Lämpölamppu ja kanan vuorokausirytmi

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
katiska

Lämpölamppu ja kanan vuorokausirytmi

Viesti Kirjoittaja katiska »

Moi!

Täytyykö (yötä päivää päällä olevassa) lämpölampussa olla punainen lamppu, ettei kanan luonnollinen vuorokausirytmi häiriinny?
katiska

Re: Lämpölamppu ja kanan vuorokausirytmi

Pliiis, vääntäkää joku mulle tää rautalangasta! Tuoko lämpölamppu liikaa valoa kanalaan? Pitääkö olla punainen lamppu? Ostin nimittäin agrista säätökytkimellä olevan lamppukuvun, mutten vielä sitä lamppua. Myynnissä oli vain kirkkaita lamppuja, enkä uskaltanut ostaa, kun en ollut varma tästä valoasiasta... :smt017
sokeripussi

Viesti Kirjoittaja sokeripussi »

Mä olen ainakin saanut sellaisen käsityksen että punaista voi pitää yöllä päällä, mutta ei kirkasta.
katiska

Kiitos sokeripussi! :) Jostain sivulauseesta mäkin luin tämänmoista, mutten mistään löytänyt ihan selkeetä ohjetta/selitystä...
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

Psst, paljoks toi makso ja millanen?
katiska

Tos lukee vaan, et "Lämpölamppu eläimille NP. Tyyppi: S-281-04", ei sen kummempaa merkkiä siis, hinta 19,78€ (Jyväskylän Agrimarket).
Ohjeessa sanotaan, että käy max 175W tehoiselle lampulle. Seuraavassa lauseessa sit kuitenkin sanotaan, että "Jos laitteeseen halutaan liittää infrapunalamppu, jonka teho on yli 175W ja korkeintaan 250W, paikalliselta sähköyhtiöltä on anottava liittämsilupa." Hmm...

Nin ja psst täältäkin, mistähän sellasen punaisen lampun saisi...? Ei ollut enää (!) Jkl Agrin tuotevalikoimassa... Jossain nettikaupassa ainakin kyl näytti olevan.

Muokkademuok: Niin siinä siis on se puolitehokytkin.
helleena

Viesti Kirjoittaja helleena »

Mie ostin punaisii lämpölappui joensuun agrista.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Punainen parempi kuin kirkas, mutta jos haluaa vain lämpöä tuottavan lampun, niin silloin keraaminen lämpölamppu, joka ei tuota ollenkaan valoa, on hyvä valinta.
Esim. EBAEI:n putiikista löytyy:
http://www.hautomakone.fi/PublishedServ ... roupID=319
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

Kiitos Hilta, mä taidankin pistää tuonne tilauksen :) Meillä kun on nyt hautomakoneessa 25 munaa ja pitää ne tirpat sitten keskellä talvea tuonne kanalaan siirtää, niin kai ne tarvivat vielä siinä vaiheessa jotain lisälämpöä :) Eikä sitten taas toisaalta tarvi sen takia pitää koko kanalan lämpötilaa turhan korkeana.
katiska

Jeps, kiitos Hilta minukin puolestani!
viiriäiset

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

Meillä kun laitoin punaisen lämpölampun kanalaan niin yksi meni hyulluksi se nokki pienempiä ja tappeli isopmpien kanssa oikeen kunnolla no sitten ostin kaverilta normi lämpö lampun ja kas kumma taas se diktaattori löhestyy melkein itsensä kokoista brahma "tipua" uhkaavasti ja katsoin että taas se yrittää jokkia silmään niin se alkoinkin putsata sen brahman nokasta jtn ruuan rippeitä :smt003 eli punainen lamppu aiheutti minun ilmajokisella jonkun hulluus kohtauksen? mutta kirkkailla lampuilla sopu on palautunut
Vastaa Viestiin