Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisteröidä

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Suvianne

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Pitääkö siis tästä lähtien ostajan kaikki henkilötiedot saada paperille jos myy jotain?
Siis viimeistään sitten kun tämä tulee voimaan?
Minulla ei ole kuin ehkä muniksen nimimerkki tiedossa ja pari naapuria on hakenut kanoja, eikä ole mitään hajua nimestä. Lapset vain tietää missä ne asuu!!??

Eli pitääkö jonkinlainen myyntilomake täyttää esim. kun myy tai ostaa. Kauppakirja?
gallia

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja gallia »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Sen jälkeen, kun itse on toimittanut rekisteröitymislomakkeen maaseutuviranomaiselle, vastuu jatkotoimenpiteistä siirtyy hänelle.
Olen lueskellut muiden kokemuksista ja omakohtaisestikin kokenut, että siinä kohdassa voi olla aika iso pullonkaula, kun eläimenpitäjän kiltisti ilmoittama tieto ei etene yhtään minnekään, mutta sehän ei ole todellakaan eläimenpitäjän vika!
Ei ole eläimenpitäjän vika, mutta vastuu on eläimen omistajalla. Ainakin muiden eläinten kohdalla, tiedä sitten, jos siipikarja tekee poikkeuksen... :smt017
Jos tarkastus tulee, papereitten on oltava kunnossa.
Esimerkkinä meidän yhden sonnin tapaus. Sain laskentakeskuksesta ilmoituksen, että pitää poistaa sonni rekisteristä, koska ostaja on ilmoittanut sen marraskuussa ostetuksi. Sonnia ei ole myyty, eikä mitään muutakaan eläintä, marraskuussa. Soitin laskentakeskukseen ja selitin tilanteen. Sieltä sanottiin, että poistettava se on! Kysyin, että entäs sitten, jos tulee tarkastus. Sonni on meillä navetassa, mutta on kirjattu poistetuksi! "No ei niin voi tehdä, älä poista, hoidan asian", sanottiin. Pari kuukautta kului ja jälleen kehotettiin poistamaan se rekisteristä, koska ostaja jne. Taas soitto laskentakeskukseen. Nyt sieltä kerrottiin, että sonni on myyty edelleen ja sen korvanumerokin on vaihdettu! EI OLE EMILIÄ IKINÄ MYYTY, SE ON MEIDÄN NAVETASSA! Ok, hoidan asian, sanottiin. Parin kuukauden päästä taas... poistakaa xxxxxxxx-x rekisteristä, koska ostaja jne. Eikun soittamaan taas kerran laskentakeskukseen. Sieltä luvattiin hoitaa asia ja tällä kertaa todella hoidettiin. Aikaa ei ollutkaan asian hoitamiseen mennyt kuin 8kk! Metkaa tässä on se, että eläintä ei todella voi myydä, edes siirtää, mihinkään niin kauan kuin sillä on rekisterissä epäselvyyksiä. Ja riippumatta siitä, kenen toimesta rekisterissä on epäselvyyksiä, vastuu tietojen paikkansapitävyydestä on aina eläimen omistajalla!
Ja nautarekisteri tuntuu sentään olevan toimiva lammavuohirekisteriin verrattuna! :smt003

Meillä on senverran noita kaikenmaailman eläinkortteja ja -luetteloita, ettei oikeesti enää yhtään huvittais alkaa päivittelemään samanlaisia kanoista! :smt009
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

UhHuh! Olipas gallian kertomus mielenkiintoista luettavaa. Että 8kk kesti sonnin tietojen korjaaminen ja koko sopora alkoi jonkun muun kuin teidän takia! Ilmoittiko ostaja väärän numeron vai kirjasiko laskentakeskus sen väärin?

Suviannella kivoja kysymyksiä!
Tällä siipiveikkojen rekisteröinnillä ja kotona pidettävällä luettelolla kun tähdätään mm. vakavien lintujen tautien leviämisen ehkäisemiseen, niin luulenpa, että ex-omistajat ja uudet omistajat pitää olla siinä kotona pidettävässä luettelossa. Ainakin noissa lammas/vuohi/sika/nauta-luetteloissa on kohdat entisille ja uusille omistajille ja ei kai niitä mahdollisten tautien leviämisiä muuten saada kartoitettua, jos kanan lento kanalasta toiseen ei ole tiedossa?

