella marekkiin. Jalka lyyhäsi, siipi roikkui, tasapainohäiriöitä jne. Toinen meni vuorokaudessa kävelemättömään kuntoon, ja lopetettiin, toiinen sinnitteli pari päivää, ja tänään en enää kestänyt katsella sen hoipertelua, ja pyysin miestä lopettamaan sen.
Onko nyt sitten todennäköistä että se tappaa koko parven? Vai voiko loput kanat selvitä, vaikka olivatkin samassa tilassa sairaitten kanssa? Mua niin surettaa, jos se iskee näihin plymarityttöihin, ne on jotenkin niin suloisia, tai Tyyneen tai Kokottajaan
.....
Onko nyt sitten todennäköistä että se tappaa koko parven? Vai voiko loput kanat selvitä, vaikka olivatkin samassa tilassa sairaitten kanssa? Mua niin surettaa, jos se iskee näihin plymarityttöihin, ne on jotenkin niin suloisia, tai Tyyneen tai Kokottajaan

Kyllä ne varmasti kaikki kantaa marekia, se että sairastuuko on taas kiinni monista asioista. Toiset on herkempiä kuin toiset, stressi, muut sairaudet ja vammat ja monet muut syyt saattaa aiheuttaa sairastumisen. Toivottavasti pysyvät terveenä!
Taas löytyi yksi 10 viikkoa vanha orppitipu spagaattiasennossa, yksi 6kk orppinuorikko on ihan jalaton ja yksi 8kk ontuu
Kaksi ensimmäistä pääsee illalla autuammille matomaille, ontuvan vielä jätän mutta tähän mennessä kaikki ontuvat ovat menneet jalattomiksi, vammoja en ole löytänyt. Kaikki sairastuneet ovat ja ovat olleet orppeja, maatiaisiin ei toistaiseksi (koputtaa puuta) ole tarttunut. Viidestätoista orpista viisi nyt mennyt marekiin, kaksi epävarmaa + tuo ontuva. Surettaa ja harmittaa. Tuntuu myös iskevän vain kanohin, kukot ovat terveinä. Huoh

Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Kannattaisko lähettä evisaan, et tulee varma diagnoosi? (ja itse henk koht kävisin läpi kaikki kanat, rehut, tarkistaisin olosuhteet yms., et löytyykö sieltä joku heikentävä tekijä)
Eviraan on mennyt, diagnoosina marek. En lähetä enää samalla tavalla oireilevia. Loisia ei ole näkyvissä, kaikki käyty läpi, ruokinta kunnossa, kanala puhdas, kuiva, ulkoilevat vielä vapaasti joten mun mielestä olosuhteet kunnossa?
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Osanotot Maattarille
On teillä ollut kyllä kurjaa tuuria orppien kanssa 
Inhottava tauti

Inhottava tauti

Olen miettinyt että kun nämä orpit ovat kaikki yhden kanan munista haudottuja, suurin osa kanan munatuotannosta laitettu kanan alle, olisiko tällä vaikutusta että tulee helpommin heikkoja jotka marek sitten korjaa? Ainoa ei oma kasvatti joka oireilee nyt pienoisella ontumisella on tuo 8kk vanha kana ( jonka koivesta löysin pienen aristavan kohdan, voi kun olisikin tapaturma) muut ovat kaikkia olleet omia.