Mutta kuten mirri jo tuolla aiemmin sanoi, niin tällä hetkellä olevista linnuista ei voitane vaatia em. tietoja, kun ennen tämmöinen luettelo ei ole ollut pakollinen. Siitä mulla ei ole mitään hajua, että millä tarkkuudella ostot ja myynnit merkitään, mutta jospa se selviää. Mikä tarkkuus on muiden tuotantoeläinten kohdalla riittävä?

Asetus astuu voimaan vajaan tunnin päästä…
max3

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja max3 »

Muut tuotantoeläimet on yksilöllisesti merkittyjä, niin niitä on aika vaikea verrata kanoihin, joille ei (ainakaan vielä) ole tulossa pakollista merkintää yksilötasolla.
Mä kuvittelisin, et tulevaisuudessa pitää olla myyjän ja ostajan pitopaikkatunnus tiedossa ostettaessa ja myydessä.
Ja 40minuutin päästähän on sit kaiketi laitonta myydä kanoja uusille pitäjille, jos ne ei ole rekisteröityneet lintutilalliseksi??? (Käsittääkseni se siirtymä aika koski vain jo tänään lintuja omistavia?)
sokeripussi

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja sokeripussi »

Osaakos joku kertoa mistä mä saan sitten jonkinmoisien lomakkeen täytettäväkseni? Pitääkö mun hakea se jostain vai löytyykö netistä? Oon ihan pihalla näistä tämmöisistä lomakaruljansseista :shock: Vai onko kyseinen lomake vielä edes valmis ja saatavilla :smt017
Avatar
jopekka
kana
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Loka 2008, 19:36
Paikkakunta: Heinävesi

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja jopekka »

Oliskohan se tuo
http://www.evira.fi/portal/fi/evira/lom ... sterointi/ ja sieltä Eläinten pitopaikat, rekisteröinti-/muutosilmoitus. Tällä ilmoittauduin kananpitäjäksi aiemmin, pitää nyt sitten lisätä nuo loput siivekkäät.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tuo on siis se lomake, jolla saa pitopaikka- tai asiakastunnuksen. Sen lisäksi tulee uusi lomake ja malli kotona pidettävälle luettelolle. Niitä ei löydy vielä, mutta varmaan ilmaantuvat tuolle samalle sivulle, kun joskus valmistuvat. Mutta tuon lomakkeen täyttämisellä kannattaa aloittaa, jos ei vielä omista pitopaikka- tai asiakastunnusta.
gallia

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja gallia »

Mulla ei, Hilta, ole aavistustakaan kuka sen virheen teki. Ainoastaan siitä olen varma, että meidän sotku se ei ollut. Yhtäkkiä vaan alkoi tulla kehotuksia poistaa sonni.
Kummalliselta tuntuu, että "ostaja" (ei oltu myyty mitään eläintä) olis väärin kirjannut, kun korvanumeron, syntymätunnuksen, tilatunnuksen ja syntymäpitopaikan numeroitten olis pitäny kaikkien täsmätä! Melko fakiiri saa olla, että nuo kaikki saa vahingossa väärin näpelöityä! :shock: Tai sitten täysin aukottomassa systeemissä on joku aukko! :smt003
En saanut mitään ilmoitusta, et asia olis kunnossa tai että mistä sotku johtui. Pyysin Proagrian neuvojaa varmistamaan asian, että saatais se kuntoon.. Joko se oli hoidettu tai hoidettiin neuvojan yhteydenoton jälkeen.

Tästä lähtien hoitelen kaikki asiat rekistereihin sähköpostin kautta. Jääpähän ainakin dokumenttia... KUN sieltä ei säällisen ajan kuluessa tule vastausta, soitan perään. Lammasvuohirekisterissä luulen saaneeni asiat kuntoon viikossa viesteilemällä! Raportteja odotellessa...

Mutta siis fakta on, että oli sotku kenen toimesta hyvänsä, meidän velvollisuus on pitää eläinrekisterin tiedot oikeina, soitella ja selvitellä.
Avatar
jopekka
kana
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Loka 2008, 19:36
Paikkakunta: Heinävesi

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja jopekka »

Tuolla lomakkeellahan saa ilmoitettua eläimet myös,lisäykset ja poistot. Laittaa vaan tuotantomuodoksi seura- ja harrastuseläimet. Tänään vein maataloustätille ja hyvin kelpasi.
sera1

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Eikös ohjeina ollut, että odotellaan oikeaa lomaketta ilmaantuvaksi? Tässä ketjussahan joku soitti ja kyseli oikein viralliselta taholta asiaa.
Millään muulla lomakkeella homman ei pitänyt hoitua, kun kumminkin joutuisi siipikarjansa ilmoittamaan uudelleen oikealla lomakkeella.
Tätä oikeaa siipikarjan rekisteröinnin lomaketta ei vissiin vielä ole olemassakaan?
Suwitsu

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Soitin tänään maaseutusihteerille ja hänen mukaansa ainakin toistaiseksi kelpaa se vanha lomake Eviran sivuilta jolla voi rekisteröityä kanojen pitäjäksi. Eipä kyllä hänkään tuntunut oikein mitään asiasta vielä tietävän.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Eviran sivuilta löytyi tänään tämmöinen teksti:

"Muu siipikarja
Siipikarjan ja useiden muiden lintujen rekisteröinnistä tulee uusi asetus marraskuun alussa. Siipikarjan, viesti-, näyttely- ja koristekyyhkyjen sekä riikinkukkojen pitäminen pitää ilmoittaa rekisteriin viimeistään huhtikuun 2011 loppuun mennessä. Rekisteriin ei vielä voi ilmoittautua, lisätietoa rekisteristä tulossa marraskuun aikana.

Päivitetty 02.11.2010"
http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/e ... iipikarja/
Avatar
jopekka
kana
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Loka 2008, 19:36
Paikkakunta: Heinävesi

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja jopekka »

Sit meidän maataloussihteeri on aikaansa edellä :smt041 Tänään tuli postissa Eviran leimalla oleva pitopaikkarekisterin tosite johon on merkitty eläinlajeiksi hanhet,kanat(munintakanat), siat, fasaanit, vuohet, lampaat, muut linnut(peltopyyt,myskisorsat, näille ei ole omaa),kalkkunat.
Pitänee rustata jonkinlainen lomake mihin merkitsee lajeittain määrät ja poistot ja lisäykset ennenkuin virallista lomaketta ilmestyy. Myynti ja osto onnistunee vain rekisteröityneiden kanssa :smt017
Muok.
HiltaHelikopteri kirjoitti:Niin, siis pitopaikkalomakkeen toimittamisen lisäksi pitää sitten aikanaan (huhtikuun -11 loppuun mennessä) rekisteröityä tähän uuteen "siipikarja/kyyhky/riikinkukko"-rekisteriin. Siihen ei voi vielä ilmoittautua, koska lomaketta ei ole vielä olemassa, lisätietoja pitäisi ilmaantua marraskuun aikana.
Joo, näinhän se on. Pyydän nöyrimmäksi anteeksi :smt010
Viimeksi muokannut jopekka, 04 Marras 2010, 18:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pirjo-liisa

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja pirjo-liisa »

Moi.Minä en ainakaan ilmottele omia lintujani mihinkään rekisteriin.EU:n takia tämmöset hommat on menny jo yli hilseen.Jos yksi sairastuu,ni pitäs sillon kaikki tappaa.Se on jo höpönpöpön liikaa meille harrastajille.Joku järki pitää olla.Haluan elää rakkaitten eläinteni kanssa rauhassa ilman mitään pyrökratian rattaita.Jokainen saa olla itsensä herra,eikä uskoa kaikkia herrojen metkuja.Tv.minä,joka haluaa elää rauhassa.
Saara

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja Saara »

Hyvä! Olen samaa mieltä. Suomessa yritetään aina olla opelle (=EU:lle) mieliksi. Muualla Euroopassa vähän mietitään onko tässä järkeä. Ei ole. Koko EU:ssa.
Vastaa Viestiin